Nephele
Har för mig att jag har läst att man ska låta rosen vissna ner innan man tar in den för vinterförvaring. Nu är det i mitten på november, och jag har två stycken rosor i kruka som är härdiga till zon 3 (Mandarin och Bering renaissance), och bor i zon 4.
Det har varit frost och minusgrader, och nu återigen lite mildare. Mandarinen har sedan en tid tillbaka haft knoppar, som dock inte lär slå ut. Men bladen är fortfarande vackert gröna, inga tecken på att gulna eller vissna. Själva krukorna är isolerade, rosorna kupade med täckbark + granris, de står under tak på uteplatsen, med visst vindskydd. De flesta kalla nätter har jag täckt dem med väv. Ska jag ta in dem i förrådet nu eller ska jag fortsätta vänta på att de vissnar?
Alexander-VG-zon3
Min mandarin-ros står än ute här i zon 3-4 och den övervintrade jag förra vintern ute i kruka då (med skydd den kallaste natten/perioden). dock tänkte jag prova att ta in den i år då jag tyckte den blommade för sent. tänkte den kanske kommer igång tidigare om man tar in den.

men du kan lugnt ha den ute ett bra tag till.

den andra vet jag inte skulle dock tro att det inte är någon fara än. när det börjar bli regelbundet kallt under nätterna (neråt -5c -10c) så kan du ta in dom.
Nephele
CITAT (flaxss @ 16-11-2009, 21:17) *
Min mandarin-ros står än ute här i zon 3-4 och den övervintrade jag förra vintern ute i kruka då (med skydd den kallaste natten/perioden). dock tänkte jag prova att ta in den i år då jag tyckte den blommade för sent. tänkte den kanske kommer igång tidigare om man tar in den.

men du kan lugnt ha den ute ett bra tag till.

den andra vet jag inte skulle dock tro att det inte är någon fara än. när det börjar bli regelbundet kallt under nätterna (neråt -5c -10c) så kan du ta in dom.

Okej, då fortsätter jag ha de ute ett tag till då. Tack för ditt svar! Stämmer det att de bör vissna ner innan man tar in dem?
Alexander-VG-zon3
skulle dom ha gröna blad kvar när du tar in dom så är det ingen fara, min mandarin tappar inte bladen förens på vår/vintern samma för min andra ros som jag har i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon