Hej hej,
Jag flyttade en liten ros för ett par månader sedan, och ganska direkt täckte jag ganska mycket av busken med björklöv för jag tänkte den skulle få det skyddat och varmt om fötterna till vintern.
Sedan kom det någon vecka med frost (några minus) men senaste månaden har det varit milt (5-8 grader) och otroligt regnigt! Inte så mycket till vinter ännu alltså... Löven är alldeles blöta och nu undrar jag om det var en bra idé att täcka med löv? Om det nu fryser på så har rosen kanske en kompakt iskaka runt fötterna istället för ett isolerande lager löv!??
Rosen är en liten The Fairy. Grenarna som sticker upp är friskt gröna... den har inte tappat några blad ännu verkar det som.
Ska jag ta bort löv, täcka med någonting annat?
Löv är inte så bra då det blir blöta kakor, kupa upp med vanlig jord eller om du har kompost det är bäst. Vi har en granne här som har tre jättebjörkar strax intill och vi har en egen stor björk som vräker ner löv i rabatterna, att kratta bort dom är inte möjligt men efter blöta år har jag fått mycket barkfläcksjuka.
Annars är löven perfekta för övriga perenner och buskar, maskarna drar ner mycket under vintern.
Tack för svar!
Aha, då ska jag ta bort de geggiga löven. Den kompost jag har är hushållskompost, den är väl alltför gödslande och näringsrik så här sent på året?
(Jag har läst i andra trådar att det kan vara dumt att tillföra näring på hösten.. särskilt om det är milt, då sätter rosorna fart och sen dör dom när väl kylan kommer...)
Köp en 50 - l säck med bra jord ( tex perennajord ) inga billiga säckar för dom innehåller för mycket torvmull som blir isigt det med.
Hushållskomposten kan du gräva ner i vår, det är krut i den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.