|
Stormen är här....nu! Tittar ut och begrundar....fönsterna bågnar och är dränkta i vatten....med andra ord det vräker ner. Jag bor på 7:e våningen i Malmö och har fritt blås från Danmark! Håll i hatten, Skåne!
Hörde redan vid tretiden att det blåste 25 sekundmeter i byarna och att öresundsbron var stängd! Tänker INTE byta med dig  hoppas inte det blir för jäkligt...
Myosotis
18-11-2009, 17:15
Inte kul, strömmen gick för en stund sen och det är mörkt. När ska stormen avta är det tänkt?
Bron lär inte vara stängd ännu....de får köra i 50 på den om de har bilar som inte tippar så lätt!!
henriks
18-11-2009, 17:29
Tittade just in på smhi och deras prognos för hur det skall bli häromkring: det kommer att sluta regna om 29 minuter.......
(växlande molninghet och uppehåll 16-24)
Tror jag så mycket jag vill på.......
lottapotta
18-11-2009, 17:43
CITAT (Myosotis @ 18-11-2009, 17:15)  Inte kul, strömmen gick för en stund sen och det är mörkt. När ska stormen avta är det tänkt? Vad jag har hört av SMHI:s prognoser på radion så ska stormen bedarra i natt, så den blir kortvarig. Skönt. Jag sitter på jobbet, slutar vid sju och ska sedan köra hem genom skogen. Det känns sådär kul...
Ta det försiktigt och koppla på vidvinkelseendet....!
Nu är bron avstängd! Lastbil hamnade på tvären....
skånepåg
18-11-2009, 17:55
Ja fy s***ns vilken storm det är, men det ska bli lugnt imorgon med 20 grader enligt min kusin iallafall, så får hoppas han har rätt...
henriks
18-11-2009, 17:57
CITAT (henriks @ 18-11-2009, 17:29)  Tittade just in på smhi och deras prognos för hur det skall bli häromkring: det kommer att sluta regna om 29 minuter.......
(växlande molninghet och uppehåll 16-24)
Tror jag så mycket jag vill på....... spöregnar fortfarande....
Alexander-VG-zon3
18-11-2009, 18:00
CITAT (skånepåg @ 18-11-2009, 17:55)  Ja fy s***ns vilken storm det är, men det ska bli lugnt imorgon med 20 grader enligt min kusin iallafall, så får hoppas han har rätt... jag hoppas också att han har rätt, skulle va trevligt med 20grader om det är på plussidan. CITAT (4:an @ 18-11-2009, 16:59)  Stormen är här....nu! Tittar ut och begrundar....fönsterna bågnar och är dränkta i vatten....med andra ord det vräker ner. Jag bor på 7:e våningen i Malmö och har fritt blås från Danmark! Håll i hatten, Skåne! är avis !! jag som älskar oväder skulle gärna vilja vara där det blåser mest på sista våning. här blåser det kraftigt i byarna, annars blåser det inte hela tiden. och regnar mycket.
måste tyvärr ge mig ut...en arbetskamrat hade glömt nycklar på jobbet...... *suckar*
Anja Danmark
18-11-2009, 18:06
Her på Vestsjælland er vi ved at blæse væk lige nu...
Det regner ikke, men hele huset ryster - heldigvis står mit drivhus delvist i læ!
Malmö, Limhamn... vid Öresund: Ja, här råder det fullt blås nu! Mörkt, regnigt, o ruggigt. Blir inte promenad med vovven vid brofästet ikväll, utan får hålla oss till en kortis på smågatorna, där det kanske är lite lä....Brrrrr.... Det där med 20 grader i morgon.... oj!
skånepåg
18-11-2009, 18:11
CITAT (flaxss @ 18-11-2009, 18:00)  jag hoppas också att han har rätt, skulle va trevligt med 20grader om det är på plussidan. är avis !! jag som älskar oväder skulle gärna vilja vara där det blåser mest på sista våning.
här blåser det kraftigt i byarna, annars blåser det inte hela tiden. och regnar mycket. Ja 20 plus, det har ju varit runt 15 grader de senaste dagarna här nere ^^
pimpim2
18-11-2009, 18:11
Oftast är prognoserna säkrare här: http://www.klart.se/
Alexander-VG-zon3
18-11-2009, 18:18
CITAT (skånepåg @ 18-11-2009, 18:11)  Ja 20 plus, det har ju varit runt 15 grader de senaste dagarna här nere ^^ när jag var i Kristianstad i fredes var det runt +9c +10c.
skånepåg
18-11-2009, 18:30
CITAT (flaxss @ 18-11-2009, 18:18)  när jag var i Kristianstad i fredes var det runt +9c +10c. Ja det kan säkert stämma, har ingen termometer men min kusin i ystad säger det ska vara runt 10 grader imorgon som alla andra dagar hittils ^^
netaave
18-11-2009, 19:05
20 gr i november?? Tror jag flyttar till skåne. Blåser i trakterna runt Helsingborg också såg jag på fejjan nu.
20 grader tror jag inte på....dmi.dk anger 10 grader...låter rimligare...annars, om det blir 20 då flyttar jag ut i stugan igen...  det blev lugnare för en halvtimme sedan men nu ökar vinden på igen!
Aqvakul
18-11-2009, 20:03
Lund: storm i byarna - har räddat ett bord på balkongen - fick också fiska in hustrun då hon blåste iväg över gatan, vilket var åt fel håll då hon skulle in genom porten. Tur att man är lite tyngre...
Alexander-VG-zon3
18-11-2009, 20:05
här slutade det blåsa för en stund sen, nästan helt vindstilla nu. här i södra VG.
skånepåg
18-11-2009, 20:06
Trotsa precis stormen för 2 6-pack och en burgare på grillen, helt slut och blöt för på hemvägen var det motvind
aanderss
18-11-2009, 20:07
min morfar är utan ström men han eldar i brasan så han fryser inte. han bor i kristanstads kommun
Aqvakul
18-11-2009, 20:30
Det blåser på riktigt bra nu. Jag minns när grannhusets tak kom inflygande i vår fönsterfasad på 80-talet. Vi bodde då i Malmö. Vi fick tillbringa natten liggande på madrasser i hallen. Barnen var lite undrande.
Myosotis
18-11-2009, 20:34
Sitter och myser med levande ljus, det ser ut som om laptopen är något slags altare  Det kom en bil som stannade och lyste med strålkastare in i skogen längs elledningen, det var säkert sydkraft så tydligen jobbar de på det. Verkar farligt, hoppas ingen får ett träd i skallen. Massa stora grenar har blåst ner, gräsmattan är översvämmad och det regnar fortfarande. Batteriet håller än så jag kan följa ukrainamatchen, dock ser det inte bra ut - 0:1  Håll i hustrun aq!
Alexander-VG-zon3
18-11-2009, 20:53
hoppas ni alla klarar er bra och inte blåser bort, jag själv har nyss varit ute på långpromenad och det är uppehåll nästan vindstilla och +6c. rätt så skönt väder faktiskt.
Här är långt ifrån vindstilla i Malmö.....
Myosotis
18-11-2009, 21:09
Nu kom strömmen tillbaka!! Hm... nu gick den igen. Och nu kom den... och nu gick den... Men hur som helst verkar det finnas hopp för att den ska komma tillbaka redan i kväll!
Aqvakul
18-11-2009, 21:09
CITAT (Myosotis @ 18-11-2009, 21:08)  Nu kom strömmen tillbaka!! Hm... nu gick den igen. Och nu kom den... och nu gick den... omväxling förnöjer...
Gossen Ruda
18-11-2009, 21:39
Förmodligen växelström.
Skönt att vakna till om inte stiltje så iaf bara en lätt bris  Gick ut för att inspektera sakdorna i trädgården, men det mesta har klarat sig!!! Undrens tid är alltså inte förbi  Hittade iofs en bit takplåt i rabatten och stuprörsbitar i sandlådan, men syrenträdet (nyplanterat) har klarat sig, och det har även fågelbordet, några krukade häckplantor och stockrosorna. Av detta drar jag slutsatsen att trädgården är ganska vindskyddad trots allt, iaf när det blåser från väster  Bra att veta....
På vårt bostadsområde har byggnadsställningar längs ett långt 3-våningshus släppt och rasat ut i planteringar och över bilar.....total katastrof! Min stuga kan jag inte inspektera förrän på lördag....
Alexander-VG-zon3
19-11-2009, 15:04
pratade nyss med mormor som bor 30min norr om Kristianstad, i skogen bakom deras hus hade en björk och en gran blåst ner plus en hel del större och mindre grenar. men strömmen fick dom behålla.
skånepåg
19-11-2009, 16:54
Jag bor i kristianstad och fy s****ns det var ingen liten storm det var, och min kusin i ystad trodde hans tak skulle flyga av
Aqvakul
19-11-2009, 16:56
bara skojade lite....
Ville bara tala om att vi fick en släng här på Småländska Höglandet också
Myosotis
20-11-2009, 10:15
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2009, 21:39)  Förmodligen växelström.  Igår eftermiddag kom strömmen tillbaka, men inte hela, det saknades en fas, så jag hade fortfarande bl.a. inget vatten, larm, ljus i kök och hall och ingen spis. Jag misstänkte att de inte visste om det och ringde felanmälan, de fick komma ut igen och stänga av strömmen och fixa det. Men sedan igår kväll har jag el igen och nu verkar det stabilt. Det har blåst ner en väldig massa stora grenar, en bit härifrån har några granar ramlat över vägen. En jättefin kruka som stod på ett utebord blåste ner och gick sönder  , den borde jag ha tänkt på.
ängsvädd
20-11-2009, 11:19
CITAT (Myosotis @ 20-11-2009, 10:15)   Igår eftermiddag kom strömmen tillbaka, men inte hela, det saknades en fas, så jag hade fortfarande bl.a. inget vatten, larm, ljus i kök och hall och ingen spis. Jag misstänkte att de inte visste om det och ringde felanmälan, de fick komma ut igen och stänga av strömmen och fixa det. Men sedan igår kväll har jag el igen och nu verkar det stabilt. Det har blåst ner en väldig massa stora grenar, en bit härifrån har några granar ramlat över vägen. En jättefin kruka som stod på ett utebord blåste ner och gick sönder  , den borde jag ha tänkt på. Härligt att du är tillbaka och att det inte blev några större skador
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|