netaave
16-11-2009, 19:07
Ni använder väl reflex? Behövs även i stan.
Ni har väl reflexväst, nåt värmeljus och tändare inne i bilen på vintern? Ett ynka värmeljus hindrar er från att frysa ihjäl om ni blir ståendes med bilen. Dessutom syns ni bättre.
Sen det här vanliga, spolarvätska, låsolja...m.m. snart kan det vara dags.
Vi lägger också ut filtar och kuddar i bilen, det senare kanske mest om vi ska åka långt. Snöskyffel, en gammal saftdunk med sand har vi också alltid.
Hur vinterrustar ni er bil?
Eftersom vi har dåligt med snö i våra trakter, brukar det räcka med en liten borste, isskrapa och varselväst i bilen. Har i alla fall räckt de senaste 35 åren av bilägande.
Bra tips, netaave, för Norrlandsvinter! Tack för påminnelserna. Ska lägga värmeljus o tändare i bilen på en gång.
Eva i Höga
16-11-2009, 19:20
Jag håller verkligen med dig netaave, man ska ha reflexväxt med sig i bilen. Här som vi sällan har snö är det helt svart runt vägarna där det inte finns belysning och måste man då stanna t ex för att hjälpa nån annan är det helt nödvändigt med reflexväst. Jag förstår inte hur folk kan gå ut i mörkret utan reflexer och dessutom ser man många cyklister utan både ljus och reflex. Inte lätt som bilförare att se någon som "inte syns".
Jag cyklar med hjälm, reflexväst och fungerande lyktor (det senare tycks vara sällsynt

)
Bilen är väl kanske inte fullt utrustad (kanske beror på att det är mannen som kör

)
Tips: Jag har lagt ut en gammal orange plastsnitsel (dvs plastband) i bilen. Skulle man ha oturen att köra på ett djur så är man skyldig att märka ut platsen om djuret inte dör direkt. Man kan ju förstås ta vad man har men jag har alltså lagt ut detta i bilen och hoppas att det aldrig behöver användas.
Aqvakul
16-11-2009, 20:04
Jag brukar lasta in en liten snöskyffel och ett par rejäla handskar i bilen på vintern.
ingrid fuxwall
16-11-2009, 22:11
Tack för en bra påminnelse!
När jag var på em promenad med hunden i går fick jag det av en granne också - han stannade, vevade ner rutan och sa -"jag såg inte Er" Då skämdes jag

Så ikväll klädde vi på oss, både matte och hund
diva&hero
16-11-2009, 22:22
Bilarna är mindre utrustade..
Men det får jag ta och ändra på! Tack för påminnelsen.
Men däremot när jag går ut med hundarna så syns vi väl, hundarna har varsin reflexväst och jag har min jobbarjacka med reflexer som en polis + en ficklampa. Här är det kolsvart på vägarna och folk kör som galningar så det gäller att synas.
netaave
22-10-2010, 09:56
Dags att lyfta den här tråden
Myosotis
22-10-2010, 10:32
Jag tycker inte om reflexvästar. När man kör bil och ser en människa i reflexväst ser det ut som en fyrkant helt enkelt. Det har hänt flera gånger att jag kört nära "fyrkanten" med helljuset på och utan att sakta ner, sett att det var en människa (i värsta fall med hund utan reflex

) samt blivit jätterädd först när jag kommit i jämnhöjd, och då är det lite sent att göra något åt det. Så ni som går, sluta att se ut som ett vägbygge eller nåt! Ha åtminstone dinglande reflexer också så man ser att det är något levande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.