Full version: Vattning
Powerowic
Om en växt ska ha sparsamt med vattning innebär det att den ska ha både mindre och mer sällan eller kan man fortfarande vattna rejält när man väl vattnar
Nauti
Jag går efter hur tunga krukorna är när jag kollar om jag skall vattna eller inte. När jag hör sparsam vattning tänker åtminstone jag mindre vatten och längre mellan vattningarna tongue.gif
MariaS
Sparsamt med vatten innebär att jorden ska hållas åt det torrare hållet genomgående. Detta innebär att minskar både på mängden vatten och vattningstillfällen. Samtidigt brukar inte heller jorden torka lika fort, på växter som befinner sig i vila, så fingerkänslan är inte fel att använda i bedömningen.
Powerowic
så på vintern räcker det kanske att bara ge någon skvätt varje gång till suckulenter tillexempel, jag har gett en riktig rotblöta även nu men jag vattnar endast när det är torrt, jag ska nog dra ner på mängden vatten också
MariaS
CITAT (Powerowic @ 17-11-2009, 20:05) *
så på vintern räcker det kanske att bara ge någon skvätt varje gång till suckulenter tillexempel, jag har gett en riktig rotblöta även nu men jag vattnar endast när det är torrt, jag ska nog dra ner på mängden vatten också

Om du tänker dig en ordinär kruka som är 12cm i diameter, så behöver inte en suckulent mer än en matsked vatten per månad under den mörkaste tiden. Sen ökar man sakta genom att ge en matsked varannan vecka, därefter varje vecka till att vattna normalt igen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Powerowic @ 17-11-2009, 20:05) *

det är väldigt svårt att ge råd sådär när man inte vet vilken suckulent eller i vilken miljö den står.

några vattnar man en gång i månaden lite då. några vattnar man rikligt och låter torka upp och vattna rikligt igen även under vintern om dom står i rusmtemp, står dom svalt och mörkt kan många vara helt utan vatten under vintern. generella råd för samtliga suckulenter finns inte. dock är det ändå bättre att om man är osäker att inte vattna.
Powerowic
tack för svaren , det är väl bara trial och error som gäller då. spetsarna på de nedersta bladen på min kamelhårskalanchoe torkar, kan det vara övervattning eller är det nåt annat

MariaS
Det är nog snarare torr luft. Ställ en skål med vatten på elementet under fönsterbrädan så blir luften bättre för växterna ovanför.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 17-11-2009, 21:33) *
Det är nog snarare torr luft. Ställ en skål med vatten på elementet under fönsterbrädan så blir luften bättre för växterna ovanför.

lägger man grus/singel i skålen så blir avdunstningen ännu bättre. dock så gör skålen ändå inte heller så stor skillnad.

CITAT (Powerowic @ 17-11-2009, 21:28) *
tack för svaren , det är väl bara trial och error som gäller då. spetsarna på de nedersta bladen på min kamelhårskalanchoe torkar, kan det vara övervattning eller är det nåt annat

har den för strängtorka så kan den bli bruna också. får den för mycket vatten så ger det samma symptom som torka. för då ruttnar den i stammarna och när den väl vill ha vatten så får den inte upp nåt vatten och den torkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon