Den billigaste som kan vara något på Elgiganten kostade ca 6000 kr. Som funkar för spel utan att hacka etc. Alltså endast själva datorn. Sen tillkommer skärmen och högtalare.
Var inne i en datoraffär på Sveavägen i Stockholm. De bygger ihop efter ens önskemål och ska det vara någon kraft i den för spel kostar den minst 8000 kr och uppåt.
Genom jobbet har de erbjudit ett nytt typ HemPC dator från HP packard. (HP Pavilion Elite HPE-025sc stationär PC)
Verkar vara en värstingdator för jag kollade vad webbhallen skulle ta för den: 11.500 kr. Den var färdig för Blue-Ray och andra finesser.
Sen fanns det en där hårdisken liksom var i skärmen (HP TouchSmart 600-1050sc stationär PC)
som en del Mac-datorer. Ganska dyr den också.
Allt är ju jättedyrt. Köper man på avbetalning blir det ännu dyrare. Och kontant kan jag inte köpa någon dator alls. Möjligtvis att jag kan spara ihop till högtalare och skärmen.
Vad gör man?
Man kanske får sälja något som man har hemma på Blocket eller Tradera.
Alla säger att HEMPC är så dyrt, men det är minst lika dyrt att köpa på avbetalning ute på stan om inte dyrare.
Eller klarar man sig med en billigare. Det är ju grafikkortet som är viktigt vad jag har förstått. Ett bra grafikkort om man ska köpa det löst är inte billigt det heller.
Köper folk sådana dyra grejer kontant i allmänhet?