|
Christa
19-11-2009, 08:23
Jag har åkt igenom DDR 4 gånger. Första gången körde vi vilse utanför Berlin. Vi skumpade runt på små vägar som var mer hål än asfalt i en Pontiac Firebird så vi väckte en del uppmärksamhet.
Det var lördagsmorgon men folk verkade vara på väg till jobb och skola. De ställde upp längs trotoarerna och vinkade till oss. De hade nog aldrig sett en amerikansk bil tidigare.
Efter diverse trasslande så hittade vi motorvägen men där stod en militärkolonn. Min kille gick dit och pratade med dem. "- Vi har militärövning här idag så ni får inte köra här förrän på måndag."
Att vi bara hade transitvisum och inte fick vara kvar mer än ett dygn brydde de sig inte om. Vi såg väl inte ut som några spioner i den bilen...
Min kille var ganska långhårig och såg lite hippieaktig ut så hans föräldrar hade skojat med oss innan vi åkte och sagt att de nog skulle ta oss i tullen men de var de mer intresserade av bilen än av oss. När vi skulle ut mot västtyskland igen fick de i bilen före oss plocka ut varenda liten pinal ur sin välpackade bil men vi fick bara åka så vi hade nog lite tur också. Detta hände 1976.
Året därpå när vi åkte igenom med fältbiologerna så tog polisen en av bilarna för en påhittad förseelse men efter att de hovat in böter i form av västvaluta så var de nöjda.
Ezereht
19-11-2009, 11:44
Ja jag var för ganska många år sedan, nån gång mitten av 90-talet. Vi var och hälsade på i en skola bl.a. Det var sorgligt att se hur stor skillnaden fortfarande är.
gladepetter
19-11-2009, 12:29
Vi besökte Östberlin före murens fall. Vi hade en mindre lustig episod. När vi åkte från Västberlin genom Östberlin med tåget så var det en hård kontroll av vagnar som passagerare, som vanligt. Militärer med k-pistar, arga hundar och klassiska speglar under tåget. Vilket dj-la land! Vi hade småfestat och när det blev passkontroll så hade min kompis tappat passet. Vilken fasa att hamna i DDR. De rusade in ett gäng k-pist beväpnade soldater och släpade av honom från tåget. Det trodde väl att de tagit en flykting. Fyra vakter pekade med sina vapen mot vännen, som inte tyckte detta var lustigt mitt på perrongen. Vi letade igenom tågkupén och fann passet bakom en liten skärm. Hade vi väntat några minuter för länge så hade väl han tillbringat någon natt i fängelset. Han var skakad efter den episoden...
Aqvakul
19-11-2009, 13:47
Var där några gånger på 70 - 80 talet, den billig spriten lockade. Bistra vakter, fula fabriker, urusla vägar och trista vanvårdade hus....
Christa
19-11-2009, 17:50
CITAT (gladepetter @ 19-11-2009, 12:29)  Vi besökte Östberlin före murens fall. Vi hade en mindre lustig episod. När vi åkte från Västberlin genom Östberlin med tåget så var det en hård kontroll av vagnar som passagerare, som vanligt. Militärer med k-pistar, arga hundar och klassiska speglar under tåget. Vilket dj-la land! Vi hade småfestat och när det blev passkontroll så hade min kompis tappat passet. Vilken fasa att hamna i DDR. De rusade in ett gäng k-pist beväpnade soldater och släpade av honom från tåget. Det trodde väl att de tagit en flykting. Fyra vakter pekade med sina vapen mot vännen, som inte tyckte detta var lustigt mitt på perrongen. Vi letade igenom tågkupén och fann passet bakom en liten skärm. Hade vi väntat några minuter för länge så hade väl han tillbringat någon natt i fängelset. Han var skakad efter den episoden... Fy vad hemskt! Vi hade nog tur. Det var ju tur att ni hittade passet i alla fall.
CITAT (Christa @ 19-11-2009, 18:50)  Fy vad hemskt! Vi hade nog tur. Det var ju tur att ni hittade passet i alla fall. Det är inget unikt för DDR. Även idag kan man bli mycket bryskt omhändertagen om man tappar bort sitt pass när man reser in i många länder.
gladepetter
19-11-2009, 18:07
Det som var unikt med DDR och resten av öst var att du kom inte ut ur landet trots giltigt pass...viss skillnad.
Jag besökte DDR strax efter murens fall. Det jag minns är tristess, missär och de ovänliga, otjänstvilliga människorna samt den otroligt dåliga maten. Gita
Måste ha varit 1965 - på vägen genom DDR på väg till Berlin fick vi en idé - ville fika i Magdeburg. Det var söndag e m. Fiket var fullt av uppklädda människor som drack kaffe(?) och the och åt förfärligt trista kakor. När vi skulle betala insåg vi att vi inte hade några östpengar!Servitrisen tog med viss tvekan diskret emot 2 dollar! Alla tittade på oss! Ute var vädret grått och de grå tomma spårvagnarna skramlade fram genom stan. Vi var lite illa berörda av besöket på fiket i Magdeburg. Det var en dum avstickare. Lite rädda oxå att tullen skulle undrar varför vår färd genom DDR tagit så lång tid. När vi närmade oss Berlin kom chocken - jag insåg att jag hade glömt handväskan på fiket i magdeburg. I handväskan hade jag, som de flesta kvinnor har, hela mitt liv! Mitt pass, mina pengar, lite smycken osv osv. Servitrisen kom rusande ut på gatan när hon såg oss, hon hade med sig handväskan - hon fick en limpa Marlboro - vi åkte vidare och jag kollade min handväska och innehållet - allt var kvar! Vi kom till gränsen, vi blev kollade, insläppta utan att någon undrade var i all sin dar vi hade hållit hus! En kväll tog vi bilen över till öst och åt middag - så mycket kaviar för nästan inga pengar alls! Detvar konstigt med dessa lyxrestauranger - bara för turister från väst "folk med västpengar" Då blev vi ordentligt kollade vid Friedrichstrasseövergången både på utresa o återresa. Märklig stad Berlign, man borde kanske åka ditoch se hur det är nu för tiden!
gladepetter
19-11-2009, 20:11
Gunvor..åker du till Berlin idag så är det en helt annan stad jämfört före murens tid. Berlin är och har alltid varit en metropol. Tur att muren föll!
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2009, 13:47)  Var där några gånger på 70 - 80 talet, den billig spriten lockade. Bistra vakter, fula fabriker, urusla vägar och trista vanvårdade hus.... jag köpte rakvatten o sprit. Minns inte vilken flaska som var vilken.... men det smakade lika illa ur båda.
gladepetter
19-11-2009, 20:52
Ja...spriten smakade som flygbensinen till gamla Viggen....
Huggorm
19-11-2009, 20:57
CITAT (Ralf @ 19-11-2009, 20:20)  jag köpte rakvatten o sprit. Minns inte vilken flaska som var vilken.... men det smakade lika illa ur båda. Fungerade någon som rakvatten då?
Sved både i kind o hals. Kompis lade sen flaska i frysen o då frös den.
Meriona
19-11-2009, 21:22
Jag har både varit och inte varit i DDR. Man fick ju inte stanna på väg in till Berlin, så vad räknas? På bussturen in till Östberlin fick man ju bara kliva ur på ett kafé så det känns inte som man varit där heller. Det skulle vara väldigt kul att komma tillbaka och se hur det är nu när det inte finns någon mur.
Aqvakul
19-11-2009, 21:24
CITAT (Meriona @ 19-11-2009, 21:22)  Jag har både varit och inte varit i DDR. Man fick ju inte stanna på väg in till Berlin, så vad räknas? På bussturen in till Östberlin fick man ju bara kliva ur på ett kafé så det känns inte som man varit där heller. Det skulle vara väldigt kul att komma tillbaka och se hur det är nu när det inte finns någon mur. Rekommenderar verkligen Berlin! DEet finns masor att se och uppleva, dessutom är det ovanligt billigt att både äta och bo för att vara en storstad.
Meriona
19-11-2009, 21:25
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2009, 21:24)  Rekommenderar verkligen Berlin! DEet finns masor att se och uppleva, dessutom är det ovanligt billigt att både äta och bo för att vara en storstad. Ja västvarianten var väldigt trevlig
Aqvakul
19-11-2009, 21:28
CITAT (Meriona @ 19-11-2009, 21:25)  Ja västvarianten var väldigt trevlig  ochb östvarianten ännu fräckare...
Berlin är en av de få huvudstäderna i världen som inte har bostadsbrist. Det avspeglar sig säkert på priserna.
CITAT (Aqvakul @ 19-11-2009, 21:24)  Rekommenderar verkligen Berlin! DEet finns masor att se och uppleva, dessutom är det ovanligt billigt att både äta och bo för att vara en storstad. En av Europoas trevligste städer! och f.d Östberlin vimlar av små gallerier och barer, kabaréer och artister av olika slag. Gita
Aqvakul
20-11-2009, 07:07
CITAT (Gita @ 20-11-2009, 00:23)  En av Europoas trevligste städer! och f.d Östberlin vimlar av små gallerier och barer, kabaréer och artister av olika slag. Gita
Huggorm
20-11-2009, 08:29
CITAT (Ralf @ 19-11-2009, 21:40)  Berlin är en av de få huvudstäderna i världen som inte har bostadsbrist. Det avspeglar sig säkert på priserna. En bekant till mig har satsat en del pengar på att köpa lägenheter i östberlin. Han och andra räknar kallt med att priserna kommer öka rejält.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|