Har en guava i en relativt stor kruka som stått utomhus hela sommaren. Växten är ca 1 ½ m hög och buskig. Jag har sått från frön från Filippinerna och tidigare har den stått i köket hemma i lägenheten. Funderar nu, eftersom någon sagt att den tål minusgrader, om den kan stå i kallväxthuset i trädgården. Den står där nu och har ännu inte tappat något blad.....vad tror ni???
Alexander-VG-zon3
15-11-2009, 17:52
Guava - Psidium guajava - ska du inte utsätta för minusgrader även om det nog kan tåla det någon natt (har själv haft guava i nära frost). det är en tropisk-subtropiskväxt som inte behöver frost eller kyla. och övervintra väldigt bra i i en temp på +15c +20c och extraljus (är det kallt och mörkt och torrt en längre tid tappar den bladen, men den är egentligen städsegrön och ska behålla bladen även under vintern). den klarar också av att övervintras i en temp på +5c +10c men då som jag skrev kan det hända att den tappar alla bladen och blir risig och kan bli medtagen. men till våren så tar den oftast fart och växer till sig.
den vill ju egentligen ha samma klimat som på filipinerna.
mamamaggan
19-05-2010, 00:46
Hur bär ni er åt för att få guavafrön att ta sig ? Har försökt flera gånger och det kommer aldrig upp något .
mamamaggan
21-05-2010, 23:34
Puttar upp lite .
mamamaggan
26-05-2010, 21:04
Puttar upp igen .
mamamaggan
28-05-2010, 13:58
Puttar igen .
Ursäkta att jag stulit tråden men jag vill bara veta hur ni gör för att få dem att ta sig .
Alexander-VG-zon3
28-05-2010, 14:26
prova att så dom i hög temperatur ca +30c.
mamamaggan
28-05-2010, 14:41
Tack snälla Flaxss för svar. Jag har haft sådden ovanpå lysröret som hänger över de andra sådderna men ändå inget resultat.
jag sådde mina frö i hög värme precis som sagts innan i tråden men de stod också i mycket
fuktig jord...jag frågade släkten på Filippinerna och det var så de växte där...de grodde under
regnperioden! Logiskt!!

Lycka till!
mamamaggan
30-05-2010, 21:22
Tack !
Då är det bara att hitta en ännu varmare plats och så hålla sådden rejält fuktig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.