Full version: Jasminer
Smarterchild
Nu är den tiden kommen då trädgården sover och då tänkte jag passa på att snygga till mina inomhus växter.

Tyvärr kan man inte hitta mycket info om olika sorters jasminer, vilket är den inomhusväxt jag trånar efter mest (kan ju inte ha någon vinterjasmin här i zon 3-4 sad.gif ) så jag tänkte se om någon här på odla vill dela med sig av sin erfarenhet. Är de svåra att sköta? Jag har hört att arabisk jasmin, Jasminum sambac är den som är lättast att sköta men inte ett enda spår av den har jag sett i butikerna och jag har letat förgäves efter sticklingar!

Behöver Parfymjasmin och vippjasmin någon speciell skötsel för att blomma om eftersom att de anses "svåra"? Är jasminer svårplacerade? behöver jag böka med vintervila? blir tacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter. smile.gif

Alexander-VG-zon3
jag har bara odlat vippjasmin (plus vinterjasmin ute).

Vippjasmin vill gärna ha en sval vintervila för att blomma rikligt. den blommar under vårvintern, våren och sommaren.

kan gärna stå ute under den frostfria perioden i ett halvskuggigt läge (avhärda den först), den vill ha mycket vatten och näring regelbundet ca 3-4gånger per vecka, den vill ha jord med lågt ph. den går också odla inne i väst eller östfönster och under tillväxten vara fuktigt och regelbunden näring under tillväxten.

jag tycker den är lättskött och får inte ohyra hos mig och växer rätt så bra (rankorna kan bli långa).

oliv
Ett tips: Om du vill leta efter en stickling på en växt, så kan du lägga en annons på olika trädgårdssajter, även här på odla (se länk 'Köp&Sälj'). Eller titta in på tradera, t.ex. Så har jag hittat diverse växter som inte säljs i butiker.
Bassam
Hej

DEt är bättre om man hitta sticklingar i trädgård butiken.

H:Bassam
tepa
CITAT (flaxss @ 18-11-2009, 22:01) *
jag har bara odlat vippjasmin (plus vinterjasmin ute).

Vippjasmin vill gärna ha en sval vintervila för att blomma rikligt. den blommar under vårvintern, våren och sommaren.

kan gärna stå ute under den frostfria perioden i ett halvskuggigt läge (avhärda den först), den vill ha mycket vatten och näring regelbundet ca 3-4gånger per vecka, den vill ha jord med lågt ph. den går också odla inne i väst eller östfönster och under tillväxten vara fuktigt och regelbunden näring under tillväxten.

jag tycker den är lättskött och får inte ohyra hos mig och växer rätt så bra (rankorna kan bli långa).

Hej

Hur sval vintervila är sval vintervila? Måste nog flytta min Vippjasmin från fönstret i nord-ostfönster till svalare rummet 13-16 grader under vintern. I och för sig är det ju kallare i fönstret på vintern, men det kanske inte räcker. Är 13-16 grader för varmt? Den hänger nu i sån där ampel med inbygd växtbelysning. Har märkt att bladen närmast lampan blir lite brända...Köpte denna i fjolvintras och allt det gröna är sånt som tillkommit efteråt, det vissna har jag klippt bort.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 21-11-2009, 06:47) *
Hej

Hur sval vintervila är sval vintervila? Måste nog flytta min Vippjasmin från fönstret i nord-ostfönster till svalare rummet 13-16 grader under vintern. I och för sig är det ju kallare i fönstret på vintern, men det kanske inte räcker. Är 13-16 grader för varmt? Den hänger nu i sån där ampel med inbygd växtbelysning. Har märkt att bladen närmast lampan blir lite brända...Köpte denna i fjolvintras och allt det gröna är sånt som tillkommit efteråt, det vissna har jag klippt bort.

Hälsn Tepa

+13c +16c kan nog räcka för den. och jag tycker den ser fn ut i rankorna grön och frisk.
tepa
Tack Flaxss. Nu när det varit så kallt flera flera dagar, så har nog tempen sjunkit i det där rummet, är 10-12 grader.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
10-12grader funkar också bra för den. vattna lite mindre när det blir kallare så den inte ruttnar. men den vill inte ha för mycket torka heller. men kallare desto mindre vatten.
tepa
Ok, vattnat mindre har jag gjort. Två gånger en skvätt i veckan har den fått i somras, men jag har dragit
ner till en liten skvätt i veckan nu.

Hälsn Tepa
Ulf Eliasson
Arabisk jasmin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon