Eva Swahn
Toppchefer fick 2,9 miljarder i bonus

Elva av Skandias toppchefer har fått nästan 3 miljarder - 2.960 miljoner - i bonus utöver sin lön. Dessa chefer har fått mest pengar i bonussystemet:

Jan Carendi, USA, 680 miljoner.
Han var chef iAmerican Skandia fram till 2000. Har i dag lämnat Skandia.

Wade Dokken, USA, 540 Mkr.
År 2000 tog Dokken över som chef för American Skandia.

Alan Wilson, Storbritannien, 490 Mkr.
Ledamot av Skandias nuvarande koncernledning och chef för verksamheten i Storbritannien och Asien.

Gordon Boronow, USA, 390 Mkr.
Vice VD i American Skandia med ansvar för att sälja fondförsäkringar på den amerikanska verksamheten.

Lincoln Collins, USA, 270 Mkr.
Tidigare operativ chef inom American Skandia och ansvarig för internet- och e-handelsverksamhet.

Brett Winston, USA, 240 Mkr.
Tidigare högt uppsatt inom American Skandia.

Anders Söderström, USA, 100 Mkr.
VD för Skandias utvecklingsbolag, Siva.

I Sverige har fyra personer delat på 250 miljoner kronor:

Malcolm Campbell, Täby.
Han sitter i Skandias koncernledning som ansvarig för offshore-verksamheten. Han var tidigare VD för Skandias återförsäkringsbolag Dial och satt i Skandia Livs styrelse.

Cecilia Kragsterman, Stockholm.
Chef för affärsutveckling inom Skandia och ledamot av koncernledningen.

Michael Wolf, Saltsjöbaden.
Han sitter i Skandias koncernledning som chef för Europa- verksamheten. Var tidigare bolagets finansdirektör.

Claes Oscarson, Bromma.
Ansvarig för juridik och affärsutveckling inom det internationella bolaget Skandia AFS.

Skriver Dagens Industri.
En utskrift från Dagens Nyheters nätupplaga, DN.se.
Publicerad 27 nov 2003 00:20
Ti bee
Ja, det är lite ruggigt, vilka summor! Och inte stannar många höga chefer länge på sin post heller...En dedikerad chef med stark motivation och långsiktiga målsättningar kan jag förstå att man skulle betala för! En sådan kan ju rädda ett företag. Men överallt tycks pamparna få helt löjliga summor trots att de bara stannar ett år eller två och helt tycks sakna engagemang.
*Felix matte*
Usch! Såna listor tycker inte jag om att läsa...
hellre letar jag efter "roliga videoklipp" på nätet
eller fyller ett korsord tongue.gif

Hoppas bara att gubbarna vågar ha kul med pengarna
i stället för att lägga dem i tråkiga aktieportföljer.
Ni vet...Mycket vill ha mer
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ewa L
Jag blir också heligt förbannad när jag läser om dessa fullständigt orimliga summor. Samtidigt går Landstinget här i Östergötland ut med sina listor på vad du inte längre kan få åtgärdat! En del utav detta är förslitningsskador!! Människor som haft tunga och många gånger enahanda jobb kan inte ens få ett drägligt liv utan värk. mad.gif

Jag leker struts för att orka leva.
Posse
huh.gif Att sådana - bland många andra - orimligheter kan fortgå och som det verkar hela tiden öka, beror nog på att det är alldeles för få människor i Sverige som inser att man borde göra revolution.... sad.gif
Kristina i Skåne
Jag blir också så himla arg, men kanske mest frustrerad för vad bryr de sig om vad vi vanliga enkla människor tycker. De kör sitt eget race helt och hållet. mad.gif
zaaritha
Tja! Enda sättet vore ju att massor av folk protesterade---men hur få till det??
Jag mår illa när jag ser dessa otroliga summor.
De kan inte vara värda detta!
M-B
Tesa
Ja usch, jag blir arg, frustrerad och rädd. Vad är det här för människor som så totalt tappat respekten för hur folk skall reagera. Tycker dom verkligen att dom är så viktiga att dom kan med att ta emot såna summor. Och såna människor sitter på höga befattningar i alltför många stora företag. Det är så man blir illamående sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon