Titten
HJÄLP!
Jag fick i våras ett litet olivträd i kruka som har stått i vårt inglasade uterum hela sommaren och villigt växt till ca 160 cm höjd. Var kan jag övervintra det? Uterummet är inte isolerat för stark kyla (håller fortfarande plusgrader på nätterna); garaget håller 10gr men är mörkt. Just nu har jag det inomhus i köket- ca 20gr- men nu börjar det tappa bladen. Jag vattnar igenom det 1 g var 10:e dag och handduschar flera ggr i veckan. Jag vill så gärna behålla det till våren. Kan någon råda mig i mina nybörjarambitioner? Vi bor i zon 3.
Med vänlig hälsning
Titten

Alexander-VG-zon3
har du det i rumsvärme så är det bra om de får extraljus iform av lysrör eller lågenergi. annars kommer den tappa blad för att det är för torrt och för mörkt.

annars är det bästa att övervintra den i en temp på +1c +10c och ljust, är det under +10c klarar den sig utan ljus.

du kan ju ha den ute i uterummet så länge det går ( den tål ca -5c -8c även i kruka) därefter när det blir som kallast så sätt in den i garaget. och flytta sedan ut den i uterummet när det är mildare.

MariaS
Köket är som du redan märk, ingen bra plats för ett olivträd. Luften är för torr och trädet behöver vila.

Olivträd klarar sig bra ner till några minusgrader och de vill gärna ha en köldknäpp, för att få bra blomsättning till våren.

Om ditt garege, inte blir varmare än +10, behöver du inte oroa dig så mycket för belysningen heller, men kan du fixa någon enkel billig lampa som hänger strax ovanför, kommer den inte protestera. Blir det däremot varmare, är nog bra belysning ett måste. En lysrörsarmatur modell för badrum (2x18W) som styrs med en timer, kommer göra susen. Även luften i garaget lär bli bättre för den stackaren...

Du ska dra ner ganska ordentligt på vattningen under vintern. Blöt kall jord kan ställa till med mer problem, än den torra luften inomhus. Låt därför krukan torka ordentligt innan du vattnar. Luta försiktigt på krukan (gissar att den inte är så liten nämligen) och stoppa in ett finger i ett hål i botten, då känner du om den är fuktig eller torr och vattnar efter det.

Edit:stavfel
Bassam
Hej
Det finns billigt Fukt mätare , den kan visa dig när dina växter behöver vatten.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon