Full version: Vad kan detta vara?
blomkronan
Hej jag vänder mig till er för ni har ju så mycket kunskap om rosor smile.gif
i förra veckan fick jag min odlingslott på den står denna ros.
[attachment=44427:DSC03311.JPG]
[attachment=44428:DSC03312.JPG]
UR dåliga bilder... tagna med min mobil i disigt väder sad.gif
Hoppas ni ändå kan ge mig några förslag...
som jag kan googla på

OCH framför allt jag behöver skötsel-tips Finns det något jag måste göra nu på hösten???
-beskärning??
-gödning??
-täckning??

Finns det "allmänna" skötsel råd för denna typ av ros?

Den står helt själv utan stöd...

kompiskram.gif
oliv
Du behöver inte göra något nu på hösten. sleeping.gif
Låt den vara och när du vet vad det är för ros (om den blommar på gammal ved t.ex. / kanske någon här på forumet vet, men jag har ingen aning) kan du eventuellt beskära, större ingrep görs helst på våren. rolleyes.gif

Kajsa
Fota den nästa sommar när den blommar, nu är det för svårt gissa med bara grenar. Till våren kan du tunna ut den lite, dom grövsta nerifrån, ta bort gräs om det växer in i busken och ge den lite gödsel i maj.
Anders Roslagen
Det är ju inte helt omöjligt att det är en vildros som hittat dit alldeles själv utan någon plantering av människan. Blad, stam och nypon påminner om Rosa dumalis - den kan du googla på. Det verkar i alla fall vara en robust sort som du inte ska behöva täcka, kanske inte ens gödsla. Men som redan är sagt - vänta och se, det blir väl spännande att se i juni!
blomkronan
wink.gif Ja det är nog förtidigt att fråga VAD det är för ros... blush.gif
Men till saken hör att jag kan ingentinken om roser, men nu vet jag att jag ska låta den vara och kan börja tänka på den i maj tummenupp.gif

Vildros beskrivningarna jag hitta då jag googla verkar stämma so far yes.gif

Jag får hålla mig till tåls... och vänta på att den blommar. Men tack för alla svar blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon