|
Full version: Jonas Gardell?
Läste i tidningen att Jonas Gardell är tillbaka med en ny stand up som heter Trafikplats Glädjen, vilket fick mig att fundera lite över om inte han måste vara en av de mer uppskattade kändisprofilerna i Sverige? Han verkar ju alltid ha nya grejer på gång och svenska folket verkar ju tycka om honom, eller vad säger ni andra?
Jag har alltid gillat Jonas men har tyvärr inte varit och sett honom live. Blev nyfiken på av vilken anledning han valt namnet Trafikplats Glädjen. Passerar den minst två ggr/dag och roligare ställen finns ju
Aqvakul
17-11-2009, 07:58
Jag såg honom live för några år sen i Malmö. otroligt imponerande hur en människa alldeles ensam på scenen kan engagera en publik i två timmar.
Har alltid gillat honom. Jag tycker han är bäst när han är allvarlig, han kan verkligen hitta rätt vinkel på svåra frågor. När han är rolig blir hans "plastik" på scen lite för överdriven, jag blir lite spattig själv.
När han uppträdde med lyteskomik och härmade utvecklingstörda tappade han all respekt hos mig. Jag blev väldigt illa berörd.
Gossen Ruda
17-11-2009, 16:43
Nu blir det väl kanske tjafs men första gången jag såg honom på TV fick jag direkt avsmak och antipati. Kanske var det på Så skall det låta eller något annat program. Tog en stund innan jag insåg att det var hans kroppsspråk som inte stämde, kanske ihop med rösten. Överdrivet feminim är kanske rätt beskrivning. Eftersom jag mycket sällan läser skvaller och liknande visste jag inte då hans sexuella läggning men efter lite sökningar på nätet begrep jag kopplingen. Jag har inte ändrat uppfattning om honom sen dess.
andersen
17-11-2009, 16:58
Nej Jonas Gardell gillar jag inte alls, därför var det bra när Kerstin Dellert satte honom på plats i Stjärnorna på slottet. Och varför jag inte tycker om honom är att han gör narr av andra som har svårt att försvara sig dvs det som Ralf skrev om.
CITAT (andersen @ 17-11-2009, 16:58)  Nej Jonas Gardell gillar jag inte alls, därför var det bra när Kerstin Dellert satte honom på plats i Stjärnorna på slottet. Och varför jag inte tycker om honom är att han gör narr av andra som har svårt att försvara sig dvs det som Ralf skrev om. Håller med fullständigt, dessutom har han bara ett uttryck, jag blir totalt uttråkad efter 10 minuter. Gita
*Stintan*
18-11-2009, 07:57
Jag har inte heller mycke till övers för Gardell. Han är alldeles för egotrippad för att jag ska tycka att det är sympatiskt.
Aqvakul
18-11-2009, 08:03
Egotrippad och kanske ingen skönhet, men ack så begåvad....
(men det är nog så att antingen gillar man honom mycket eller inte alls)
Jag är inget fan av honom.
Men jag undrar vad trådskaparen själv tycker, det framgår inte.
blaklocka
18-11-2009, 09:24
Ganska intressant att så många inte gillar honom här. Han är ju extremt mångsidig och om man inte gillar något han gjort så har man antingen inte sett allt eller så har man extremt dålig smak. :)
Hans tv-serie De halvt dolda som gick på SVT var bland de bästa svenska tv-serierna någonsin tycker jag, flera av hans böcker är fantastiska och Pensionat Oskar var en av de bästa svenska filmerna någonsin.
Hans stand up är lite mer ojämn tycker jag, men han är ofta briljant träffsäker och skarp.
*Stintan*
18-11-2009, 10:09
CITAT (blaklocka @ 18-11-2009, 09:24)  Ganska intressant att så många inte gillar honom här. Han är ju extremt mångsidig och om man inte gillar något han gjort så har man antingen inte sett allt eller så har man extremt dålig smak.  Hans tv-serie De halvt dolda som gick på SVT var bland de bästa svenska tv-serierna någonsin tycker jag, flera av hans böcker är fantastiska och Pensionat Oskar var en av de bästa svenska filmerna någonsin. Hans stand up är lite mer ojämn tycker jag, men han är ofta briljant träffsäker och skarp. Att man inte gillar honom behöver ju inte betyda att man tycker allt han gjort är dåligt.
CITAT (green @ 17-11-2009, 00:44)  Han verkar ju alltid ha nya grejer på gång och svenska folket verkar ju tycka om honom, eller vad säger ni andra? Vad tycker green själv?
Gillar herr Gardel men alla är vi ju vanedjur så jag tycker han är lite förutsägbar nu för tiden men rolig.
Handen på hjärtat är det någon som mins så särskillt mycket dagen efter en show inte jag men jag har kul så länge det varar
Jag tycker att Jonas Gardell är brilliant men som person har jag lite svårt för honom.
Aqvakul
18-11-2009, 16:18
CITAT (Magdis @ 18-11-2009, 15:35)  Jag tycker att Jonas Gardell är brilliant men som person har jag lite svårt för honom.
CITAT (LasseB @ 18-11-2009, 15:20)  Handen på hjärtat är det någon som mins så särskillt mycket dagen efter en show inte jag men jag har kul så länge det varar Håller med vad gäller JG som scenartist. (Har dock bara sett JG på tv.) Som författare är JG - i mitt tycke - jättebra!!!!
Eva-Helene
18-11-2009, 16:49
Jag gillar honom väldigt mycket! Apropå lyteskomiken - det är ett rätt bra sätt att få folk att börja tänka efter hur det är dom behandlar/bemöter handikappade och förstånshandikappade.
CITAT (Eva-Helene @ 18-11-2009, 16:49)  Jag gillar honom väldigt mycket! Apropå lyteskomiken - det är ett rätt bra sätt att få folk att börja tänka efter hur det är dom behandlar/bemöter handikappade och förstånshandikappade. Har du sett hans sketch som handlade om det jag talade om?
Den som är skeptisk bör läsa "Vill gå hem". Den är genial och helt underbar jag har aldrig skrattat så när jag läst en bok men samtidigt är den varm, sorglig och gripande Gardells pojkporträtt av Daniel är samtidigt kärlek och obarmhärtighet. Det kommer att bestå som en minor classic i svensk 80-taslitteratur sedan tiden blekt minnet av vad som för övrigt skrevs detta decennium.” Kvällsposten”… en mästare på att berätta om det vanliga och det typiskt svenska.” Expressen
Har aldrig gillat Jonas Gardell han är bara för mycket tycker jag,jag gillar inte hans flams.Min dotter älskar honom och går alltid på hans Shower när han är i stan .Jag föredrar Robert Gustafsson tycker han är bäst !
CITAT (mojan @ 18-11-2009, 12:56)  Vad tycker green själv? Jag ställde samma fråga, men green verkar inte vilja dela med sig av sin åsikt.
blaklocka
23-11-2009, 06:44
Såg på http://www.jonasgardell.se/ att det är 20% rabatt på nya föreställningen om man bokar det via hemsidan. Ett litet tips bara.
Snöflinga
23-11-2009, 11:40
Jonas Gardell tillhör en av mina favoriter  Verkligen en mångsidig människa, lyssnade på honom i en kyrka, han kan verkligen fånga åhörarna för alla satt som trollbundna. Som författare är han lysande och tack Boxer för tipset, den har jag inte läst  Däremot har jag senast läst "Om gud" och sist "Jesus". Visserligen försvann min barnatro där ... men de böckerna var bra Standuppen anser jag håller högre klass än Robert Gustavsson.Tycker han är en blek kopia av Gösta Ekman, som bara, för det mesta håller sig på ...underbältetnivå. Bara plumpt
Instämmer till fullo med föregående talare. Jag missar inte Gardells show den här gången heller, har bokat biljetterna och ska hämta ut dem lite senare idag. Sedan blir det en lååååång väntan ända till april när han kommer till min stad med sin nya show.
Har biljetter till föreställningen på Operateatern denna fredag. Än så länge har jag bara sett en recension av Trafikplatsen Glädjen på Aftonbladet där den fick en 4 av 5. Så nu får jag hoppas att showen införlivar alla förväntningar
mosquito
17-09-2010, 14:08
Jag såg föreställningen i förra veckan. Tyckte den var helt ok, men jag tror att jag föredrar Jonas förra stand-up show som han körde för ett par år sedan.
fuchsian
17-09-2010, 15:46
Jag gillar honom och därmed basta. sen att han har gjort ett och annat dåligt jobb, ändrar inte min inställning om honom som en person jag gillar. Jag såg hans böcker om Gud och jesus till salu i domkyrkan i Vadstena, det säger en del hel del att den han har mer att ge än många andra. ...... fuchian....
malcolm
17-09-2010, 19:23
Rent allmänt så gillar jag inte Jonas Gardell även om han har sagt en del sanningar som stämmer med verkligheten, han är alldeles för egotrippad och jag gillar hans sambo Levengood bra mycket bättre.
Aqvakul
17-09-2010, 19:26
CITAT (malcolm @ 17-09-2010, 20:23)  Rent allmänt så gillar jag inte Jonas Gardell även om han har sagt en del sanningar som stämmer med verkligheten, han är alldeles för egotrippad och jag gillar hans sambo Levengood bra mycket bättre. Tycker precis tvärtom - Jonas är en spännande leverantör av otrevliga sanningar, medan Mark är vänlig men närmast inställsamt ointressant.
Tycker Jonas Gardell känns väldigt äkta. När han berättade om sin sjuka och tyende mamma i "Stjärnorna på slottet" var det verkligen tv-klassiker. All respekt till honom.
zaaritha
17-09-2010, 20:09
Jag gillar honom! Han är i stil med Jacob i "Jacobs stege". "Skål ta´me´fan!" Jonas är en väldigt intelligent person!
mamamaggan
17-09-2010, 20:15
Gillar Jonas men undrar lite om det som Ralf skrev. Har Jonas drivit med utvecklingsstörda på fullaste allvar så drar det ner honom i mina ögon.
Aqvakul
17-09-2010, 20:21
CITAT (mamamaggan @ 17-09-2010, 21:15)  Gillar Jonas men undrar lite om det som Ralf skrev. Har Jonas drivit med utvecklingsstörda på fullaste allvar så drar det ner honom i mina ögon. Det hade varit bra att få se ett klipp.. Ralf kan kanske fixa det...
Jag har aldrig gillat Jonas Gardell tycker han är en fåntratt och en fjolla,vår dotter däremot älskar honom.
Aqvakul
17-09-2010, 21:16
CITAT (Motti @ 17-09-2010, 21:32)  Jag har aldrig gillat Jonas Gardell tycker han är en fåntratt och en fjolla,vår dotter däremot älskar honom. En homosexuell alternativkristen har nog inte lätt att slå an i Jerusalemland...
Piccante
17-09-2010, 21:34
CITAT (Motti @ 17-09-2010, 21:32)  Jag har aldrig gillat Jonas Gardell tycker han är en fåntratt och en fjolla,vår dotter däremot älskar honom. Så upplevde man säkert både Jesus och Mark Twain på sin tid men jag önskar fler kunde se förbi den "yta" som många retar sig på hos Gardell och se hur djupa och berörande texter han kan skriva. Som stand-up komiker kan han vara överdriven o vulgär det kan jag förstå men hans största kvalitéer är trots allt inte där.
Aqvakul
17-09-2010, 21:37
CITAT (Markus_H @ 17-09-2010, 22:34)  Så upplevde man säkert både Jesus och Mark Twain på sin tid men jag önskar fler kunde se förbi den "yta" som många retar sig på hos Gardell och se hur djupa och berörande texter han kan skriva. Som stand-up komiker kan han vara överdriven o vulgär det kan jag förstå men hans största kvalitéer är trots allt inte där.
Jag älskar Jonas Gardell. Tycker han är helt underbar med sin genuina djupsinnighet. Att han skulle vara ytlig och egotrippad kan jag inte alls se. Men se, så har det faktiskt inte alltid varit. Från början hade jag jättesvårt för hans "feminism". Orkade bara inte lyssna på honom. Och jag vill verkligen påpeka att det inte hade ett smack med att han var bög att göra. Mark har jag gillat från första gången jag såg/hörde honom. Jag gillade inte Lill Lindfors heller från början, vilket jag verkligen gör nu. Vad nu detta hade med saken att göra
fuchsian
18-09-2010, 16:10
Jag tycker att han har en mångsidig personlighet och det finns ett hjärta med i det han gör. Som jag tidigare nämnde finns hans böcker till salu inne i Domkyrkan i Vadstena, det säger en del av hans inre kvalite. Jag blev snopen när jag såg böckerna och damen som stod i kassan sa att hon hade läst dom alla och därför ville hon ha dem med i bokståndet för de säger en hel del, tyckte hon. Det blir vid mitt nästa bokbesök på biblan att beställa dem för maken vill läsa dom också.
Mark är en go kille och även han ligger högt i kunskapsnivån och i intellektet, så jag tror att dessa två fina människor kompleterar bra med varandra. ..fuchian.... Jonas-Mark-fanklubb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|