|
Full version: Saffransbullar
Åkte till lilla huset i torsdags. såhär års är det mest inne pyssel. Hustrun gjorde saffransbullar på karlspaderdeg, form som solbullar. Gräddade doppade i smält smör och sedan i strösocker
låter gott.... nu blir jag sugen på att baka!
Ja, det låter verkligen gott Lasse. Köpte hem saffran härom dagen så egentligen har jag inget och vänta på. Fick en liten chock när jag skulle betala saffranspåsarna...32.50:-/st...hade för mig de kostade sisådär 15:- http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=saffransbullarGillans saffransbullar har jag gjort nu flera år i rad och de bara smälter i munnen. Farligt goda. Bjöd på Ernst saffranspannkaka häromkvällen med sylt och grädde till. Den är också farligt god, även lätt att göra.
Åsa, mälardalen zon 2
22-11-2009, 10:48
CITAT (zissi @ 22-11-2009, 10:44)  Ja, det låter verkligen gott Lasse. Köpte hem saffran härom dagen så egentligen har jag inget och vänta på. Fick en liten chock när jag skulle betala saffranspåsarna...32.50:-/st...hade för mig de kostade sisådär 15:- Det har varit en dålig saffransskörd därför har det blivit en rejäl ökning av priset 30-40kr är vad man får ge för en påse idag. Den nya skörden ska ha blivit bättre men den kommer inte ut i handeln förren runt våren då saffranspriserna troligtvis sjunker igen.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-11-2009, 10:48)  Det har varit en dålig saffransskörd därför har det blivit en rejäl ökning av priset 30-40kr är vad man får ge för en påse idag. Den nya skörden ska ha blivit bättre men den kommer inte ut i handeln förren runt våren då saffranspriserna troligtvis sjunker igen. Jaha, då förstår jag varför denna chockhöjning. Den nyheten har jag helt missat. Jag tror att vi är många som köper några saffranspåsar nästan oavsett hur mycket de höjer priset...just till jul iaf. Jag kan inte klara mig utan saffran så här års, det är ju såååååååå gott
Jag var på ÖB i torsdags och trodde att det stod fel, de tog 29:-. sedan gick jag in på Apoteket och de tog 40:-, höll på att smälla av! Vilken himla tur att jag inte bakar lussebullar så ofta och en titt i skåpet hemma visade att jag hade FEM påsar - en liten förmögenhet!!!  Nu är ju detta fel avdelning men det är trots allt Odla... kan man inte odla saffranskrokusar själv? På skoj, i alla fall? Kankse det räcker till ett bak per år - eller vartannat...?
Myosotis
22-11-2009, 22:18
CITAT (Peztis @ 22-11-2009, 22:10)  ... kan man inte odla saffranskrokusar själv?... Ja! Jag vill också!! Var kan man köpa såna lökar?! [attachment=44632:dregel.gif] Jag trodde inte mina ögon när jag fick se i nettoreklambladet vad saffran kostar till "extrapris"
Såg i en gammal tråd att någon köpt från Weibulls men att det är svårt att få dem att blomma här i Sverige då det är en Medelhavsväxt. Växthuset kanske funkar då?
Aqvakul
22-11-2009, 22:45
På Gotland har man börjat odla saffran kommersiellt. Årets skörd blev 600 gram. http://www.helagotland.se/nyheter/artikel....ticleid=5643362
maramara
24-11-2009, 23:36
Igårkväll bakade jag Gillans saffransbullar med hasselnötskrämen. Det är det mest lyckade bullar jag någonsin har bakat. Kanon
Christina i Taxinge~
25-11-2009, 08:08
Jag bakade också Gillans saffransbullar igår Mycket goda! [attachment=44691:DSCN5833.JPG]
Rosmarin
25-11-2009, 16:40
CITAT (Peztis @ 22-11-2009, 22:10)  .... Nu är ju detta fel avdelning men det är trots allt Odla... kan man inte odla saffranskrokusar själv? På skoj, i alla fall? Kankse det räcker till ett bak per år - eller vartannat...?  CITAT (Myosotis @ 22-11-2009, 22:18)  Ja! Jag vill också!! Var kan man köpa såna lökar?! [attachment=44632:dregel.gif] ... Sådana lökar kan man bl.a hitta här: crocus sativus Många lök-och frö-firmor säljer dessa lökar här nere. Det krävs dock väldigt väldigt många blommor för att få till ett gram saffran... saffran
Myosotis
25-11-2009, 16:44
Tack för länkarna! CITAT (Rosmarin @ 25-11-2009, 16:40)  Det krävs dock väldigt väldigt många blommor för att få till ett gram saffran... Det är mest för att det är så häftigt, inte för att man vill skörda stora mängder.
Rosmarin
26-11-2009, 09:43
CITAT (Myosotis @ 25-11-2009, 16:44)  Tack för länkarna!
Det är mest för att det är så häftigt, inte för att man vill skörda stora mängder. Visst är det häftigt. Jag tycker absolut att du ska prova om du har lust. Säg till om du vill ha hjälp med översättning från franska sidor.
I fjol köpte jag Willys saffran. I år testade jag ICA' s egen saffran
Jag kommer inte att köpa någon av de sorterna igen. Man ser på bullarnas färg att det är saffransbullar men saffranssmaken kan man bara ana sig till.
CITAT (Alba @ 29-11-2009, 20:51)  I fjol köpte jag Willys saffran. I år testade jag ICA' s egen saffran
Jag kommer inte att köpa någon av de sorterna igen. Man ser på bullarnas färg att det är saffransbullar men saffranssmaken kan man bara ana sig till. Vilken saffran kör ni med i år? Här hemma har jag nu av olika anledningar 3 påsar Sankta Maria, 3 påsar ICA, 2 påsar från apoteket. Jag har nog taskiga smaklökar för jag känner visst ingen skillnad på saffransorterna smakmässigt. Har ni sett någon test på de olika saffransorterna i år? Kanske inte brukar göras förresten?
Eva i Skåne
02-12-2010, 10:43
Jag köpte två påsar på Ica. 47kr tror jag det blev så priset har sjunkit sen ifjol. Dock tyckte jag inte det blev mycket smak. Kanske beror det på att Gillans saffransbullar har så mycket god fyllning... Säkert finns det kvalitetskillnader.
Jag köpte ICA:s. De blev rätt färg. men inte så mycket smak.
Får prova en annat märke nästa gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|