Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2009, 00:27) *
Självklart kan man kan ha olika erfarenheter och se det på olika sätt men var och en kan ju själv bestämma var man tycker gränsen går när det gäller att hjälpa och stötta en vän. Däremot kan jag inte förstå att människor ska sitta här på odla och ondgöra sig över att en annan odlait hjälper sin vän när det inte är något dom behöver vara involverade i själva.

Det är väl aldrig fel att hjälpa om man kan, men varför i all världen göra det så publikt, varför detta behov att redovisa precis allt på ett öppet internetforum, det gör ju det hela mer eller mindre till en snyftdokusåpa.
Alltså , handlingen är fin och bra och kanske något som de flesta av oss gjort om det gällt en vän, men den här tråden är osmaklig.
Gita
ängsvädd
CITAT (Gita @ 22-11-2009, 11:06) *
Det är väl aldrig fel att hjälpa om man kan, men varför i all världen göra det så publikt, varför detta behov att redovisa precis allt på ett öppet internetforum, det gör ju det hela mer eller mindre till en snyftdokusåpa.
Alltså , handlingen är fin och bra och kanske något som de flesta av oss gjort om det gällt en vän, men den här tråden är osmaklig.
Gita

Det är ju för att få så många tips och idéer som möjligt, för att hjälpen ska bli så effektiv och snabb som möjligt som man går ut på ett forum och ber om hjälp.

Så tänker jag när jag ställer frågor - jag går ut med dem på odla för där är det så många som läser, fler än de jag känner IRL, en stor samlad erfarenhet och kunskap finns på exvis detta forum.

Snälla Pejori, jag hoppas du kan ignorera sådana här ifrågasättanden och istället kunna lägga mer tid o kraft på att hjälpa din vän.

Till Gita: Håll dig borta från tråden om du tycker den är osmaklig!
*Stintan*
Men Gita du vet väl att man inte måste öppna alla trådar. Det är ett fritt val!
I den här tråden finns faktiskt en hel del tips om hur och vad man kan göra i en liknande situation men det kanske beror på vad läsaren fokuserar på att se vad man tycker om tråden.
Anki på Öland
CITAT (Gita @ 22-11-2009, 11:06) *
.........................varför i all världen göra det så publikt, varför detta behov att redovisa precis allt på ett öppet internetforum, det gör ju det hela mer eller mindre till en snyftdokusåpa......................Gita

Det spelar väl egentligen ingen roll om hon så står på huvud på Kungsportsavenyn med en clownnäsa på stortån, huvudsaken är väl att kompisen fick den hjälp hon behövde!
Anki
Gita
CITAT (ängsvädd @ 22-11-2009, 11:19) *
Det är ju för att få så många tips och idéer som möjligt, för att hjälpen ska bli så effektiv och snabb som möjligt som man går ut på ett forum och ber om hjälp.

Så tänker jag när jag ställer frågor - jag går ut med dem på odla för där är det så många som läser, fler än de jag känner IRL, en stor samlad erfarenhet och kunskap finns på exvis detta forum.

Snälla Pejori, jag hoppas du kan ignorera sådana här ifrågasättanden och istället kunna lägga mer tid o kraft på att hjälpa din vän.

Till Gita: Håll dig borta från tråden om du tycker den är osmaklig!

Om trådens enda syfte varit att få tips och idéer så hade väl det första inlägget varit nog, resten hade fungerat lika bra via en privat mailkedja. För trots allt, nätet är inte totalt anonymt och det finns säkert hundratals personer som kan räkna ut eller spekulerar om vem det gäller, så hjälpen kan på sikt göra en hel del skada när den på det här sättet redovisas offentligt.
Jag skulle i allafall inte vilja att mina eventuella personliga problemrem diskuterades öppet i ett internetforum.
Jag tycker faktiskt att detta är en principfråga som är viktig!
Gita
Gita
CITAT (Magdis @ 21-11-2009, 22:38) *
Ja fortsätt berätta, snälla! Det här är ju faktiskt nåt som kan ordna upp sig, en person som räddats från att dö eller bli hemlös. Det är ju värt hur mycket som helst!! Klart det finns massor med människor det är synd om, vem man än skänker till så kan man ju i så fall tänka att det finns andra som har det sämre och ska man då låta bli att hjälpa nån enda bara för det? Konstigt resonemang tycker jag.

Jag tycker att det räcker nu, personen som fått hjälp kanske tycker det är OK just nu, hur känner hon efter ett halvår när hon förhoppningsvis mår lite bättre?
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-11-2009, 13:20) *
Jag tycker att det räcker nu, personen som fått hjälp kanske tycker det är OK just nu, hur känner hon efter ett halvår när hon förhoppningsvis mår lite bättre?
Gita

Det är väl ändå inte du som bestämmer när tråden ska avslutas. Varför skulle personen inte tycka att det är Ok att ha fått hjälp om ett halvår? Själv skulle jag varit evigt tacksam om någon i en ekonomisk krissituation gjort detsamma för mig som Pejori gjort för sin vän. Det märks att du inte har en aning om hur det är att leva fattigt och man inte ens har råd med mjölk till havregrynsgröten. Skäms du på något vis för att man pratar om en fattigdom som faktiskt många lever i?
Rose
CITAT (Gita @ 22-11-2009, 13:20) *
Gita
Just nu gör du precis det som Anma skrev om:
CITAT (Anma @ 21-11-2009, 22:50) *
Så mycket skambeläggning och så mycket skuld (inte i pengar utan i känslor) som läggs på dem som inte klarar sina skulder oavsett orsak.
Fast jag är förstås inte ett dugg förvånad att du kommer in här med den inställningen.
Apicius
CITAT (Rose @ 22-11-2009, 14:31) *
Just nu gör du precis det som Anma skrev om:Fast jag är förstås inte ett dugg förvånad att du kommer in här med den inställningen.

Jag skulle vilja säga att hon har sympati för pedofiler men inte för fattiga.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-11-2009, 14:13) *
Det är väl ändå inte du som bestämmer när tråden ska avslutas. Varför skulle personen inte tycka att det är Ok att ha fått hjälp om ett halvår? Själv skulle jag varit evigt tacksam om någon i en ekonomisk krissituation gjort detsamma för mig som Pejori gjort för sin vän. Det märks att du inte har en aning om hur det är att leva fattigt och man inte ens har råd med mjölk till havregrynsgröten. Skäms du på något vis för att man pratar om en fattigdom som faktiskt många lever i?

Om du läser vad jag skriver så bör du förstå att det inte är hjälpen som sådan jag vänder mig emot, tvärtom, utan att sätta att lägga ut det hela som en dokusåpa på nätet. Om någon vill vika ut hela sitt personliga liv på internet, omdömeslöst kan man tycka, men ändå upp till var och en. Att vika ut någon annan är en helt annan sak och speciellt när det gäller någon i ett riktigt utsatt läge.
Sen när det gäller fattigdom så kan man naturligtvis se relativt på saken, riktigt fattig har jag aldrig varit även om det funnits perioder under studietiden när kosten har fått lov att bestå av knäckebröd och potatismos och jag tror nog att det samma gäller dig Stintan. Har du överhuvudtaget sett riktig fattigdom som den ser ut i vissa delar av världen? Om du har det, borde du tycka att det var ganska cyniskt att tala om fattigdom när det gäller någon som efter hyran är betald har omkring 4000 kr per månad att röra sig med.
Gita
*Stintan*
CITAT (Gita @ 22-11-2009, 15:43) *
Om du läser vad jag skriver så bör du förstå att det inte är hjälpen som sådan jag vänder mig emot, tvärtom, utan att sätta att lägga ut det hela som en dokusåpa på nätet. Om någon vill vika ut hela sitt personliga liv på internet, omdömeslöst kan man tycka, men ändå upp till var och en. Att vika ut någon annan är en helt annan sak och speciellt när det gäller någon i ett riktigt utsatt läge.
Sen när det gäller fattigdom så kan man naturligtvis se relativt på saken, riktigt fattig har jag aldrig varit även om det funnits perioder under studietiden när kosten har fått lov att bestå av knäckebröd och potatismos och jag tror nog att det samma gäller dig Stintan. Har du överhuvudtaget sett riktig fattigdom som den ser ut i vissa delar av världen? Om du har det, borde du tycka att det var ganska cyniskt att tala om fattigdom när det gäller någon som efter hyran är betald har omkring 4000 kr per månad att röra sig med.
Gita

För det första så tycker jag inte att Pejori lämnat ut alls särskilt mycket om sin vän och för det andra så ja jag har sett riktig fattigdom i andra delar av världen vad nu det har med saken att göra. Nej jag tycker absolut inte att det är cyniskt att prata om den fattigdom som många med lägsta sjukersättning eller ålderspension har idag. Om du tror att man har några 4000 efter att räkningarna är betalda så lever du i en fantasivärld.
herkules
jag kan tänka mig att det sticker i ögonen på folk om det gås på spa för pengar som tiggts ihop, alltså jag tänker på hjälporganisationer, används de pengar de får ihop till exvis middagar så skrivs det ju tillochmed i tidningarna flirting.gif

apicius tycker jag enbart ska vara tyst.

det pejjan gör är skitbra, skriv gärna om hur du gjorde, kan vara tips för andra att ta efter. sen tänker jag att folk som kan detta med skuldsanering, starta ngt på internet och hjälp fler!
ängsvädd
CITAT (Gita @ 22-11-2009, 15:43) *
..... Om du har det, borde du tycka att det var ganska cyniskt att tala om fattigdom när det gäller någon som efter hyran är betald har omkring 4000 kr per månad att röra sig med.
Gita

Men det fanns ju en himla massa andra kostnader som måste betalas. INGEN förutom Pejjan vet vem denna person är. Och personen var så sjuk så hon måste ha sjukhusvård, höll på att dö av svält!
Anma
CITAT (herkules @ 22-11-2009, 16:10) *
det pejjan gör är skitbra, skriv gärna om hur du gjorde, kan vara tips för andra att ta efter. sen tänker jag att folk som kan detta med skuldsanering, starta ngt på internet och hjälp fler!

Finns flera forum för sådant. Tillexempel Insolvens
Hade gärna tipsat om det tidigare om den inte helt fallit ur minnet...

Och sen är det så, Gita med flera, att när man under längre tid levt väldigt fattigt och inte kunnat köpa allt det nödvändigaste ens, så passar man faktiskt på att lyxa till det om man någon gång får möjlighet. Jag har levt 10 år med existensminimum och lägre ändå för att jag också hade egna skulder på 1250:- i månaden som jag betalade trots att vi låg under normen. Så jag VET PRECIS hur det är att leva i fattigdom på lång sikt. Men det finns ju grader i helvetet, så min fattigdom låg på "fattig light" stadiet i jämförelse med mannen som kröp efter korn på den skördade åkern för att få något att äta i indien som min syster berättat om.
Och visst hände det att vi fick in extra pengar någon gång, fick till exempel ärva 10.000:- efter en avlägsen släktning. 5000:- gick till en avbetalning, 5000:- slösade (ja SLÖSADE vi på restaurangbesök, bio, lite nya kläder och skor och heminredning. Och det var tamejfan värt varenda öre.

Den som har råd kanske går på bio två gånger i månaden, den skuldsatte gör det kanske var 10 år och får skit för det då.
Eller för den delen går på spa med pengar som var öronmärkta för något speciellt för en själv
Meriona
Precis som Anma säger, är pengarna skänkta till att förgylla vardagen, så är det det pengarna ska gå till, inte till att beta av på skulderna. Det hjälper ingen att man betalar in 1000 spänn på en skuld om personen fortfarande mår så dåligt att den kanske inte överlever månaden. Då får ju borgenären ingenting inbetalt iallafall. duh.gif
herkules
CITAT (Anma @ 22-11-2009, 16:48) *
/..../
Eller för den delen går på spa med pengar som var öronmärkta för något speciellt för en själv

fast det spelar ingen roll om pengarna är öronmärkta, det sticker ändå i ögonen.
tänker bara att pejjan kanske inte ska vara så öppenhjärtig här som hon är flirting.gif

tillägg:
och visst jag kan hålla med gita, jag tycker också att det hela lämnar en lite fadd smak i munnen.
men som vissa tidigare har påpekat - man behöver inte läsa allt på ett forum.
Solstorm
Jag tycker att detta har blivit en riktig glädjetråd. En människa som har det riktigt eländigt och svårt, man lider med henne. Pejori, den änglamänniskan, ber om råd och plötsligt får hon mer hjälp än hon väntat sig. Resultatet blir att en människa i svår nöd kan äta sig mätt, får en lättnad i tyngden av sina ekonomiska skulder och hon får hjälp att uppleva en vardag som inte är obeveklig, det finns hjälp och hopp för henne. Jag, som är det absolut minst kyrkliga man kan föreställa sig, kommer att tänka på bibeln och nya testamentet, att DET FINNS EN NÅD även för de som har det riktigt riktigt illa. Den här tråden är till glädje för denna människan som har det svårt men har fått det lite bättre, till glädje för Pejori som har hjälpt även om det har varit tungt för henne så måste ju resultatet var glädjande även för henne, tråden är till glädje för dem som har gett pengar och får veta att de kommer till nytta. Tråden är även till glädje för mig och andra som inte har gett pengar, jag åker snålskjuts och gläds åt att andra sett till att en människa i nöd får det lite bättre.

Det finns ju en del kritiska röster och det kommer alltid att finnas någon som har det värre. Om man skulle enas om vem som har det värst innan någon hjälp ges så skulle ingen få hjälp. Då skulle vi leta upp någon uteliggare som absolut inte får vara missbrukare för de har ju sig själv att skylla rolleyes.gif , som har amputerade lemmar och lider av någon obotlig sjukdom.

Det kanske är de som tycker att det är fel att hjälpa och som berörs illa av denna tråden som det är mest synd om. Jag kommer att tänka på dikten/ sången: (och här är det Pejori som är skönheten!)

När skönheten kom till byn då var klokheten där, då hade de bara törne och galla. ...
Då sköto di efter henne med tusen gevär ty de voro så förklokade alla

http://www.youtube.com/watch?v=SsMbM5sQdr4
anne-li i olofstorp
CITAT (Solstorm @ 22-11-2009, 18:58) *
Jag tycker att detta har blivit en riktig glädjetråd. En människa som har det riktigt eländigt och svårt, man lider med henne. Pejori, den änglamänniskan, ber om råd och plötsligt får hon mer hjälp än hon väntat sig. Resultatet blir att en människa i svår nöd kan äta sig mätt, får en lättnad i tyngden av sina ekonomiska skulder och hon får hjälp att uppleva en vardag som inte är obeveklig, det finns hjälp och hopp för henne. Jag, som är det absolut minst kyrkliga man kan föreställa sig, kommer att tänka på bibeln och nya testamentet, att DET FINNS EN NÅD även för de som har det riktigt riktigt illa. Den här tråden är till glädje för denna människan som har det svårt men har fått det lite bättre, till glädje för Pejori som har hjälpt även om det har varit tungt för henne så måste ju resultatet var glädjande även för henne, tråden är till glädje för dem som har gett pengar och får veta att de kommer till nytta. Tråden är även till glädje för mig och andra som inte har gett pengar, jag åker snålskjuts och gläds åt att andra sett till att en människa i nöd får det lite bättre.

Det finns ju en del kritiska röster och det kommer alltid att finnas någon som har det värre. Om man skulle enas om vem som har det värst innan någon hjälp ges så skulle ingen få hjälp. Då skulle vi leta upp någon uteliggare som absolut inte får vara missbrukare för de har ju sig själv att skylla rolleyes.gif , som har amputerade lemmar och lider av någon obotlig sjukdom.

Det kanske är de som tycker att det är fel att hjälpa och som berörs illa av denna tråden som det är mest synd om. Jag kommer att tänka på dikten/ sången: (och här är det Pejori som är skönheten!)

När skönheten kom till byn då var klokheten där, då hade de bara törne och galla. ...
Då sköto di efter henne med tusen gevär ty de voro så förklokade alla

http://www.youtube.com/watch?v=SsMbM5sQdr4

ÄNTLIGEN!!! Har letat efter ord, och så helt plötsligt stod dom där!
Tack Solstorm!
Att du uttryckte det jag tänkt och tyckt.....
Myosotis
bravo.gif Bra skrivet Solstorm! Jag blir också glad över att det trots allt fortfarande finns godhet och osjälviskhet. Det som har berört mig allra mest är att pejori skriver att hon t.o.m. är beredd att offra själva vänskapen om den inte skulle tåla vännens skam/skuldkänslor senare wub.gif
Magdis
CITAT (herkules @ 22-11-2009, 18:48) *
fast det spelar ingen roll om pengarna är öronmärkta, det sticker ändå i ögonen.
tänker bara att pejjan kanske inte ska vara så öppenhjärtig här som hon är flirting.gif

tillägg:
och visst jag kan hålla med gita, jag tycker också att det hela lämnar en lite fadd smak i munnen.
men som vissa tidigare har påpekat - man behöver inte läsa allt på ett forum.

Men jag måste bara inflika att det är varken pejjans eller vännens fel om det sticker i ögonen, man måste ju få ha rätt att skänka pengar om man vill och till vad man vill. Pejjan har inte tiggt ihop några pengar.
Anma
CITAT (Magdis @ 22-11-2009, 19:49) *
Men jag måste bara inflika att det är varken pejjans eller vännens fel om det sticker i ögonen, man måste ju få ha rätt att skänka pengar om man vill och till vad man vill. Pejjan har inte tiggt ihop några pengar.

Precis.
legion6
CITAT (pejori @ 21-11-2009, 20:01) *
Så har jag inte tänkt det, faktist. unsure.gif
När du säger det,, så ska hon självklart få behålla överskottet om det blir något...
Dom är ju faktist hennes pengar, då dom är insammlade till henne. slap.gif
Vet inte riktigt vad jag tänkte, men du har naturligtvis helt rätt. tummenupp.gif
Vet inte riktigt hur du menar och tänkte där, men det skulle aldrig komma på fågan, att stämma henne till KFM...
Skulderna ska bort, inte ökas på nono.gif

Skall göra ett litet försök, kanske passar det till ngn.Tänk att din vän har en skuld till kfm på 100 000.H*n har ett avdrag på sitt bidrag\lön på 1200;\mån.Du anmäler då till kfm att din vän är skyldig dig 100 000 som kommit till(hitta på ngt)Du betalar kfm 600; för att driva in din skuld,då ökar ju ingen skuld utan avdraget halveras.Detta är ju inte moraliskt rätt utan för vissa helt förkastligt,men för en drabbad så blir det en vinst o det vill ju alla ha.Det är lätt o vara kolle redi när man har sitt på det torra,,,,,,,
Biggan_
CITAT (legion6 @ 24-11-2009, 01:53) *
Skall göra ett litet försök, kanske passar det till ngn.Tänk att din vän har en skuld till kfm på 100 000.H*n har ett avdrag på sitt bidrag\lön på 1200;\mån.Du anmäler då till kfm att din vän är skyldig dig 100 000 som kommit till(hitta på ngt)Du betalar kfm 600; för att driva in din skuld,då ökar ju ingen skuld utan avdraget halveras.Detta är ju inte moraliskt rätt utan för vissa helt förkastligt,men för en drabbad så blir det en vinst o det vill ju alla ha.Det är lätt o vara kolle redi när man har sitt på det torra,,,,,,,

Det där är ju bedrägeri! rtfm.gif ...och sådant skall väl inte uppmuntras varken om man är "kolle redi" eller ej!
pejori
CITAT (legion6 @ 24-11-2009, 01:53) *

Åter igen, den här tråden är enbart ute efter att få tips på hur och vad man kan vända sig.
Jag efterlyser lagliga metoder och någon form av bedrägeri är inte acceptabelt, ens på teorinivå.. angry.gif nono.gif rtfm.gif

Du får naturligtvis göra vad du vill, men det är sådana metoder som förstör för den som är ärlig och försöker överleva med knappa medel... ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon