KRT
Lyckades dra upp en blåregnsplanta från frö - satte fröet i slutet av september och plantan är nu ca 1 dm. Den har fått fyra "grenar" med 5 blad på varje och verkat trivs bra fram tills för ca 2 v sedan. Bladen har börjat "torka" ihop och i går trillade det första av. De blir inte missfärgade - bara torra.

Plantan stod först på varmvattenberedaren där den grodde och när grodden var några cm planterade jag om den och satte den i husets ljusaste fönster. Den har fått lagom med vatten (tror jag) med gödning (har läst att blåregn behöver mycket näring), och verkat trivas bra - den har varit grön, fin och växt - fram till för ca 2 v sedan. När jag satte upp extraljus i tvättstugan för en vecka sedan flyttade jag den dit eftersom jag tänkte att den kanske behövde mer ljus, men den ser inte piggare ut. Tillväxten verkar också ha avstannat; det finns ett nytt blad på gång i toppen, men det har inte hänst så mycket med det på sistonde.

Vad kan vara fel??? Känner den av "hösten" och vill gå ner i vila, kan det vara för torr luft (där den står nu är luftfuktigheten ca 40%, tidigare var den lägre), för mycket/lite vatten??? Vad kan torra men gröna blad tyda på? Inser att det kanske inte är optimalt att grodda frön på hösten, men jag är inte en speciellt tålmodig person och ville testa direkt laugh.gif
Alexander-VG-zon3
jag skulle tro att den ''känner höst'' ljuset avminskar i fönstret (även med extra lkjus märker växter att det blir mindre ljus) och då vill den helt enkelt vila nu.

näringen ska du inte ge efter midsommar. och nu är det nog bra om du kan placera den svalt ca +5c +15c ev med extra ljus dock är den ju lövfällande och är den utan blad och blivit förvedad i topparna så ska den ha mörkt på vintern.

har du den i rusmtemp så kommer den växa i toppen men tappa bladen vartefter. den kommer säkert överleva men lite svalare är nog ändå bättre.

blåregn tappar oftast bladen gröna även ute planterade i marken.
KRT
Saken är den att den inte är förvedad alls..... Den är inte mer än knappt två månader gammal. Men du kan ha rätt i att den känner höst. Tänker på om ett frö som trillat från en planta ute, den hinner kanske gro, men inte blir speciellt stor (som min är nu) innan det blir höst och det är dags att vila. Så det är kanske så min lilla planta känner?

Det är strax under 20 grader i tvättstugan där den står nu, med extraljus. Tror du det kan vara en lämplig övervintringsplats. Har inte något svalare rum, så alternativet är att sätta den mörkt i t.ex. garaget, men den har ju fortfarande blad så det är kanske inte ett bra alternativ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon