|
Börjar seriöst lessna på allt oväsen från motorvägen och västkustvägen. Fick spel när jag var ute sist. Jag känner att estetiken kan fara all världens väg, kommer inte vilja vara ute på höstar/vintrar/vårar om jag inte får det lite tystare.
Så 1 -bästa ljuddämpande häcken? är det bara thuja som gäller?
2- ett träd som rasslar mycket? tänker mig att man kan överrösta ljudet på nåt sätt. Det blåser ju alltid här.
3- byggnader, ska placera ut ett växthus, har hört att en skärm blockar ljud 1,5x höjden, stämmer det?
4- andra tips? en bullerskärm tror jag blir lite väl dyrt, och ser knäppt ut. Kan tänka mig att offra fem meter vid tomtgräns mot gata för att lösa problemet.
Börja med att få bullernivåerna uppmätta, då vet du vad du måste "stoppa". Buller över vissa nivåer måste kommunen (alt vägverket) göra något åt. I vissa kommuner får man bidrag för att sätta upp bullerplank - värt att kolla upp alltså. Tvivlar på att ens en tuja-häck skärmar speciellt mycket buller från en motorväg, men som sagt var - mät först och vidtag åtgärder sedan....
Solstorm
17-11-2009, 14:20
Vad som är bäst vet jag inte men här märktes att bullret hördes mer från en avlägsen väg efter att vi fällt stora granar.
Det är inte över gränsvärden, vägarna ligger rätt långt bort men det är nåt knäppt med akustiken, tror att det är för mycket öppna ytor. Jag har bott närmre utan problem. För att få hjälp därifrån måste man mer eller mindre bo precis intill.
Någon med liknande problem som förbättrat sin situation?
Jag har ju iofs en ipod, kanske skulle ladda ner lite fågelsång, klart snabbaste lösningen =)
En tujahäck, dämpar inte mer än en spaljé med klätterväxter. Vågar till och med påstå att spaljén dämpar mer. En rak yta dämpar mindre än en vinklad, så kan man sätta i en sick-sack linje, är det optimalt.
hmm, vilka principer dämpar man ljud med? antar att vind-dämpning också hjälper till eftersom vinden verka föra med sig ljud. Är inte en tät vägg bättre än en mindre tät? En spalje är ju smalare än en thuja, hur kan den dämpa mer?
Solstorm
17-11-2009, 15:33
CITAT (Lavin @ 17-11-2009, 15:03)  det är nåt knäppt med akustiken, Samma här. Ljudet hörs långt över vatten samtidigt som det studsar mot bergen runtomkring. Jag bor inte heller nära vägen men hörs gör den ändå. De stora granarna fick tas bort eftersom hotet fanns att de skulle blåsa ner. Jag har planterat en del nya barrträd och fler ska det bli. När löven fallit av träden så hörs det också mer, därför kommer det att bli mest barrträd.
Du är redan lösningen på spåret. Vinden har stor betydelse för hur ljudet transporteras.
Om du har en kompakt vägg som vinden stöter emot, bildas en luftvirvel bakom den täta väggen och ljudet, liksom vindilen förstärks.
Kan däremot vinden sippra igenom lite här och där, så dämpas ljudet bättre också.
Det är därför en ljudskärm utefter vägar aldrig är helt tät. Oftast är det som två plank med brädor som spikats i ett sicksackmönter på var sida om en regel. Tittar man från sidan, kan man se vägen utanför. Och tänker du på det, så ser man ju faktiskt aldrig täta häckar heller utefter motorvägar eller andra starkt trafikerade vägar, utan oftast är det dessa bullerplank som står där.
Gudrun i Göteborg
17-11-2009, 22:15
Vad mycket jag lär mig på Odla  En massa kunniga personer här. Om det nu är så med vind o akustik o annat så funderar jag om du, Lavin, skulle kunna be kommunen om ett bullerplank utefter vägen, även om din tomt ligger relativt långt från den. Det skulle väl vara den bästa bullerdämpningen om jag fattat rätt. Kanske flera boende kan gå ihop och dela på kostnaden tillsammans med kommunen.
Alexander-VG-zon3
17-11-2009, 22:17
har hört att granhäck ska vara bra för att dämpa buller. här skrev Cilla att den är mest lämpad för att skydda mot buller. http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=granh%E4ck
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 17-11-2009, 22:15)  Vad mycket jag lär mig på Odla  En massa kunniga personer här. Om det nu är så med vind o akustik o annat så funderar jag om du, Lavin, skulle kunna be kommunen om ett bullerplank utefter vägen, även om din tomt ligger relativt långt från den. Det skulle väl vara den bästa bullerdämpningen om jag fattat rätt. Kanske flera boende kan gå ihop och dela på kostnaden tillsammans med kommunen. Ett annat bra exempel på utformning av bullerskydd, tänk äggfack! Inte alls ovanligt att man använder såna på väggarna i replokaler.
ängsvädd
17-11-2009, 22:29
Som andra har skrivit - träd är skulle jag tro det mest bullerdämpande man kan ha. Men då får det inte vara lövträd eftersom då blir det ingen bullerdämpning när löven är fällda. Det måste vara åretomgröna träd - någon har tipsat om granar - det tror jag är absolut bästa bullerdämpningen. Lycka till
En vall? Där borde ljudet lyftas upp och gå över era huvuden... Det är i alla fall många som bygger vallar och murar här där vi bor där det inte är långt ifrån E4:an, pendel- och fjärrtåg samt Arlanda (fast det är svårt att skydda sig utomhus mot flygplansbuller...).
På insidan kan man ju terrassera och göra en vacker plantering!
Utmed E4:an, vid Sollentuna om jag minns rätt, där har de gjort jättesnygga terrasserade vallar där de har använt sådanadär burar fyllda med sten.
En kall vinterdag med svag vind från "fel" håll, då är det inte skoj.
ängsvädd
17-11-2009, 22:51
Apropå vall så är tydligen jordmassor det bästa när det gäller ljuddämpning.
ingrid fuxwall
17-11-2009, 23:05
Vi hade en tallhäck utefter vägen och jag inbillar mig att den dämpade lite av oljudet. Självfallet har vi haft folk här som bedömt störningen - de kom exakt då på dagen när det var minst trafik  ) Sedan klagade jag på taxeringsvärdet, att de inte skulle höja det så mycket när trafiken störde. Strax innan sambon blev sjuk tog han ner tallhäcken, förankrade fundament för att fästa vårt egenhändigt planerade bullerplanker - att sätt ett upp som enligt vägverket ska göra nytta - det är svindyrt, någon/några tusenlappar per meter och vi har ca. 25 meter utmot vägen. Nu hör vi allt väldigt mycket mer men det får vi leva med- man vänjer sig - så är det
ängsvädd
17-11-2009, 23:09
Tråkigt. Bullerplank är inte alls så effektiva som jordvallar, men jag tror iaf en tät, hög granhäck dämpar mest. Det är klart - det beror på hur tät och hög jordvallen är. På jordvallen som kan förankras i nät kan man plantera tåliga växter, eller låta vara gräsbevuxen.
Jag har kollat lite på vägverkets hemsida, och blivit mer intresserad av ljud. 55dB är statens gräns för när man gör åtgärder, och det är väldigt, väldigt högt. Västkustvägen ligger ca 200m västerut och har inte så höga nivåer. Upplever mer att ljudet kommer från sydväst, dvs 400meter längre bort
Ljud kan antingen absorberas (porös massa) eller reflekteras (skärm). Frågan är vad som händer när vind kommer med hög hastighet mot en skärm. Skärmen ska reflektera ljudet men vinden blir ju mer turbulent och tar sig över skärmen. Vad dominerar, tryckrörelsen i vinden eller vågrörelsens reflektion?
Som jag har förstått resonemanget; vind för med sig ljud, dämpar man vind så dämpar man ljudet. En thujahäck är tät och har mycket porös massa och dämpar vinden mycket mer än en spaljé, alltså borde den dämpa ljudet bättre.
Ska man ha en bullervall som absorberar ljudet så blir det en däpning precis bakom men eftersom ljudet kommer så långt ifrån så får man bara tag i en del. Rekommenderad höjd är tre meter, det tror jag inte blir så värst lätt att få till. [attachment=44483:PA130040.JPG] det är inte så långt från fasad till tomtgräns. En 3 meter hög mur mitt inne i ett villaområde tror jag kommunen ställer sig lätt skeptisk till =)
detta ska bli mycket intressant att fundera över, tror att jag försöka hitta en akustiker.
Ingrid, vilken typ av egenplanerat bullerskydd var det ni funderade på att sätta upp?
Granhäck gör nog hela tomten lätt omysig, sibirisk lärk kan ju se kul ut men det är nog kulturmord, och det är den sädra gränsen så då lägger jag nog allt i skugga. suck.
