|
Finns här någon som vet vad de här krukväxterna heter? Den första har håriga blad som doftar citron.
[attachment=44498:Krukv_xt1.jpg] [attachment=44499:Krukv_xt2.jpg]
Olle
Alexander-VG-zon3
18-11-2009, 20:56
den första tror jag är en plectranthus (är dock inte helt säker) och den andra är Pilspetsranka - Syngonium podophyllum.
Tack Flaxss! Olle
CITAT (Olle A @ 18-11-2009, 20:23)  Finns här någon som vet vad de här krukväxterna heter? Den första har håriga blad som doftar citron.
[attachment=44498:Krukv_xt1.jpg] [attachment=44499:Krukv_xt2.jpg]
Olle Den där första ser ju ut som *Ulrikas* kryddkarlbergare ju. Du tror inte du lyckats komma över en sån?
Tack Maria! Kryddkarlbergare verkar stämma, men om jag minns rätt kommer den inte från Ulrica utan från en second hand-butik i Stenungsund där den fortfarande hör till standardsortimentet på krukväxthyllan.
Olle
CITAT (Olle A @ 18-11-2009, 22:29)  Tack Maria! Kryddkarlbergare verkar stämma, men om jag minns rätt kommer den inte från Ulrica utan från en second hand-butik i Stenungsund där den fortfarande hör till standardsortimentet på krukväxthyllan.
Olle Hmmm, ligger något i det Den andra växten kallade vi för "gåsfot" i affären. Kollade listorna, men har inget bättre namn att komma med. Men det är en rackare till att tåla det mesta. Som akvarieväxt eller sträng torka, det kvittar tydligen vilket. Men vill minnas att det rekommenderas att den ska stå åt det våtare hållet... (Fast våra hade nog inte läst instruktionsboken  )
Alexander-VG-zon3
18-11-2009, 23:02
CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 22:54)  Hmmm, ligger något i det Den andra växten kallade vi för "gåsfot" i affären. Kollade listorna, men har inget bättre namn att komma med. Men det är en rackare till att tåla det mesta. Som akvarieväxt eller sträng torka, det kvittar tydligen vilket. Men vill minnas att det rekommenderas att den ska stå åt det våtare hållet... (Fast våra hade nog inte läst instruktionsboken  ) även om man blockat personer så kan man välja visa inlägg. jag har ju liksom redan svarat  på vad den sista är, DEN ska inte vara i akvarium!!!! då kommer den dö och det vet nog Olle. den gillar dock att ha det fuktigt, men har för mig att den har tjocka rötter så den bör inte heller ha det för fuktigt. sträng torka gillar den INTE då blir den ful i bladen och vissnar.
Kopierat från odlas hemsida Krukväxter - utplanteringsväxter Pilspetsranka, Fingerranka, Gåsfot, Urskogens slingaSyngonium podophyllum Pilspetsranka är en växt med mycket dekorativa, pilspetsformade, stora, gröna blad med mönster i vitt. Bildar med tiden stora växter som gärna klättrar. Flera namnsorter finns med lite olika utseende. Familj: Araceae Vetenskapligt namn: Syngonium podophyllum Populärnamn: Pilspetsranka, Fingerranka, Gåsfot, Urskogens slinga Vattning: Moderat. Tål lätt uttorkning. Gödning: Moderat. Placering: Ljust - halvskugga. Undvik direkt sol. Rumstemperatur eller svalare¨. Ursprung: Mellanamerika. Användning: Krukväxt under normala förhållanden.
Jag har faktiskt sett gåsfot säljas som akvarieväxt, liksom diverse andra krukväxter som ampellilja, bergspalm och till och med suckulenter. Ofta till betydligt högre pris än i blomsteraffären. Sådana växter dör i regel ganska snabbt om man har dem under vatten, så precis som med fiskar gäller det att vara påläst när man ska köpa akvarieväxter.
Olle
CITAT (Olle A @ 19-11-2009, 08:22)  Jag har faktiskt sett gåsfot säljas som akvarieväxt, liksom diverse andra krukväxter som ampellilja, bergspalm och till och med suckulenter. Ofta till betydligt högre pris än i blomsteraffären. Sådana växter dör i regel ganska snabbt om man har dem under vatten, så precis som med fiskar gäller det att vara påläst när man ska köpa akvarieväxter.
Olle  Min gåsfot i akvariet, planterades där för nästan ett år sen. Nu är den så stor, att den nästan tar över akvariet. Inte får jag ur den heller (försökte idag), för den har vuxit fast i luftfickan under bottenfiltret! Ska se om det blir någe vidare kort på eländet
Alexander-VG-zon3
19-11-2009, 20:21
CITAT (MariaS @ 19-11-2009, 19:17)   Min gåsfot i akvariet, planterades där för nästan ett år sen. Nu är den så stor, att den nästan tar över akvariet. Inte får jag ur den heller (försökte idag), för den har vuxit fast i luftfickan under bottenfiltret! Ska se om det blir någe vidare kort på eländet  ojdå vilken tur du har haft med den i ett akvarium och dessutom fått en så hög tillväxt under vattenytan, och en bild skulle gärna vara trevligt. så glöm inte bort bilden nu  . utan bild = ingen trovärdighet. det går odla den i akvarium, men då endast har man rötterna i som låter utvecklas i vattnet och ner i substratet. rankorna låter man växa upp ur vattnet. på samma sätt kan man odla Fredskalla, Ampellilja, Philodendron, Hemigraphis i akvarium ingen av dessa jag nämnde nu brukar överleva en längre tid under vatten max ett år därefter börjar dom tyna bort. dessa växter som inte riktigt trivs i akvarium ska man avstå ifrån då dom försämrar miljön för fiskarna. i sin naturliga miljön växer Pilspetsranka som rankor upp i träden och på klipper. och är inte alls anpassade för att leva ett liv under vatten.
Ja, som många säger, så går det att ha många växter som akvarieväxter, kortare eller längre tid. Under mina ca 20 år som akvarie-ägare (gången tid nu) prövade jag bland annat pilspets och ampellilja. Jag hade ofta växtnafsande fiskar, och de var ett mycket större hot mot växterna än för blöt miljö. Men det är riktigt, de är inte äkta vattenväxter.
Alexander-VG-zon3
19-11-2009, 21:44
Alexander-VG-zon3
19-11-2009, 21:55
CITAT (RitRat @ 19-11-2009, 21:25)  Ja, som många säger, så går det att ha många växter som akvarieväxter, kortare eller längre tid. Under mina ca 20 år som akvarie-ägare (gången tid nu) prövade jag bland annat pilspets och ampellilja. Jag hade ofta växtnafsande fiskar, och de var ett mycket större hot mot växterna än för blöt miljö. Men det är riktigt, de är inte äkta vattenväxter. många akvarieväxter är inte äkta vattenväxter, men dom kan ändå leva länge och trivas undervatten exempelvis Echinodorus, Anubias, Cryptocoryne, Microsorum m.f - samtliga dessa går att odla ovanför vattenytan i ''sumpigjord'' odlas dom så får dom oftast lite annorlunda blad . och dom växer oftast i naturen både under vattnet och på marken. likaså många stängelväxter växer ofta ur akvariet. Ampellilja och Pilspetsranka brukar ruttna efter en tid om dom växer helt under vatten ytan. när dom ruttnar blir det dåligt vatten kvalité. har aldrig hört om någon som lyckas få välmående Ampelliljor och Pilspetsranka under vatten ytan en längre tid (förutom marias förstås).
CITAT (MariaS @ 18-11-2009, 22:54)  Hmmm, ligger något i det Den andra växten kallade vi för "gåsfot" i affären. Kollade listorna, men har inget bättre namn att komma med. Men det är en rackare till att tåla det mesta. Som akvarieväxt eller sträng torka, det kvittar tydligen vilket. Men vill minnas att det rekommenderas att den ska stå åt det våtare hållet... (Fast våra hade nog inte läst instruktionsboken  ) Mitt X har tagit kål på två stycken  när jag passade en i somras blommade den, men hemma hos X igen dog den..
Alexander-VG-zon3
19-11-2009, 23:09
när dom blir äldre och börjar blomma så får dom adulta blad som är handflikiga/delade.
Ja, fast nu ser jag att jag är ett blindstyre, glöm det jag skrev helt fel planta jag menade en annan ser jag Kryddkarlbergaren har jag hemma däremot, den blommar så fint just nu
Alexander-VG-zon3
19-11-2009, 23:33
CITAT (Wilmer @ 19-11-2009, 23:19)  Kryddkarlbergaren har jag hemma däremot, den blommar så fint just nu  ja kryddkarlbergare är en trevlig växt
Alexander-VG-zon3
20-11-2009, 14:26
då MariaS varit inloggad men inte skrivit i tråden och inte heller visat bild så tar jag det som att det inte var sant då.........................!?
johannaelisabeth
20-11-2009, 16:09
Åh, så det är en kryddkarlbergare! Jag fick ett skott från min gamla rara granntant i somras, och har inte vetat vad det är för något. Vad roligt att veta!  Hur ser den ut när den blommar? Är det någon som har en bild kanske?
CITAT (flaxss @ 20-11-2009, 14:26)  då MariaS varit inloggad men inte skrivit i tråden och inte heller visat bild så tar jag det som att det inte var sant då.........................!? Lugn och fin nu... Bild kommer säker med tiden. Jobb och skola tar tid och det är advent nästa helg. Vi kvinnor städar ihjäl oss då...
Alexander-VG-zon3
20-11-2009, 22:52
CITAT (pejori @ 20-11-2009, 22:35)  Lugn och fin nu... Bild kommer säker med tiden. tvivlar på det men men  Maria brukar inte bemöta när det blir knivigt. men har man tur så  skulle var trevligt att se den växten som Maria säger att hon har.
Jag har sett den i akvariet hos MariaS ett bra tag, men jag kan inte ge dig en datumstämpel på när den hamnade där. Jag hoppas hon har roligare saker för sig i veckorna än fota gamla växter just nu Jag hinner tyvärr itne fota min kryddkarlbergarblomma, dels för att jag inte vet var i flytten den bor just nu  Men det lilla skottet hade en blomma när krukan packeterades.
Alexander-VG-zon3
20-11-2009, 23:35
CITAT (Wilmer @ 20-11-2009, 23:18)  Jag har sett den i akvariet hos MariaS ett bra tag, men jag kan inte ge dig en datumstämpel på när den hamnade där. Jag hoppas hon har roligare saker för sig i veckorna än fota gamla växter just nu  iförsig så tar det väl max 5-10min att ta ett kort och ladda upp. har man sagt a får man säga b.  har man fina växter är det väl bara kul att visa upp dom eller ?
Jovisst, för mig personligen brukar det ta ett par veckor....
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 12:28
CITAT (Wilmer @ 20-11-2009, 23:50)  Jovisst, för mig personligen brukar det ta ett par veckor.... när jag tar ett kort så hämtar jag kameran , ställer in, fokuserar, knäpper av. föröver det på datorn och kollar bilderna därefter laddar jag antigen upp det på en sida eller direkt på odla. och så är det klart. nu var detta lite på skämt. men det förutsätter väl att man har intresse och tid och att datorn och nät och kamera funkar som det ska. har man inte tid kan man väl skriva det i tråden. för sådana här uttalande kräver bild. har Maria nu en sådan i sitt akvarium så bör hon nog snarast ta veck den därifrån om hon har fiskar i för fiskarnas skull och varför går läsa här; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php...hlight=G%E5sfot(här är ju också bild på en som redan har börjat att ruttna). http://www.zoopet.com/index.php?option=com...&article=51 där står i artikeln att det inte är bra att ha växter i karet som inte trivs. andra länkar http://www.plantgeek.net/plant-166.htmhttp://en.microcosmaquariumexplorer.com/wi...Aquarium_Plantshttp://www.wetwebmedia.com/FWsubwebindex/keepoutfw.htmhttp://www.plantoftheweek.org/week245.shtmlhttp://www.gardeningknowhow.com/popluar-ho...podophyllum.htm
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 14:09
CITAT (Olle A @ 18-11-2009, 22:29)  Tack Maria! Kryddkarlbergare verkar stämma, men om jag minns rätt kommer den inte från Ulrica utan från en second hand-butik i Stenungsund där den fortfarande hör till standardsortimentet på krukväxthyllan.
Olle förlåt Olle, glömde bort att skriva detta angående din plectranthus. kom på det nu när jag kollade bilder på mina egna. jag tror din är en Malbuske - plectranthus fruticosus, den doftar Citrus/Mynta och har blad som din.
Diabolique
21-11-2009, 19:40
CITAT (flaxss @ 21-11-2009, 14:09)  förlåt Olle, glömde bort att skriva detta angående din plectranthus. kom på det nu när jag kollade bilder på mina egna.
jag tror din är en Malbuske - plectranthus fruticosus, den doftar Citrus/Mynta och har blad som din. Men... Vad jobbigt. Vill ju också veta. Jag har en växt som ser lika dan ut som den så kallade kryddkarlbergaren. Namnet är ju annars mycket passande, eftersom den på många sätt liknar en ljusare och luden karlbergare. Men jag har hört att den kallas Afrikansk timjan. Och min luktar inte citron eller mynta utan snarare timjan. Kanske med en hint av citron. Är det säkert att den på bilden i första inlägget inte lukar mer som timjan? När jag har sökt på Malbuske så får jag fram något som inte ser lika dant ut...
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 20:00
CITAT (Diabolique @ 21-11-2009, 19:40)  Men... Vad jobbigt. Vill ju också veta. Jag har en växt som ser lika dan ut som den så kallade kryddkarlbergaren. Namnet är ju annars mycket passande, eftersom den på många sätt liknar en ljusare och luden karlbergare. Men jag har hört att den kallas Afrikansk timjan. Och min luktar inte citron eller mynta utan snarare timjan. Kanske med en hint av citron. Är det säkert att den på bilden i första inlägget inte lukar mer som timjan? När jag har sökt på Malbuske så får jag fram något som inte ser lika dant ut...  det finns många Plectranthus dom doftar allt från kryddigt till friskt. Kryddkarlbergare heter Plectranthus amboinicus doftar ''krydda'' och har tjocka tandade ludna blad den får som vuxen planta ofta silvriga blad. min som jag hade vattnade jag ihjäl förra vintern. Malbuske luktar mer friskt tycker jag lite som Mynta/Citrus hållet svårt att förklara. det var därför jag tänkte att det är kanske den som olle har, den har också lite tunnare blad än kryddkalbergare och grönare. luktar Olles mer kryddigt så tror jag då nog mer på kryddkalbergare. men med dofter kan det ju vara svårt då man tycker det doftar olika. man kan ju jämföra olika arter här http://commons.wikimedia.org/w/index.php?t...fulltext=Searchhttp://commons.wikimedia.org/w/index.php?t...fulltext=Searchhttp://commons.wikimedia.org/w/index.php?t...12=1&ns14=1
CITAT (Diabolique @ 21-11-2009, 19:40)  Men... Vad jobbigt. Vill ju också veta. Jag har en växt som ser lika dan ut som den så kallade kryddkarlbergaren. Namnet är ju annars mycket passande, eftersom den på många sätt liknar en ljusare och luden karlbergare. Men jag har hört att den kallas Afrikansk timjan. Och min luktar inte citron eller mynta utan snarare timjan. Kanske med en hint av citron. Är det säkert att den på bilden i första inlägget inte lukar mer som timjan? När jag har sökt på Malbuske så får jag fram något som inte ser lika dant ut...  Du kan kolla denna tråden. Där är den i alla fall utredd och klar. Namnet där är i alla fall Plectranthus amboinicus
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 20:23
CITAT (MariaS @ 21-11-2009, 20:08)  MariaS ojsan glömde du bilden  . antar fortfarande då att det var en lögn...........
Tänk att det ska vara så svårt att föra en diskussion här på Odla utan att det blir sandlådebråk. Flaxss, Maria avgör själv vilka bilder hon vill visa och för vem. Jag nöjer mig med att konstatera att växter inte alltid beter sig som det brukar beskrivas. För övrigt är jag glad om jag slipper bli inblandad i bråk och ta ställning för eller mot folk som jag upplever som trevliga var för sig. Detta gäller även PM.
Olle
Meriona
21-11-2009, 21:56
Olle Menar du att det finns en second-hand-marknad för krukväxter? Låter spännande!
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 22:05
CITAT (Olle A @ 21-11-2009, 21:50)  Tänk att det ska vara så svårt att föra en diskussion här på Odla utan att det blir sandlådebråk. Flaxss, Maria avgör själv vilka bilder hon vill visa och för vem. Jag nöjer mig med att konstatera att växter inte alltid beter sig som det brukar beskrivas. För övrigt är jag glad om jag slipper bli inblandad i bråk och ta ställning för eller mot folk som jag upplever som trevliga var för sig. Detta gäller även PM.
Olle jag bråkar inte, tycker bara det är väldigt dålig stil att skriva nåt och sedan inte bemöta det. att jag skrev så på slutet var av att jag blir irriterad. läser du igen så ser du att jag har diskuterat lugnt. förutom det med marias fantastiska växt, så var har jag bråkat ?  har diskuterat och försökt hjälpa. men det har kanske försvunnit i härvan. förövrigt så skrev jag så här ''skulle var trevligt att se den växten som Maria säger att hon har.  '' men en sådan smile!! bråkar man så är kanske inte det den första smilen man skriver eller? ber om ursäkt om du tycker att jag bråkar. men säger man att man har en sådan välmående växt som tar över ett akvarium (som brukar ruttna om den odlas så) varför vill man då inte visa den ? hade jag haft en växt som var välväxt i en miljö den inte sägs klara så hade jag gärna visat bilder och berättat mer ingående om det. och när man dessutom varit inne och skrivit mycket och inte besvarat här varken med text eller bild. och jag tycker som jag tycker, ingen bild då tror jag inte på det. och med det bråkar jag INTE. utan det är så jag tycker. varför måste du ta ställning för en eller för en annan ? det bestämmer du väl själv om du vill eller ej. CITAT (Olle A @ 21-11-2009, 21:50)  Detta gäller även PM. har inte skickat nåt pm till dig.
Det är kyrkans second hand-butik "Marta och Maria" som har en hylla för krukväxter. Sortimentet är inte så stort, men det är billigt och pengarna går till bra ändamål. Jag skänker ofta växter dit. Mer om butiken hittar du på http://www.svenskakyrkan.se/stenungsund/ om du klickar på "second hand" i menyraden till vänster. Olle
Meriona
21-11-2009, 22:13
CITAT (Olle A @ 21-11-2009, 22:07)  Det är kyrkans second hand-butik "Marta och Maria" som har en hylla för krukväxter. Sortimentet är inte så stort, men det är billigt och pengarna går till bra ändamål. Jag skänker ofta växter dit. Mer om butiken hittar du på http://www.svenskakyrkan.se/stenungsund/ om du klickar på "second hand" i menyraden till vänster. Olle Det är första gången jag hört talas om krukväxter i en sån butik, vilket nytänkande!  Annars påminner butiken om Erikshjälpens butik i Vänersborg, där är proppfullt med folk jämt och fyndar. Jag har inte hittat något jag vill ha de få gångerna jag varit där, men jag är ju lite kräsen av mig. Kul idé att "återvinna" växter!
Jag tycker faktiskt också du är löjlig Flaxx, tror du att jag ljög när jag sa att jag sett den hos Maria tex? Eller är du bara ute för att tjaffsa? Så kan jag dessutom lägga till att där INTE fanns några fiskar. Visst du hade en trevlig smiley, men har du funderat på vad du skriver?? Dålig stil jag trode dig om bättre. Jaja.
Jag såg min karlbergare i uthuset dit jag ska flytta med lilla blomman på.. Men jag kommer garanterat inte ta mig tid att fota den på evigheter tyvärr. Det är första gången min blommar så jag är nyfiken själv, den ser vit ut, men Ulrica sa att de är blå, det kanske kommer.
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 23:29
CITAT (Wilmer @ 21-11-2009, 23:18)  Jag tycker faktiskt också du är löjlig Flaxx, tror du att jag ljög när jag sa att jag sett den hos Maria tex? Eller är du bara ute för att tjaffsa? Så kan jag dessutom lägga till att där INTE fanns några fiskar. Visst du hade en trevlig smiley, men har du funderat på vad du skriver?? Dålig stil jag trode dig om bättre. Jaja. jag vill inte tjafsa, står för vad jag sa innan. tycker det är dålig stil att inte bemöta och då är det rätt lätt hänt att man blir irriterad. fortfarande hade en bild varit trevligt. och det skriver jag knappast för att bråka eller vara otrevlig. så det så. har man tur så svarar kanske maria. och du får tycka va du vill bryr mig inte om vad du tycker om mig.
Du har ju själv påpekat att du tror hon blockerat dig, hur kan du då tro att hon läser det du skriver
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 23:36
CITAT (Wilmer @ 21-11-2009, 23:30)  Du har ju själv påpekat att du tror hon blockerat dig, hur kan du då tro att hon läser det du skriver  du kan väl skicka ett pm och säga till ? och man kan ju faktiskt visa inlägg även om man blockerat. och när andra citerar mig så ser man ju och kan läsa det vad jag vet, och då vet ju maria att jag har frågat efter en bild. tycker fortfarande det är dålig stil att inte bemöta när man skriver sådant här att man har väl växta krukväxter/landväxter under vattenytan i ett år. hade som sagt varit trevligt med en bild och att hon skrev lite mer om det. det är det ända jag frågar efter.
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 23:42
ber som hemskt mycket om förlåt av att jag har gjort att denna tråd blitt förstörd. så ber om ursäkt till dig olle. jag tänkte jag skulle starta en ny tråd och fråga istället. så behöver jag inte hålla på i din tråd. ber alltså om ursäkt igen
CITAT (flaxss @ 21-11-2009, 22:05)  har inte skickat nåt pm till dig. Allt behöver inte vara riktat till dig Flaxss, det är fler som skriver här. CITAT (flaxss @ 21-11-2009, 23:42)  ber som hemskt mycket om förlåt av att jag har gjort att denna tråd blitt förstörd. så ber om ursäkt till dig olle. jag tänkte jag skulle starta en ny tråd och fråga istället. så behöver jag inte hålla på i din tråd. ber alltså om ursäkt igen  Okej. Fast jag är inte så förtjust i bråk och tjafs, oavsett i vilken tråd. Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|