Full version: Dagens Austinros
Kajsa
En riktigt bra klätterros som i min zon aldrig frusit något, har haft rosen fem år. Rosen tål mager jord men lägger på gödsel varje vår, klarar stora björkar strax bakom ( men vattnar vid torka ) LÅG skriver zon 4, rosen kom 1961 och blommar bara en ggn.

Bild från året, doftar starkt och rosen syns på hela vår baksida, den är ca 3 m eller högre.

Namnet, uppkallad efter en engelska florist som levde i början av 1900- talet.
Jag tror aldrig jag sett något sjukt på denna ros, det kan blåsa ganska mycket här.

Har aldrig klippt den, den får husera bäst den vill i tomtgränsen, vi har en stor rundel i armeringsjärn som den växer i.
flouee
Oh, vad fin! Den här har jag precis köpt, hoppas den växer snabbt?
Kajsa
Ja den hade fart på en ggn, väldigt problemfri ros !
Christina i Taxinge~
Mycket fin ros som är ganska tanig här hos mig.....*suck*

Men Kajsa, dina bilder kan verkligen inspirera så när jag nån gång får ihop både ork, lust & tid vid samma tillfälle ska jag flytta min CS smile.gif

svennis
[quote name='Kajsa' date='18-11-2009, 17:31' post='1121946']
Ja den hade fart på en ggn, väldigt problemfri ros !
Mycket fin ros!
Tror inte Austin vill ha den med i sitt sortiment.. confused.gif
Thé
CITAT (svennis @ 18-11-2009, 22:19) *
Tror inte Austin vill ha den med i sitt sortiment.. confused.gif

Hur menar du? Beskrivningen på deras hemsida låter väldigt positiv, det står att den är en av deras finaste buskrosor (men även funkar som klättrare).
svennis
[quote name='Thé' date='19-11-2009, 09:21' post='1122219']
Hur menar du? Beskrivningen på deras hemsida låter väldigt positiv, det står att den är en av deras finaste buskrosor (men även funkar som klättrare).

Då är det possitivt.

Rättigheterna för att ta betalt är borta
Fritt fram att föröka hur många man vill..
Thé
CITAT (svennis @ 19-11-2009, 12:46) *
Då är det possitivt.

Rättigheterna för att ta betalt är borta
Fritt fram att föröka hur många man vill..

Ja, så är det med många av Austins äldre rosor. Patentet gäller bara ett visst antal år. Men jag tror nog gärna att de säljer den själva i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon