ester
För tre år sen fick jag en liten hibiskus av min syster. I omgångar har jag fått låsa in den utan vatten i en garderob för att den inte ska blomma ihjäl sig. Kattungarna kissade i krukan i våras och gnagde ner den till bara några små pinnar, men den tog sig och har fortsatt att blomma. Jag kapar den med jämna mellanrum för att den ska få plats i fönstret, men nu har rotklumpen blivit så stor att jag inte kan plantera om den. För en så stor kruka som den skulle kräva nästa omplantering kan omöjligt rymmas i mitt fönster.

Kan jag halvera rötterna utan att ha ihjäl växten? Även doftrankan börjar växa över alla bredder och den krukan är också på gränsen till vad som ryms i ett fönster.

Kan man kapa alla sorters krukväxter så att de inte blir så stora?
yla
mina stora växter får större krukor o står på barstolar o pidestaler lite vid sidan av fönstret lite svårt blir det eftersom de flesta tenderar att vilja bli såna där jättar men än så länge har jag kunnat placera ut dom rolleyes.gif hos andra som inte har såna stora saker
KURT
Om man ändå klipper den tidigt på våren så kan man prova att ta skott, som man planterar i luftig jord och håller fuktig. Det brukar vara ett bättre sätt att "förnya" växter istället för att dela rotklumpar.
kopernikus
Hej!!

Åh! Vad har du för hibikus???!!! Låter ju underbart... tänk om man kunde få oroa sig för att de skulle blomma ihjäl sig!! Det vore ju att föredra framför att oroa sig om dom kommer å frysa ihjäl sig!! smile.gif
Betty
CITAT (KURT @ 28-11-2003, 07:02)
Om man ändå klipper den tidigt på våren så kan man prova att ta skott, som man planterar i luftig jord och håller fuktig. Det brukar vara ett bättre sätt att "förnya" växter istället för att dela rotklumpar.

Då får man ju bara ännu fler blommor som så småningom kommer att bli "jätteblommor" som inte ryms i fönstrena till slut...
jag tror inte att man ska vara så drastisk så att man halverar rotmängden på en gång - ta bort en fjärdedel till att börja med - och se vad som händer. Jag har gjort så med min jättedoftranka - vet inte ännu vad den tycker om det... I övrigt har jag gjort som Oldwolfie - adopterat bort en del till såna som inte har så många jättar sen förrut. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon