Full version: Trådlös router
Magdis
Vi har just fått indraget bredband men ej lyckats koppla upp oss än. Uttaget sitter i tvättrummet och vi skulle bli tvungna att dra in en lång sladd till datarummet, därför beslutade vi att istället skaffa trådlöst nätverk. Routern är påkopplad nu men vi lyckas inte gå in på sajten för att registrera oss och koppla upp oss till bredbandet och anledningen är tydligen att man måste ställa in routern att ha dynamisk IP-adress. Någon som har en aning om hur man gör? Jag är så borta när det gäller datorer att jag inte har nån aning om var jag ska börja leta efter var man ändrar det.
Lady Hamilton
Ja vi har en router och använder oss av trådlöst nätverk men det var inte jag som kopplade in det hela Vi fick hjälp av en sommargranne. Men så pass mycket har jag snappat upp att man går in på den här datorna och sedan vidare på mina nätverksplatser Hoppas att någon annan som vet lite mer kommer att svara
Magdis
Så långt kommer jag men sen tar det stopp! tongue.gif Hoppas att nån datorexpert dyker upp snart. smile.gif
Solstorm
CITAT (Magdis @ 18-11-2009, 10:58) *
Hoppas att nån datorexpert dyker upp snart. smile.gif

Här fick barnen fixa den trådlösa routern. Jag lovar dig att det dröjer bara ett fåtal år så fixar dina barn allt sådant åt dig. biggrin.gif
Magdis
CITAT (Solstorm @ 18-11-2009, 12:38) *
Här fick barnen fixa den trådlösa routern. Jag lovar dig att det dröjer bara ett fåtal år så fixar dina barn allt sådant åt dig. biggrin.gif

Ja jag antar att om jag kopplade in Lilleman på fallet så skulle det strax vara löst, dock med en hel del materialskador som följd. giggle.gif Men jag vill gärna ha mitt bredband så snart som möjligt så att jag kan kolla på mina distansföreläsningar i realtid smile.gif
skånepåg
Allt som behövs står väl i handboken??
Länge sen jag hade router, jag kör med switch numera ^^
Men testa leta upp din router på denna sidan och följ vad som står där http://www.portforward.com/english/routers...routerindex.htm
Magdis
CITAT (skånepåg @ 18-11-2009, 15:17) *
Allt som behövs står väl i handboken??
Länge sen jag hade router, jag kör med switch numera ^^
Men testa leta upp din router på denna sidan och följ vad som står där http://www.portforward.com/english/routers...routerindex.htm

Tack för länken! smile.gif Handboken som medföljde var tyvärr väldigt skral, det står i princip bara i 3-stegsförklaring, sätt i CD-skivan, stick in sladden och klicka på snabbinstallation. Men jag ska kolla upp länken du skickade nu, det finns säkert mera där.
Alba
Kanske denna kan hjälpa

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows...twork#section_4
adamos
Du vet säkert att du måste vara ansluten med kabel när du konfigurerar routern innan du kan få den att fungera trådlöst?
Magdis
CITAT (adamos @ 24-11-2009, 07:58) *
Du vet säkert att du måste vara ansluten med kabel när du konfigurerar routern innan du kan få den att fungera trådlöst?

Routern är inkopplad och fungerar, problemet är att vi inte kan få bredbandet att funka med den.
PeterDeleter
Hej

Har du fått igång det?

Om inte ska jag försöka hjälpa dig.
(Behövs inte ha en fast kabel till routern för att konfigurera då dom är satta "default" använda trådlöst)

1. Behöver veta vad din router heter, zyxel kanske?
Ifall den modellen, lyser gröna lampan där det står "WLAN" grönt?

2. Använder du en laptop?
Dessa har en liten strömbrytare som måste stå på "on" för trådlöst nätverk.
(Läs i din manual var den är).

3. Gissar du använder Windows XP.
Om inte så tala om ditt operativsystem

Tror det är allt som behövs för att hjälpa dig på traven.

Missa inte kolla in Damens hemsida

/PeterDeleter

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon