|
Jag är ny på detta forum och väldigt intresserad av fåglar och också att fota dem. Sparvhöken har kommit till min matning och den kommer flera gånger om dagen.. Några tips på vad jag kan ge den att äta. Tog denna bild på Sparvhöken i går. hälsningar Posh
Chamomille
15-11-2009, 20:53
Välkommen hit! Verkligen en fin bild! Jag tror att det finns några här som kan en hel del om fåglar Sparvhöken fångar väl småfåglar och möss? Vad du ska mata de med vet jag inte.
CITAT (Chamomille @ 15-11-2009, 20:53)  Välkommen hit! Verkligen en fin bild! Jag tror att det finns några här som kan en hel del om fåglar Sparvhöken fångar väl småfåglar och möss? Vad du ska mata de med vet jag inte. Tack. Ja visst fångar den helst mesar därför kommer den till matningen men jag tänkte man kanske kan locka den med talg eller något annat gott för när den går till attack lyckas småfåglarna nästan alltid klara sig. Men sparvhöken skall ju också överleva. hälsningar Posh
Myosotis
15-11-2009, 23:28
Vilken fantastiskt vacker bild!!!  Tänk på att det tyvärr finns folk på internet som stjäl bilder, du kanske borde märka sådana mästerverk med ditt namn. Jättekul med en till fågelintresserad här! Jag är också fågeltokig. Du kan inte mata sparvhöken, den lever på småfåglar och det ska den göra. Den tar de svaga och sjuka, det är naturens gång.
CITAT (Myosotis @ 15-11-2009, 23:28)  Vilken fantastiskt vacker bild!!!  Tänk på att det tyvärr finns folk på internet som stjäl bilder, du kanske borde märka sådana mästerverk med ditt namn. Jättekul med en till fågelintresserad här! Jag är också fågeltokig. Du kan inte mata sparvhöken, den lever på småfåglar och det ska den göra. Den tar de svaga och sjuka, det är naturens gång. Tack för att du gillar min bild och tack för ditt svar. Jag vill ju inte sluta med min fågelmatning för att sparvhöken kommer så då får naturen ha sin gång. Har inte tänkt på att skriva mitt namn på bilden men jag kanske kan göra det nu och sedan sätta in den igen. Tack för tipset. hälsningar Posh
Som de andra skrivit, sparvhöken jagar småfåglarna som kommer till ditt fågelmatbord. Tror tyvärr inte att det går att mata den (det är troligen en ung hane förresten), men OM du vill försöka får du nog bege dig till en zoo-affär och köpa några frysta möss, alt kycklingar. Dessa kan du sedan hänga upp/lägga någon stans som kan passa höken. Talar vi om mer "livsmedelslika förslag" så tror jag inte man kan få en sparvhök att äta talg eller ister, möjligen någon typ av köttstycke (typ ett kycklinglår). Det svåra blir nog att hålla kråkor, skaotr etc borta från hökens mat  Hade varit jättespännande om du försöker och lyckas, lova att berätta det i så fall!!! Vi har också en sparvhök som stryker runt och det hade som du säger varit kul att kunna ge henne också lite mat och inte bara småfåglarna:)
Orkidétjuven
16-11-2009, 10:07
Välkommen hit. och helt suveränt snygg bild. Har du fler på den så lägg gärna upp dem.
Ingela i Segersberg
16-11-2009, 11:39
Välkommen hit! Otroligt fin bild!  Jag vill också gärna se fler av dina bilder.
sparvuggla
16-11-2009, 13:21
95% av sparvhökens mat består av småfåglar, så du behöver inte tänka på vad du ska ge åt den..... Det händer att den tar även större fåglar som skata, kråka eller kaja. Jättefin bild, vill du så kan du rapportera dina fåglar med eller utan bilder här: http://www.artportalen.se/birds/dagens.asp
Primavera in anticipo
16-11-2009, 14:14
Jättevacker bild!!! Av färg och teckning ser man att det är en hona och en ungfågel. Att hon är ung är nog en förklaring till att småfåglarna hinner undan hela tiden. Med ökad ålder och erfarenhet kommer hon snart bli ett riktigt proffs på att jaga!
CITAT (Primavera in anticipo @ 16-11-2009, 14:14)  Av färg och teckning ser man att det är en hona och en ungfågel. Jag skulle nog snarare säga att färgen tyder på hane (tycker honor, både hos sparv- och duvhök är generellt gråblåare och inte bruna), men att det är en ungfågel (juv) är vi iaf överens om..... _________________ Posh - vad har du använt för kamera och objektiv? Försökte ta bilder på fåglarna i trädgården för någon vecka sedan, men trots att avståndet inte var mer än 3 m gick det inte alls  . Sade till maken att han SKA köpa ett teleobjektiv i julklapp till oss
sparvuggla
16-11-2009, 15:34
Primavera in anticipo
16-11-2009, 15:39
CITAT (KRT @ 16-11-2009, 14:35)  Jag skulle nog snarare säga att färgen tyder på hane (tycker honor, både hos sparv- och duvhök är generellt gråblåare och inte bruna), men att det är en ungfågel (juv) är vi iaf överens om..... _________________ Posh - vad har du använt för kamera och objektiv? Försökte ta bilder på fåglarna i trädgården för någon vecka sedan, men trots att avståndet inte var mer än 3 m gick det inte alls  . Sade till maken att han SKA köpa ett teleobjektiv i julklapp till oss  Tvärtom, hanen avsevärt mindre (inte mycket större än en trast) och blågrå översida med rödstrimmiga kinder och bröst, honan mer jämnbrun på rygg och strimmor. "Typiska kännetecken: 28 cm hannen, 38 cm honan. Vingbredd 60 cm respektive 75 cm. En liten, allmänt förekommande rovfågel. Hannen blågrå ovan med roströd färg på kinder och flanker. Inget eller mycket svagt markerat ögonbrynsträck. Honan mer mörkbrun ovan med ett ljust ögonbrynsträck och gul ögonfärg." Här finns lite mer bilder o info: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=4129&typ=1http://sv.wikipedia.org/wiki/Sparvh%C3%B6k
CITAT (Primavera in anticipo @ 16-11-2009, 15:39)  Tvärtom, hanen avsevärt mindre (inte mycket större än en trast) och blågrå översida med rödstrimmiga kinder och bröst, honan mer jämnbrun på rygg och strimmor. "Typiska kännetecken: 28 cm hannen, 38 cm honan. Vingbredd 60 cm respektive 75 cm. En liten, allmänt förekommande rovfågel. Hannen blågrå ovan med roströd färg på kinder och flanker. Inget eller mycket svagt markerat ögonbrynsträck. Honan mer mörkbrun ovan med ett ljust ögonbrynsträck och gul ögonfärg." Här finns lite mer bilder o info: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=4129&typ=1http://sv.wikipedia.org/wiki/Sparvh%C3%B6kEnligt min fågelbok; Juv hane har ovan roströda bräm, och undertill bredare vattring med rostbruna inslag och hjärtformade, mer längsgående fläckar över bröstet samt mer markerat ögonbrynsstreck jämförd med hona....... . Och just de roströda bärmen på vingarna är ju enormt tydligt på bilen Posh har tagit.... Enl din beskrivning tolkar jag det som att honan är mer mörkbrunt grå (än hanen som är stålgrå) än hanen, men därmed inte sagt helt brun. Och det håller jag med om - hanen är stålgrå med jämnt färgad "översida" medans honan är mer gråbrun och betydligt större förståss.... Det enklaste sättet att se skillnad hade varit om man haft något att jämföra storleken med - bara på skillnaden är det lätt att se skillnad.... Nåja, det var inte så länge sedan vi hade en ganska lång diskussion om en fågel var en gråsparsvshona eller en juv bofink  Vem säger att ornitologi är lätt
Primavera in anticipo
16-11-2009, 16:44
Så sant, inte helt lätt faktiskt... Vet bara att när jag var liten så flög en ung sparvhökshona in i ett fönster hemma och bröt nacken (frid över hennes minne) vilken jag genast tog till en konservator och lät stoppa upp. Färg och teckning är nästan skrämmande identiskt med den på Posh foto. Minns fortfarande att konserveringen kostade 450 spänn av egna intjänade veckopengar, måste ha varit ruggigt naturintresserad redan då...
CITAT (Primavera in anticipo @ 16-11-2009, 16:44)  Så sant, inte helt lätt faktiskt... Vet bara att när jag var liten så flög en ung sparvhökshona in i ett fönster hemma och bröt nacken (frid över hennes minne) vilken jag genast tog till en konservator och lät stoppa upp. Färg och teckning är nästan skrämmande identiskt med den på Posh foto. Minns fortfarande att konserveringen kostade 450 spänn av egna intjänade veckopengar, måste ha varit ruggigt naturintresserad redan då...  Det är komiskt, för när jag övningskörde för halva livet sedan flög en sparvhökshane på bilen och knäckte nacken och jag TÄNKTE stoppa upp honom (men hittade ingen som kunde göra det och sedan tröttnade mamma på att ha en sparvhök i frysen (undrar varför???))..... Men det var en adult hane, och han var rejält snygg  Nåja, vi har iaf enats om att det är en juvenil fågel... Vad tror du om mitt förlag att lägga ut ett kycklinglår till den? Börjar faktiskt fundera i de banorna själv nu  Har en adult hona som stryker omkring så det skulle ju faktiskt gå att testa
Maggan H
16-11-2009, 17:08
Vilken fantastisk bild!  Rovfåglarna är underbart fina, allihop.  Hos oss lyckas sparvhöken alltid ta en fågel vid deras matbord, men det är livets gång.
CITAT (KRT @ 16-11-2009, 09:39)  Som de andra skrivit, sparvhöken jagar småfåglarna som kommer till ditt fågelmatbord. Tror tyvärr inte att det går att mata den (det är troligen en ung hane förresten), men OM du vill försöka får du nog bege dig till en zoo-affär och köpa några frysta möss, alt kycklingar. Dessa kan du sedan hänga upp/lägga någon stans som kan passa höken. Talar vi om mer "livsmedelslika förslag" så tror jag inte man kan få en sparvhök att äta talg eller ister, möjligen någon typ av köttstycke (typ ett kycklinglår). Det svåra blir nog att hålla kråkor, skaotr etc borta från hökens mat  Hade varit jättespännande om du försöker och lyckas, lova att berätta det i så fall!!! Vi har också en sparvhök som stryker runt och det hade som du säger varit kul att kunna ge henne också lite mat och inte bara småfåglarna:) Tack för ditt svar det låter intressant skall testa med ett kycklinglår. Men annars får naturen ha sin gång så småningom blir väl denna Sparvhök snabb och får tag på föda vid min matning. hälsningar Posh
CITAT (Orkidétjuven @ 16-11-2009, 10:07)  Välkommen hit. och helt suveränt snygg bild. Har du fler på den så lägg gärna upp dem. Tack så mycket för din uppskattning av bilden. Jag har en fågelblog www.fglaribild.blogspot.cim. hälsningar Posh CITAT (Ingela i Segersberg @ 16-11-2009, 11:39)  Välkommen hit! Otroligt fin bild!  Jag vill också gärna se fler av dina bilder. Tack så mycket. Du kan gå in och kika på min fågelblogg www.fglaribild.blogspot.com de flesta fåglarna är fotade i min trädgård. hälsningar Posh CITAT (sparvuggla @ 16-11-2009, 13:21)  95% av sparvhökens mat består av småfåglar, så du behöver inte tänka på vad du ska ge åt den..... Det händer att den tar även större fåglar som skata, kråka eller kaja. Jättefin bild, vill du så kan du rapportera dina fåglar med eller utan bilder här: http://www.artportalen.se/birds/dagens.aspTack för tipset. Hälsningar Posh
CITAT (KRT @ 16-11-2009, 14:35)  Jag skulle nog snarare säga att färgen tyder på hane (tycker honor, både hos sparv- och duvhök är generellt gråblåare och inte bruna), men att det är en ungfågel (juv) är vi iaf överens om..... _________________ Posh - vad har du använt för kamera och objektiv? Försökte ta bilder på fåglarna i trädgården för någon vecka sedan, men trots att avståndet inte var mer än 3 m gick det inte alls  . Sade till maken att han SKA köpa ett teleobjektiv i julklapp till oss  Hej Jag har en Nikon D300 och ett objektiv Nikon 300mm f. 4 plus en konverter Nikon 1.4x som jag bara använder ibland. Har också ett objektiv Tamron 70-200 f.2,8. Ibland blir bilderna riktigt bra ibland mindre bra. Handlar mycket om ljusförhållanden kontra inställningar. Hälsningar Posh Det blir så konstigt ibland när jag skall svara ibland dyker inte svaren upp och ibland gör de det. Vad kan det bero på. Hälsningar Posh
Aqvakul
16-11-2009, 19:46
CITAT (Posh @ 15-11-2009, 20:46)  Jag är ny på detta forum och väldigt intresserad av fåglar och också att fota dem. Sparvhöken har kommit till min matning och den kommer flera gånger om dagen.. Några tips på vad jag kan ge den att äta. Tog denna bild på Sparvhöken i går. hälsningar Posh  Helt underbar bild!
Vill tacka för all uppmärksamhet och fina kommentarer jag fått för min bild.
hälsningar Posh
Inga från Närke
19-11-2009, 16:48
CITAT (Posh @ 16-11-2009, 19:17)  Tack så mycket för din uppskattning av bilden. Jag har en fågelblog www.fglaribild.blogspot.cim.
hälsningar Posh Sällar mig till de andra och skriver fin bild. Försökte sedan gå in på din blogg men det finns ingen som heter säger internett. Försök kopiera in adressen från din blogg i ett inlägg så kan vi klicka direkt på den.
Aqvakul
19-11-2009, 16:54
Korrekt adress till poshs fantastiska fpgelblogg är: http://www.fglaribild.blogspot.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|