ängsvädd
18-11-2009, 15:39
CITAT (Lavin @ 18-11-2009, 13:57)  ----
Granhäck gör nog hela tomten lätt omysig, sibirisk lärk kan ju se kul ut men det är nog kulturmord, och det är den sädra gränsen så då lägger jag nog allt i skugga. suck. Om du håller häcken nere på 3 meter så bör det inte bli så mycket skugga.
Du kan ju ta ett snack med stadsbyggnadskontoret i kommunen (Malmö, Lomma???) och kolla vad de säger om plank, bygglov etc. Kolla hur grannarna har gjort, kanske någon som har hög häck, staket, mur et dyl?
Om jag inte har fel så behövs bygglov för konstruktioner som är mer än 1,2 m höga och som består till mindre än 50% av luft (dvs en gles spalje behövs inget bygglov för), men exakt vilken policy som gäller i din kommun kanske är annorlunda? Kan ju också vara så att stadsbyggnadskontoret inte har något emot större konstruktioner eftersom de känner till att trafiken kan störa?
CITAT (ängsvädd @ 18-11-2009, 15:39)  Om du håller häcken nere på 3 meter så bör det inte bli så mycket skugga. En tre meter hög häck klockan fyra en sommareftermiddag, skuggar 6meter. Är det som nu lågt solstånd, skuggar det upp mot 12 meter mitt på dagen, i söderläge!
den vackert klippta granhäcken var ju ortoligt fin. Färdig granhäck är inte lika dyr som de övriga. Hmmm, olite okonventionellt kanske, men också kul!
så skugga eller oljud... börjar luta åt att gå tillbaks till avenbokshäcken och satsa på en trädallé innanför. Sedan komplettera med spaljér och eventuella murgrönehäckar längre in i trädgården. Fylla armeringsnät med jord och lera och trycka in murgröneskott är ju rätt så lätt. Bra idé. Man kan ju ha mer öppet uppåt så att man kan fylla på med jord allt eftersom.
Just nu stormar det så mycket i burlövs kommun så att absolut ingenting annat än vinden hörs =)
CITAT (Lavin @ 18-11-2009, 16:48)  den vackert klippta granhäcken var ju ortoligt fin. Färdig granhäck är inte lika dyr som de övriga. Hmmm, olite okonventionellt kanske, men också kul!
så skugga eller oljud... börjar luta åt att gå tillbaks till avenbokshäcken och satsa på en trädallé innanför. Sedan komplettera med spaljér och eventuella murgrönehäckar längre in i trädgården. Fylla armeringsnät med jord och lera och trycka in murgröneskott är ju rätt så lätt. Bra idé. Man kan ju ha mer öppet uppåt så att man kan fylla på med jord allt eftersom.
Just nu stormar det så mycket i burlövs kommun så att absolut ingenting annat än vinden hörs =) Med dina planer har du en garanterat ljudfri trädgård ganska snart  totalt övervuxen
ingrid fuxwall
18-11-2009, 18:42
CITAT (Lavin @ 18-11-2009, 13:57)  Ingrid, vilken typ av egenplanerat bullerskydd var det ni funderade på att sätta upp? För det första måste man självklart söka bygglov, speciellt om planket ska stå nära vägen och tomtgränser går ju oftast ut mot vägen Vi talade med byggnadsnämnden som lovade godkänna planket så fort ansökan kom in - i mindre samhällen vet oftast beslutsfattarna hur det ser ut Vårt skulle vara med en luftspalt, plankorna i sixsak, konstruerat så att det inte skulle välta när vinden låg på. Exakt hur har jag glömt, sambon blev sjuk och själv är jag inte så duktig på att snickra så det ligger på is. En fördel med en grön häck är ju att den tar bort en del damm men å andra sidan släpper den ju ner så mycket växtmaterial att det är svårt att hålla rent i gruset
japp, och sen så tänkte jag anlägga några vallgravar och hälla ut en 100kubik i timmen och så lär vi väl inte höra nåt mer från de där bilarna!!!
jag vill minnas att det finns en inventering och en bebyggelseplan för trädgårdanra, att det traditionella utseendet ska bevaras. Låter som att den där konstruktionen fungerar, men plank passar verkligen inte in mot gatan här. De flesta andra längs gatan har löst det genom att deras hus ligger parallellt med gatan och ihopbyggt med förråd, så det på baksidan är helt avskiljt. Vårt hus är lite på tvären och mycket individuellt. Snacka om att det blir individuellt efter att jag varit i farten med häckar, murar och forsar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|