BigDaddy
15-11-2009, 15:17
Nu har jag en massa sticklingar jag nyligen satt. Vissa är torra & skrumpna redan, vissa småhängiga & vissa ser rätt ok ut.
Hur vet jag när de är stendöda & kan kastas?
Hur vet jag när de fixat det & kommer klara sig (slagit rot)?
Kan de bli torra & vissna nu men ändå ta sig till våren?
Skulle vilja rensa ut ett par om de ändå är döda.
Sedan hoppas jag ju att vissa kan ta sig men hade vart skönt att veta att har de stått tex 4v & ff är gröna -> Då har de 'fixat' det.
Fick tex 4st sticklingar av Guava från Flaxzzz för ett tag sedan där iaf 1st ff är lika grön, 1st småhängig, de sista 2 supertorra & skrumpna.
Är 2st döda? El 3st?
Är den gröna på 'säker mark' ?
De har ju stått lite längre nu, några veckor.
Sedan har jag några som stått i några dagar också, citrus mestdels. Blandad kompott även där.
Så, hjälp gärna med lite tips hur det ligger till.
Alla olivsticklingarna ser bra ut men är de 'säkra' ?
...
RibesRubusVitis
15-11-2009, 17:13
Du kan egentligen inte vara säker förrän framåt midsommar nästa år. De flesta sticklingar ser torra och vissna ut, men är det inte innerst inne. Ett sätt att testa är att skrapa barken med en vass kniv. Är det grönt innanför, finns det ännu hopp. Risken är bara att sticklingen blir mer sårbar genom själva testet. Bäst är att lämna sticklingarna där de står och låta naturen ha sin gång.
När sticklingarna inte har grön färg längre, då kan du ge upp.
BigDaddy
15-11-2009, 17:59
Ok tack båda 2!
Både negativt & positivt för min del då.
Negativt att det är så himla många av dem & tänkte jag ev kunde göra mig av med ett par stycken.Positivt att det finns hopp kvar även om de allra flesta är risiga.

Får till att ha dem kvar & kånka med dem i flytten om 2v.
Hoppas hoppas hoppas hoppas några fixar det. Vore väldigt skoj.
Tack & bock!
Hej
Det är bra som de skrev att om du skrapa biten av bark och känna området under torkad , det betyder att sticklingar dog.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.