Full version: Chiliplantan blommar!
hallojjj
Vår chiliplanta har fått en blomma nu (nov.)
Vi har haft denna planta ute i sommar, men står inne nu på vintern.

Ska vi ställa ut på balkongen istället (ca 5-8grader där)?
Ska vi ta bort blomman, eller låta den vara kvar?
Blir det frukt, eller måste den pollineras?

Vi trodde nämligen att den var förlorad, eftersom den stod ute när frosten var här och hälsade på en natt, då blev den gul men nu har den tagit sig igen och är grön och fin. (frukterna är uppätna tummenupp.gif )
Piccante
Plantan behöver pollineras. Ute sommartid brukar det gå av sig självt, inne kan den behöva hjälp. Men jag tror inte den kommer få frukt inne nu då det är dåligt med ljus och inte varmt nog. Mina chili tappar ofta blommorna på vintern efter någon dags blomning utan att de blivit pollinerade.
Anja Danmark
Jeg har chiliplanter stående i vinduet, som blomstrer og sætter frugt.

Man kan evt. ryste (skaka) planten let, som man gør med tomater, for at fremme pollineringen.

Mvh
Anja

skogstroll
jag har satt in mina chilisar under en växtlampa i köket och nu börjar det komma blomknoppar hmmm... det blir väl inget men kul i alla fall smile.gif
Anja Danmark
CITAT (skogstroll @ 18-11-2009, 08:43) *
jag har satt in mina chilisar under en växtlampa i köket och nu börjar det komma blomknoppar hmmm... det blir väl inget men kul i alla fall smile.gif

Det er da ikke umuligt, at du kan få frugter - jeg havde en chiliplante inde sidste vinter, som gav frugter hele vinteren igennem....

Prøv at ryste planten let for at fremme pollineringen, så skal du nok få nogle frugter!
ingrid fuxwall
I år har jag två chiliplantor i ett söderfönster och de blommar för fullt, frukter förväntar jag mig också - det brukar jag ha större delen av vintern
urbangarden
Det mesta som står på fröpaketen man köper i handeln är bara en massa trams. Det går att odla de chilisorter som eg. är svårast och kräver hög temp/fukt och lång sommar även om man inte har en massa dyr utrustning. Det är lätt att övervintra, bara att ställa in plantor då dom inte tål frost. Har en massa plantor som mina föräldrar fått, och de har haft dom under 11W och sen satt dom i fönstret, skördat en massa... o de har varit "svåra" chinense. Alla mina fortsätter blomma, vet inte hur det är för er? Men jag är tvungen att knipsa bort blomskotten, är snarare så att jag måste jobba på att ta bort alla skott så den inte slösar på energi.
stef
Pollinerar mina och de blir ny frukt fortfarande, dock ser de ut som den inte blir lika stora.
hallojjj
Kanske bästa är att ha två olika plantor och pollinera mellan? Eller så kan vi skicka tops till varann? flirting.gif
Anja Danmark
Det er ikke nødvendigt med to planter, da de er selvbestøvende. De skal måske bare hjælpes lidt ved at slå let på dem, når der ikke er insekter til stede...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon