Full version: Dagens Pimpinell
Kajsa
Vi behöver få lite fart här på Rosor, kan vi inte köra lite ur olika rosgrupper under vintern, alla hänger på med bilder som har rosen.
Vi börjar med Mary Queen of Scots, numera ska det enligt LÅG heta Spinosissima rosor ( svårt namn )
Denna rosen är den första som blommar här i början av juni. Christina skrev någon ggn att den kunde ta plats, men toklånga skott klipper jag ner. LÅG anger 1.20 x 1 m och så är nog min. Klarar zon 6 och får nypon, svag doft

Oklart hur gammal rosen är, blommar en ggn tidigt

Nypon bild från sommaren, på hösten svarta
svennis
Fina bilder Kajsa!
Till o med på NYPONEN
(Scots) R.Spinosissima skall det ju heta, det var det första namnet Linne gav gruppen.
Jag är svag dessa rosor
I går var jag i Båstad, Norrvikens vänner, och lyssnade på Lena o xxx Mikael som driver jordbruket i Råshult, Linne föddes på den gården.
Kajsa
Svennis du har en massa i gruppen kör du på så många du har ! Vi andra får lite ideér om sorter man bör ha.
Christina i Taxinge~
Kajsa, du går ut hårt med pimpinellerna! 'Mary Queen of Scots' är den absolut vackraste av alla pimpinellerna enligt mig!

[attachment=44362:mary2.jpg]

[attachment=44363:queen.jpg]

Men det finns ju viss tvekan om vem som är vem av 'Mary Queen of Scots' och 'Queen Mary' har jag för mig att vi diskuterat om förr. Jag väljer att tro på Rosenpostens bilder - nåt måste man ju bestämma sig för! flirting.gif

svennis
Trevligt ni öppnat upp här.
Anna har ju en fin linje med mycket att njuta av
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...set=0&view=
...men ingen anledning att här skall vara dött.
Många njuter säker o tycker det är trevligt att vi, Ni finns här.. yes.gif
Det lyfter om man har igång på mer än en forum, sporrar
Kajsa
Och hur var det nu med din, visst drog den iväg rejält ?
Jo i LÅG ser blomman inte riktigt ut som på våra foto, lilagrå undersida på kronbladen det har inte våra från Rosenposten, utan den med lite annorlunda färg heter Queen Mary hos Rosenposten. Jo detta har tagits upp på AOT och här.
Kanske svennis kan ge lite mer svar som kan mycket om pimpineller.
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 15-11-2009, 17:49) *
Och hur var det nu med din, visst drog den iväg rejält ?

Ja, nog är den större än 120 x 100!
Men den växer i mitt pimpinellsnår så jag börjar få svårt att se vart den ena börjar och den andra slutar nuförtiden....
Blir lättare när blommorna kommer! rolleyes.gif

Dag
Ja, dette er en rose som har stått lenge på min ønskeliste tummenupp.gif
Håper vi kan få en lang liste av spinosissimaer. Jeg kunne selv delta, men hvordan legge
inn bilder på dette forumet. Gi meg gjerne et personlig meddelande om det, ettersom jeg
er den eneste som ikke klarer dette -cry-.gif
Dag
gulmåra
Ja, härligt med en dagens spinosissima!
Den här Mary har jag men hon tillhör mitt gäng av puttinuttiga buskar under körsbörsträden. Kanske är hon 50 cm hög. Bilder inga.... Njuter av era!

Funderar förresten på att flytta hela rasket till bördigare nejder. Drömmen går nog inte att uppfylla. Dvs den om blomsterfägring både i och under träden. -cry-.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Dag @ 15-11-2009, 19:19) *
Jeg kunne selv delta, men hvordan legge
inn bilder på dette forumet. Gi meg gjerne et personlig meddelande om det, ettersom jeg
er den eneste som ikke klarer dette -cry-.gif
Dag

Har du fått hjälp, Dag?
Annars kan jag svara dig här i ett inlägg.

Dag
Hei, Christina!
Nei, jeg kan ikke se at noen har forbarmet seg over meg, så jeg
ville være veldig takknemlig hvis du ga en kortfattet forklaring.
hilsen Dag
Christina i Taxinge~

Hej Dag!
Eftersom jag inte har några album på Odla så vet jag faktiskt inte hur man lägger in foton från albumen blush.gif
Däremot vet jag hur man lägger in bilder som man hämtar direkt från sin hårddisk!
Så här:

- när du skriver ett inlägg ser du nedanför skrivrutan "välj en fil"
- "bläddra" och sök fram den bild du har på din hårddisk och som du vill visa
- klicka på "öppna" och sedan på den gröna knappen här nedanför, "ladda upp"

- när bilden är uppladdad finns den i rutan "hantera uppskickade bilder"
- ställ dig på den plats i skrivrutan där du vill att bilden ska vara
- öppna rutan "hantera uppskickade bilder" med rullgardinslisten och klicka på det "gröna plustecknet"
Voila! Klart!
Du kan kolla resultatet med knappen "förhandsgranska"

Dag
Takk, Christina - Jeg er glad for at jeg ikke må komprimere bildene før jeg legger dem inn-
slik som på AOT. Det er så tungvint!
hilsen Dag
- som kommer til å bli mere aktiv her nå bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon