|
Full version: Gröngödsling
blomkronan
17-11-2009, 20:11
Har precis fått upp ögonen på gröngödsling... har googlat en massa men jag får inte riktigt kläm på detta Så här står det på WikipediaVad har ni använt som gröngödsling i era trädgårdsland... Blodklöver, Honungsört och Lupin står det på wikipedia. Men min undrar är... har ni fler förslag på vad man kan odla själv, googlat men hittar inte mycket!! Solros är bra har jag hittat, dom har så stora rotsystem... och stjälken kan man gräva ner. MEN HUR GÖR MAN??? Vilket är rätt? Man tar en bit mark och odlar tex Blodklöver, Honungsört och Lupin en hel sommar?? och sen fräser ner allt i jorden så man har en fin plats att odla på nästa sommar?? eller ska man odla gröngödslingsväxter på våren fräsa ner för att kunna odla på den platsen samma år Sen har jag läst i en gammal tråd att någon använde kirskål... det vill jag INTE odla  men jag har en fotbollsplan i närheten som är helt inringad!! kirskål kan man ju skörda flera gånger om året, spar man det i en "kompost" hela sommaren och sen lägger i det i jorden på hösten?? Berätta hur ni har gjort och vad vet ni om detta... Jag vill lära mig allt
blomkronan
17-11-2009, 20:38
HA... som jag har letat Här hitta jag en bra sida Men jag vill ändå höra hur era erfarenheter är... och det där med kirskålen?
Gunilla T
17-11-2009, 20:51
Dethär är inte gröngödsling men däremot täckodling. Ingen fräsning eller plöjning som skadar trädgårdsarbetarna som lever i jorden. Har själv sett denna trädgård och kan bara konstatera att frodigare grönsaker har jag aldrig sett. http://www.remstam.se/
CITAT (blomkronan @ 17-11-2009, 20:11)  MEN HUR GÖR MAN??? Vilket är rätt? Man tar en bit mark och odlar tex Blodklöver, Honungsört och Lupin en hel sommar?? och sen fräser ner allt i jorden så man har en fin plats att odla på nästa sommar?? eller ska man odla gröngödslingsväxter på våren fräsa ner för att kunna odla på den platsen samma år Berätta hur ni har gjort och vad vet ni om detta... Jag vill lära mig allt  Att fräsa ner skulle jag inte göra, att fräsa vill man undvika över huvud taget. Jag har en bok jag kan ta med till skolan och scanna in en intressant sida från om jag kommer ihåg det. Här är några andra intressanta länkar: http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/god..._oversikt.shtmlhttp://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/god..._historik.shtmlhttp://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/god...ing_handb.shtmlhttp://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/godsling/solros.shtmlFyller på med fler länkar om jag hittar några.
blomkronan
17-11-2009, 22:58
 Gunilla och Nauti. Gunilla din länk har jag läst igenom och jag hitta mycket bra info  Min jord är väääääligt lerig... och dränerar nästan ingenting  Remstam hade många bra tips Att samla organiskt matrial är mödosamt har jag märkt  Alla löv jag samlat ihop hittils har varit blöta och tunga. Remstam tipsa om att köpa halmbalar och ställa dom på "högkant" vattna dom med guldvatten (urin) och låta dom stå till nästa sommar så mikrolivet påbörjas innan man lägger ut halmen... färsk halm är för "hårdsmält" för maskarna. det är ju inte sååå tungt att skaffa några balar nu på hösten. Sen kan man marktäcka med det oxå... om man inte får tag på så mycket gräs nu ska jag läsa länkarna från Nauti
blomkronan
17-11-2009, 23:59
Så här stod det på en länk från... Nauti CITAT Valet av gröngödslingssort beror på den verkan på jorden som eftersträvas:
Stabil humus - mycket cellulosa, halm.
Kväve - huvudsakligen baljväxter.
Mineralämnen - blandningar eller en växt speciellt rik på ett visst ämne, till exempel korsblommiga för svavel. Halm innehåller cellulosa??? vad är det??? vilken typ av näring är det?? (Kväve har man ju koll på nu  )
CITAT (blomkronan @ 17-11-2009, 23:59)  Så här stod det på en länk från... Nauti Halm innehåller cellulosa??? vad är det??? vilken typ av näring är det?? (Kväve har man ju koll på nu  ) Från Wikipedia: CITAT Cellulosa är den dominerande komponenten i växternas cellväggar och därmed den vanligaste organiska substansen i naturen. Dessutom syntetiseras cellulosa av en rad andra organismer, som bakterier, alger, oomyceter och havsdjuret sjöpung. Dock packar sig cellulosakedjorna annorlunda i dessa cellulosor än i växtcellulosan.
Ur kostsynpunkt brukar cellulosa benämnas fibrer (kostfiber). CITAT Cellulosa, liksom stärkelse, är en kolhydrat... Det är ingen näring, det är en kolhydrat, det används till pappersframställning, tyger m.m. Många djurs matspjälkningssystem har ju en förmåga att bryta ner cellulosa till skillnad från oss. Varför det står med i texten vet jag inte, jag kan inte tänka mig att det är så väldigt intressant i sammanhanget, men jag kan ha fel
blomkronan
18-11-2009, 07:34
CITAT (Nauti @ 18-11-2009, 04:19)  Från Wikipedia: Det är ingen näring, det är en kolhydrat, det används till pappersframställning, tyger m.m. Många djurs matspjälkningssystem har ju en förmåga att bryta ner cellulosa till skillnad från oss. Varför det står med i texten vet jag inte, jag kan inte tänka mig att det är så väldigt intressant i sammanhanget, men jag kan ha fel  Jag glömde säga att jag förstås hade sökt på Wikipedia... och förstod ingenting Allt på Wikipedia är ju tyvärr inte "rätt" eftersom vem som helst kan skriva där  Den som skriver där har väll inte tänkt på att det finns cellulosa i halm oxå  som man kan ha till odling. Jag menade vad är cellulosa/kolhydrater för näring?? Kolhydrater behöver vi människor för att bygga muskler... kan det vara samma för växterna  dom blir kraftigare om man gröngödslar med halm.
blomkronan
18-11-2009, 08:08
När jag googlar kommer det inget svar någonstans vad cellulosa gör för jorden... Det står bara att cellulosa behövs! Varför jag tjatar om detta är att jag vill veta hur mycket man kan lägga på med malmen så man inte ger "förmycket" av den gosaken, att täcka med halm är ju så smidigt  då slipper man ju "jaga" andra växtdelar i stora mängder, då kan en mindre mängd kanske räcka tänkte jag... Nån som går i "trädgårdskola" kan fråga sina lärare????
Cellulosa är socker. När cellulosan brutits ner, kan den tas upp av växtrötterna som energi och användas i fotosyntesen.
När jag odlar i mina pallkragar, kör jag med ärter och bönor vart sjätte år, som gröngödsling. Nytta med nöjet.
Som jordförbättrare på lera, behöver du använda mycket material som bildar mullämnen. Barkmull är ett bra sånt material, som går att köpa i lösvikt och är lätt att sprida ut. Lägger du ut ett tjockt lager ovanpå jorden nu, så hinner det börja sjunka ner i leran till våren, och gör marken mer lättarbetad. Barkmyllan kommer ta lite kväve under nedbrytningsprocessen, men ganska snart frigör den stora mängder kväve, då den istället hjälper leran att bilda aggregat som har stora mängder kväve bundet i sig.
Om du skaffar halm, så skaffa också en kompostkvarn och kör halmen igenom sen. Då bryts halmen ner mycket fortare och jordförbättrar samtidigt.
Till våren kan du lägga stallgödsel direkt ovanpå jorden och bara vända ner det ytligt innan du börjar odla och då får du ytterligare jordförbättring och snabba "vitaminer" till det du odlar.
Bra redskap är ett måste också. I lera är en stadig grävgrep ett av de bästa hjälpmedlen. Spade använder du bara när du planterar eller måste gräva upp en hel planta.
blomkronan
18-11-2009, 09:38
CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 09:06)  Cellulosa är socker. När cellulosan brutits ner, kan den tas upp av växtrötterna som energi och användas i fotosyntesen.
När jag odlar i mina pallkragar, kör jag med ärter och bönor vart sjätte år, som gröngödsling. Nytta med nöjet.
Som jordförbättrare på lera, behöver du använda mycket material som bildar mullämnen. Barkmull är ett bra sånt material, som går att köpa i lösvikt och är lätt att sprida ut. Lägger du ut ett tjockt lager ovanpå jorden nu, så hinner det börja sjunka ner i leran till våren, och gör marken mer lättarbetad. Barkmyllan kommer ta lite kväve under nedbrytningsprocessen, men ganska snart frigör den stora mängder kväve, då den istället hjälper leran att bilda aggregat som har stora mängder kväve bundet i sig.
Om du skaffar halm, så skaffa också en kompostkvarn och kör halmen igenom sen. Då bryts halmen ner mycket fortare och jordförbättrar samtidigt.
Till våren kan du lägga stallgödsel direkt ovanpå jorden och bara vända ner det ytligt innan du börjar odla och då får du ytterligare jordförbättring och snabba "vitaminer" till det du odlar.
Bra redskap är ett måste också. I lera är en stadig grävgrep ett av de bästa hjälpmedlen. Spade använder du bara när du planterar eller måste gräva upp en hel planta. TACK TACK TACK Maria  Du förklarar så bra  Nu blir det att jaga rätt på Barkmull  Halmen ska ju stå ett tag innan man kan använda den, den tänkte jag använda på potatislandet, hitta en beskrivning på hur man odlar potatis i halm, då behöver man inte gräva för att hitta dom små  och då tänkte jag att man skulle plantera solroser i hela "potatislanden" och odla potatisen på ytan  Solrosens rötter ska vist var bra för lerjord. TACK Maria
Eva i Höga
18-11-2009, 10:07
Läser och njuter av den här tråden! Så intressant! Jag har under några år nästan uteslutande använt täckodling, även till perennerna, och jorden och växtkraften är fantastiskt bra. Behöver dessutom inte tänka på vattning under torra somrar. Sen finns det ju vissa växter som vill stå torrt och magert och de har jag på andra platser. Inte heller krävs det tungt och slitsamt arbete, nej det är bara nöje!
Jan Lindgren
18-11-2009, 12:08
Hej! Du kan använda vilket material som hels bara det kan brytas ner. Innehåller materialet mycket kol i föhållande till kväve ( halm, sågspån, bark ) så kommer det att behövas ett extra tillskott av kväve eftersom de nedbrytande organismerna behöver kväve. Detta kväve kommer växterna tillgodo när nedbrytarna så småningom dör. Det kolrika materialet kommer att luckra jorden och göra miljön bättre för växterna. Så småningom kommer praktiskt taget allt kolrikt material att försvinna genom omvandling till koldioxid och vatten. Därför behövs en kontinuerlig tillförsel av förmultningsbart material till jorden. Detta sker enklast genom att låta bortrensat ogräs och växtrester ligga kvar på jorden. Konstgödslar du jorden och låter växtrester ligga kvar så förbättrar du din jord hela tiden. Så småningom blir jorden mer näringsrik och då måste man minska konstgödslingen för att det inte ska uppstå näringsläckage. MVH Jan Lindgren
blomkronan
19-11-2009, 07:59
CITAT (Eva i Höga @ 18-11-2009, 10:07)  Läser och njuter av den här tråden! Så intressant! Va kul att höra  . CITAT (Jan Lindgren @ 18-11-2009, 12:08)  Detta sker enklast genom att låta bortrensat ogräs och växtrester ligga kvar på jorden. Konstgödslar du jorden och låter växtrester ligga kvar så förbättrar du din jord hela tiden. Tack för ditt svar  jag kämpar på och samlar löv  Det har ju regnat nu ordenligt varje dag och allt är dyngblött och tungt! i år kommer jag inte hinna fixa hela lotten... så det blir att gödsla med konstgödsel som du säger, nästa år. Nu kom jag på att jag har en påse hönsgödsel i garaget... vad tror/vet ni? kan den hjälpa till, ska jag kasta på det nu på hösten eller ska jag vänta till våren?
Aqvakul
19-11-2009, 08:30
CITAT (blomkronan @ 19-11-2009, 07:59)  Nu kom jag på att jag har en påse hönsgödsel i garaget... vad tror/vet ni? kan den hjälpa till, ska jag kasta på det nu på hösten eller ska jag vänta till våren? Absolut ingen hönsgödsel nu! Den är kväverik och snabbverkande och passar bra att tillföra när kvävekrävande grödor, som t.ex. sallad, satt fart.
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2009, 08:30)  Absolut ingen hönsgödsel nu! Den är kväverik och snabbverkande och passar bra att tillföra när kvävekrävande grödor, som t.ex. sallad, satt fart. Ja, annars urlakas en stor del av näringen innan det är dags att odla någonting i jorden. Men det kan ju vara bra för mikrolivet och nedbrytningsprocessen men där finns det ju andra kvävekällor att använda sig av så kan man spara hönsgödseln till våren/sommaren.
Gunilla T
19-11-2009, 09:28
Håller med Aqvakul och Nauti, det finns inga växter som kan ta upp näringen nu och den urlakas. Hönsgödseln lägger du på när det börjar växa på våren.
Däremot när det gäller organiskt material tar det lång tid innan maskar och mikroorganismer har brutit ner materialet så att växterna kan tillgodogöra sig näringen.
blomkronan
19-11-2009, 10:25
CITAT (Nauti @ 19-11-2009, 08:25)  OJ, OJ, OJ... NU har jag att läsa HELA vintern Tack Nauti där fanns en hel del... OK inge hönsgödsel i höst... det får bli till våren. (jag får läsa på hur hönsgödsel fungerar  )
officinalis
19-11-2009, 10:34
Tänk också på att för mycket kväve kan skapa nitrat i vissa grödor (t.ex. spenat) och att kväve missgynnar blomning, fruktsättning och rottillväxt. Man ska alltså tänka efter lite ifall man vill täcka med kväverika material som hönsgödsel och färskt gräsklipp.
Jan Lindgren
19-11-2009, 11:46
Hej! Gräsklipp innehåller inte alltid mycket kväve. Ogödslade gräsmattor kan ha relativt låg halt dessutom får man räkna med att ca 25% av kvävet försvinner upp i luften. Möjligen kan det på sikt bli onödigt hög fosforhalt i jorden om du bara gödslar med gräsklipp. MVH Jan Lindgren
Jan Lindgren
19-11-2009, 11:56
Hej! Lite siffror. Djupströ höns. Torrsubstans 60% Kväve 24 kg per ton Fosfor 8 kg per ton Kalium 10 kg per ton Magnesium 5 kg per ton.
Det krävs en hel del hönsgödsel innan växterna tar skada. MVH Jan Lindgren
officinalis
19-11-2009, 13:53
Hur har man kommit fram till att 25% av kvävet försvinner? Borde inte det gå att undvika något, genom att t.ex. mylla ned gräsklippet något.
Jan Lindgren
19-11-2009, 16:51
Hej! Visst kan man mylla ner gräsklippet men då försvinner vinsten med att gräsklippet minskat ogräset. MVH Jan Lindgren
officinalis
19-11-2009, 17:00
Det är sant, möjligen kan det vara en god idé att täcka med något kolrikt material, eller vad tror du?
Sälkatten
28-11-2009, 16:20
Jag brukar så vanlig havre/korn när jag skördat under sommaren. Det gror rekordsnabbt, växer så det knakar. Kapar i dm-korta bitar (häcksax) precis när de går i ax och vänder sedan ner hela härligheten i landet. Om jag sår sent på säsongen funkar höstvete bra för övervintring - fråga närmsta bonde! Ett par liter räcker läääänge! Sammantaget blir det gott om luftigt material att vända ner, lite grönt för maskarna att knapra på och dessutom lite kväve till följande gröda. Jag får lucker jord till grönsakerna på ett enkelt sätt! /Carina, Skaraborg
blomkronan
29-11-2009, 19:39
CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 09:06)  Som jordförbättrare på lera, behöver du använda mycket material som bildar mullämnen. Barkmull är ett bra sånt material, som går att köpa i lösvikt och är lätt att sprida ut. Lägger du ut ett tjockt lager ovanpå jorden nu, så hinner det börja sjunka ner i leran till våren, och gör marken mer lättarbetad. Barkmyllan kommer ta lite kväve under nedbrytningsprocessen, men ganska snart frigör den stora mängder kväve, då den istället hjälper leran att bilda aggregat som har stora mängder kväve bundet i sig. Det var ju inte det lättaste att hitta barkmull nu så här års... slut överallt!! om jag inte ville beställa en "stor säck" på en kubik för 1700:-, men denna odlingslott får inte kosta mera pengar än årsavgiften  jag har lovat min man det... Men på plantagen hitta jag en säck med "solmull" vad är det? på påsen stod det minskar ph värdet, men det gör ju barkmullen oxå, till våren får man höja ph om det behövs med gräsklipp. CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 09:06)  Om du skaffar halm, så skaffa också en kompostkvarn och kör halmen igenom sen. Då bryts halmen ner mycket fortare och jordförbättrar samtidigt. Kompostkvarn står högst upp på önskelistan Vill berätta så ni andra inte behöver prova... Matberedaren var inte en bra idé (som kompostkvarn) blöta blad for bara runt runt... och det stank! CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 09:06)  Till våren kan du lägga stallgödsel direkt ovanpå jorden och bara vända ner det ytligt innan du börjar odla och då får du ytterligare jordförbättring och snabba "vitaminer" till det du odlar. VA! måste inte hästskiten vara brunnen... kan jag ta färsk menar du? CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 09:06)  Bra redskap är ett måste också. I lera är en stadig grävgrep ett av de bästa hjälpmedlen. Spade använder du bara när du planterar eller måste gräva upp en hel planta. Skaffat  det blev en grep av märket Karlstad. OCH vilken skillnad!!!!! det går ju hur lätt som hälst att gräva i den tunga blöta leran med en grep
Lotta22
03-01-2010, 22:16
Här finns en hel del om att täckodla med gräsklipp! Frågor och svar om marktäckning: www.naturochtradgard.seForskningsresultat som visar att gräsklipp är optimalt som gödning: www.naturochtradgard.se
Tulipanaros
03-01-2010, 23:29
Jag tyckte att täckodling var jättebra -- tills sniglarna kom. Kan vara bra att tänka på om man bor i snigelrikt område. Jag har ändå inga spanska sniglar, bara åkersnigel, men de stortrivdes under täcket. Så nu odlar jag bart igen.
blomkronan
01-04-2010, 22:56
Dax att väcka upp denna tråd  Var har jag huvudet undrar jag ibland (under armen?) Som jag höll på... och läste om detta ämne i vinter! ändå har jag glömt hur mycket som helst... Hästskit har jag skaffat men halmen glömde jag! får se om jag kan komma ihåg att skaffa ett par balar snart så dom hinner "förstöras" lite innan jag ska ha den att täcka med... nu ska jag läsa igenom tråden igen... man lär sig bäst vid repetion säger dom...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|