barr
Jag har massa grönt här hemma, men väldigt lite färger, blommor och dofter, vilket jag börjar tröttna på.

Har ni tips på några lättskötta blommor som inte kräver allt för mycket ljus?
evaisa
hej Barr!

Svärmorstungor är enkla, men de vill ha ljus. De doftar inte i vanliga fall, men när de blommar så får du rejält med doft!

Eva
johannaelisabeth
En doftranka är fantastisk när den blommar! Min mamma har haft en sedan sin studentexamen, och den har tålt det allra mesta. Sök på google så ser du hur den ser ut, har tyvärr ingen bild tillhanda! flirting.gif
Ett annat tips, om än kanske inte fullt så långlivat, är att köpa hem cyklamen som finns överallt så här års. De finns ju i många färger och har dessutom en god, svag doft som man kan förnimma när man kommer i närheten.
mojan
Vill du ha doft så föreslår jag en doftpelargon t ex Doktor Wersterlunds blomma. Alla tycker inte att doftar gott men varje gång man tar i den kommer den starka doften. Jag gillar den.
Andra doftpelargoner har jag inte någon erfarenhet av.

Till jul är hyacinter och tazetter de självklara dofterna.
Hyacinter finns i många färger även lite ovanliga som gula och lila.
De kräver inte mycket ljus någon av dem, de blommar med sin lök och vissnar så småningom. (Hyacintlöken sätter man i sin trädgård, om man har någon.)
pejori
Vanlig porslinsblomma och rosengeranium doftar gott. tummenupp.gif
evaisa
Okej det är fel säsong..men Basilika luktar så himla gött!

Inte vackra att se på men skaffa en käck kruka så blir det änna fräckt.....
barr
Tack för alla bra tips, jag var på ikea häromdagen och såg att de hade gardenior, så det blev ett par sådana. Doftar underbart.

Och så var jag på plantaget idag för att köpa kalkfri jord till dessa och se ifall jag kunde hitta något annat kul, men jag måste säga att jag blev lite besviken på utbudet.
pejori
CITAT (barr @ 24-11-2009, 00:21) *
Tack för alla bra tips, jag var på ikea häromdagen och såg att de hade gardenior, så det blev ett par sådana. Doftar underbart.

Och så var jag på plantaget idag för att köpa kalkfri jord till dessa och se ifall jag kunde hitta något annat kul, men jag måste säga att jag blev lite besviken på utbudet.

Kan du, så vattna gärna med regnvatten... tummenupp.gif
När jag hade gardenior, samlade jag några liter när det regnade och frös ner i läskflaskor.
Tog fram och tinade om det inte regnat på ett tag. tummenupp.gif
evaisa
barr...... utbudet i slutet av november...... kan inte vara mycket att hurra för. Köp en doftande julblomma nu, och vänta med de andra växtinköpen till våren :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon