Full version: Roddisbarn
Gossen Ruda
Tydligen har mina Rhododendron haft lite skoj för sig för när jag skulle gräva bort en förmultnad stubbe tronade en liten roddis högst upp, knappt en tvärhand hög. Den förpassades till en ny plats med jord och i skuggan av en sten.

[attachment=44365:091115_roddisunge.jpg]

Skall bli skoj att se vilken sort det är, i en klunga bredvid har jag en normallila, en Cunninghams white, en röd Novaja Zemlja och en lite ljusare än den vanliga lila. Måste det vara en korsning eller är dom självfertila?
tepa
Grattis Ruda, vad avundsjuk jag blir....

Hälsn Tepa
Jan Lindgren
Hej!
De flesta rhododendron är självfertila men eftersom du bara har hybrider så kan man inte veta hur plantan kommer att bli. Din planta är således helt unik. Det kan bli nästa storsäljare. Den bör blomma om några år. Vissa sorter tar ca 25 år på sig innan de blommar första gången. Enstaka sorter/arter blommar efter ett år. Rhododendron självsår sig ofta i torvblock.
Vill man så rhododendron så är det mycket lätt. Fröna gror lika lätt som smörgåskrasse. Använd okalkad torv och strö fröna ovanpå torven. Så mycket glest. Fröna är små men alla gror. Jag brukar plantera om plantorna när de fått ett par riktiga blad. Har man inte tid så kan småplantorna klara sig några år i sålådan, fast då växer de inte. När man sedan planterar om plantorna och ger dem lite konstgödsel så sätter de fart.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Tack för svaret, jag ser fram mot vad skall bli. Miljön där det slog rot är inte långt från ett tovblock, en gammal granstubbe som var så murken att jag kunde gräva bort den med en grep.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon