Kristina i Skåne
27-11-2003, 17:30
Det ska finnas ett träd som luktar nybakat bröd när löven vissnar på hösten. Vad heter det?
Cercidiphyllum japonicum, Katsura på svenska. Har även väldigt läckert bladutspring och får en fin gul höstfärg. Helt klart odlingsvärt, men se till att få tag i en E-planta! Härdig till zon V och friskare än den rena arten!
Hälsningar Lars
Louise i Göteborg
08-12-2003, 11:43
Jo detta har jag också hört. Under de bortåt 10 år jag har haft en katsura har jag aldrig uppfattat nån' bröd- eller annan doft från den.
Trädet är klart odlingsvärt i alla fall.
vickeva
08-12-2003, 19:21
Mina luktar inte heller nåt, men det vore trevligt om de gjorde det. Om någon har en Katsura som doftar, kan ni väl berätta det. Är det barken eller löven som doftar?

Min katsura luktar inte heller,är det en speciell sort som luktar?den tappade bladen ganskar tidig så någon vidare höstfärg fick jag inte ser.Försöker till våren att får tag i en E planta,tänkte ändå att plantera lite fler buskar./Renate
Katsuran doftar som bröd eller kakor på hösten när bladen gulnar och börjar falla av. Den som befinner sig i Skåne kan åka till Alnarpsparken på hösten och insupa den härliga doften, där finns nämligen massor av katsuror.
/Lasse
Ingrid på Västkusten
04-01-2004, 10:46
Todeloo,
Har fått för mig att doften hänger ihop med hur hösten är och med temperaturen bl a....har hört det berättas nånstans. Så det är nog därför lukten kan kännas i Skåne,
Funderar Ingrid
Förra hösten, alltså 2003, gick jag på Zetas Trädgård i Stockholm och kände plötsligt en alldeles underbar och oemotståndlig doft. Eftersom jag hade läst om katsuran misstänkte jag att det kunde vara den. Jag lät näsan styra mig och sniffade mig fram till de 4-5 plantor som stod en liten bit därifrån. Mycket riktigt, det var katsura. Jag blev blixtförälskad och funderar nu över var jag ska kunna plantera en sådan härlig växt.
Med andra ord, Stockholm 2003 var i alla fall ett bra år och en bra plats för katsuran. Doften är härlig! Synd att era inte doftar alls. Kanske är det bara en kort period man känner den?
/Tina
Nej, doften ska man kunna känna hela hösten, och tilloch med en bra bit in i sommaren... om man säger så. Redan i juli kända jag katsuradoften i somras, den var naturligtvis mycket svagare än på hösten.
Verkar skumt med en som inte doftar. Det borde inte vara någon skillnad med E-planta, men det är nog nästan bara den som säljs numera...
/Lars
solkatten
28-01-2004, 11:00
Jag har läst att den ska lukta pepparkaka !
I AoT's februarinummer står det i artikeln "Satsa på ett träd utöver det vanliga" att om man smular sönder ett nedfallet höstlöv från Katsura så luktar det bränt socker...
Låter som ett intressant träd tycker jag! Ska dessutom ha vacker höstfärg. Tror jag ska försöka mej på ett sådant i år... Jag bor visserligen i zon 6 men har en del riktigt skyddade lägen så det kanske går bra ändå, den ska ju vara härdig till zon 5 ...
andreas i uppsala
28-01-2004, 15:40
Jag kände ingen speciel bröddoft när jag besökte alnarpsparken i höstas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.