Full version: Dagens Austinros
Kajsa
Här kommer en ros som klarat sig över förväntan, zon 3 skriver LÅG men jag undrar jag om den inte är lite tuffare än så ?

Rosen kom 1984, och ska vara en av David Austin stora favoriter. Sprang över rosen på Coop / trädgård som inte är så dyra så det blev 3 st. Är väldigt glad i rosen, blir ca 1.20 men i höst är dom nog 1.5 m höga för jag fick sätta pinnstöd i dom så inte snön knäcker dom sedan. Doftar starkt.

Rosen växer skyddat här, inga nordanvindar kommer åt. Fick lite svartfläck i sommar, men inga stora bekymmer.
Anders Roslagen
Den har visat sig bra hos mig med.

Heritage /Austin
Tror att man kan testa den som låg klätterros i bra lägen, för den blir hög och rätt svajig, kan behövas stöttas. Att blommorna lätt nickar neråt gör inget om busken har fått bra höjd, bra också att blomkorgarna inte fungerar som regnmätare och ruttnar sönder.
Kanske ska jag klippa ner den i vår så den får bättre stadga, den är 1,8 m nu... Men det bär emot. Tack vare att den är så hög har rådjuren inte ätit i toppen - så den blommar ännu!
[attachment=44453:091114Heritage.jpg]
Kajsa
Det är det här vi skrivit om förut att många Austinrosor blir högre än vad man läser, så din har dragit iväg till 1.80
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon