Rosmarin
Tänkte att jag skulle visa ett av mina projekt för närvarande.

Jag är keramiker, vilket många av er vet vid det här laget. Jag jobbar främst med bruksföremål men ibland blir det lite annat också. Jag fick lust att prova att göra fågelholkar i keramik och nu har jag ett antal som ligger på tork och som snart ska brännas. Det finns ju redan keramikholkar, jovisst, men jag ville göra mina egna.

Vill nu gärna höra vad ni tror. Kommer de att fungera så som jag har tänkt? Har jag kanske glömt något viktigt, och vad i så fall?
Tacksam för synpunkter! yes.gif Vill ju att de små pjåddarna ska trivas... wub.gif

[attachment=44507:face_pm.jpg] Så här ser en av dem ut. Den är inte så stor, tänkt för småfåglar. Mesholk. Hålet kommer att bli ca. 3,3 - 3,5mm i diameter efter bränningen. I det lilla hålet ska jag sätta fast en bambupinne som de kan sitta på och sola sig giggle.gif .

[attachment=44506:chapeau_pm.jpg]Takets skärning.

[attachment=44508:dos_pm.jpg]Baksidan. Två stora hål för upphängning. De små hålen är till för att med t.ex en ståltråd fästa taket i holken så att det inte blåser av vid storm t.ex.

[attachment=44509:de_cote_pm.jpg]Sedd från sidan. Visar att baksidan är inböjd upptill för att det inte ska regna in. Taket går omlott.

[attachment=44510:interieure_pm.jpg]Insidan har jag rispat upp med ett verktyg på öppningens sida. Detta eftersom jag vet att träholkar alltid ska göras av ohyvlat virke. Annars kan ju inte de små fågelungarna (som inte lärt sig flyga ännu) klättra upp och komma ut när de ska lämna boet. Jag har tänkt att inte glasera holken invändigt utan bara på utsidan.

Vad tror ni?
KRT
Jättefin!!!

Några praktiska tips dock, ett litet hål i botten kan vara praktiskt OM det skulle komma in vätska t.ex. vid regn.

Kanske lite mer "mönster" på insidan så det blir lättare för ungarna att klättra upp?

Och skippa pinnen framför hålet, det gör bara att fåglar som vill åt ungarna kan sitta och vänta. Mitt tips är att istället göra en liten "list" eller flera småhål som de kan ta grepp om när de ska in och ut.

Edit - kanske är mest praktiskt att glasera insidan också, iaf botten, eftersom det kan bli ganska skitigt i ett fågelbo och om det är oglaserat sätter sig väl skiten i keramiken?
Dito Verde
Riktigt fina. Snygga som små konstverk. Jag kan se framför mig hur fint det blir med en rad sådana holkar under taket på vår bod. Formen känns väldigt behaglig. Det där med hur skrovlig den bör vara insides och glaserad eller ej överlåter jag åt expertisen att yttra sig om. Jag skulle absolut köpa dem om jag fick möjlighet.
Fågelvägen
Vacker holk! biggrin.gif Säkert kommer många människor att vilja köpa den. Och fåglar med brist på boplatser kommer troligen också att häcka i den.

Ur fågelsynpunkt verkar den tyvärr som en mindre trygg konstruktion, också om bambupinnen lämnas bort, som KRT föreslog. När krukans botten fylls upp av bomaterial kommer ägg och ungar att ligga mycket nära ingångshålet, så både ekorrar, hackspettar och skator kommer åt dem. För småfåglar brukar man rekommendera ca 20 cm avstånd mellan holkens botten och ingångshålets nedre kant. Ofta sätter man också en liten hylla innanför hålet för att hindra småfåglarnas fiender att sträcka sig in.
Rosmarin
Tack för era svar så här långt. thanks.gif
Bra synpunkter! tummenupp.gif

Avrinningshål i botten. Visst ja! Hade jag ju tänkt göra, men glömde det igen duh.gif Så kan det gå om man har mycket om sig och kring sig. Ska genast borra hål i botten.

"Pinnhålet" är värre. Att sätta igen ett hål i torkad lera är svårt. Får försöka hitta en lösning.

Glasyren kommer att göra ytan väldigt blank och det kan bli svårare för de små klorna att få fäste tror jag. Detta är stengods, så även oglaserade ytor blir täta. Ingenting sugs in i materialet efter bränningen.

Men det är ju klart, om nu holken inte är bra för fåglarna så är det kanske bättre att göra nya och utforma dem annorlunda. g.gif

Här är ett foto av en vanlig fransk keramikholk.
*Stintan*
CITAT (Fågelvägen @ 19-11-2009, 11:41) *
Vacker holk! biggrin.gif Säkert kommer många människor att vilja köpa den. Och fåglar med brist på boplatser kommer troligen också att häcka i den.

Ur fågelsynpunkt verkar den tyvärr som en mindre trygg konstruktion, också om bambupinnen lämnas bort, som KRT föreslog. När krukans botten fylls upp av bomaterial kommer ägg och ungar att ligga mycket nära ingångshålet, så både ekorrar, hackspettar och skator kommer åt dem. För småfåglar brukar man rekommendera ca 20 cm avstånd mellan holkens botten och ingångshålets nedre kant. Ofta sätter man också en liten hylla innanför hålet för att hindra småfåglarnas fiender att sträcka sig in.

Jättefin fågelholk, såna skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa.

Min första tanke var också att holken borde göras djupare så att ingångshålet hamnar högre upp. Pinne eller ej kan man ju välja själv men ett hål i botten kan vara bra. Jag tror också att det kan vara bra att glasera den även invändigt eftersom det då är mycket lättare att rengöra holken. Olika fåglar vill ju ha olika stora hål också men det kanske du redan kollat.

Hittade detta på nätet:
Storleksguide för ingångshål
Mer än 60 olika arter använder fågelholkar. Ingångshålet är bästa ingenkänningstecknet för att särskilja arterna som kommer till holken.
Ø 25 - 28 mm - Blå och Svartmes
Ø 30 - 32 mm - Tofsmes, talgoxe, nötväcka, svartvit flugsnappare
Ø 34 - 35 mm - Gråsparv
Ø 40 mm - Pilfink
Ø 45 mm - Starar
Ø 30 - 50 mm - Rödstjärt
Öppen - Rödhake, Gärdsmyg och Koltrast

Edit/ Såg att du svarat om glasering invändigt när jag redan skickat mitt svar och det låter ju bra. Tycker att du kan låta pinnhålet vara kvar så kan man välja själv. Man kan ju lätt plugga igen hålet om man vill med något.
Gossen Ruda
Jag instämmer i vad andra skrivit, aldrig sittpinne. Gärna djupare också. Ingen glasyr på insidan, både föräldrarna och ungarna skall kunna klättra. vad gör det om den blir skitig, kolla hur det ser ut i andra holkar. Ventilationshål är inte fel.
Monaxe
Jättefin! Skulle jättegärna köpa en sådan om det skulle gå att fixa!

Sittepinne förstår jag att det kanske inte är så bra med tanke på rovdjur o annat, inredningen överlåter jag till proffsen att uttala sig om!

Men holken var riktigt fin!
Wilmer
Jag kom precis hem från en julmarknad där de sålde keramikholkar, jättesnyggt! Inte som dina, de såg ut att vara gjorda i ett stycke? Din är finare tummenupp.gif
Farbror Blå
Urläckra=)
men ,, kommer det att bo en ler-gök där sen då? flirting.gif
LasseB
Fick en holk i betong för några år sedan och både talgoxe och flugsnappare har häckat där

MEN

har läst att stenmaterial (betock/keramik) är fel material då det är kallt när det är kallt och varmt när det är varm. Trä jämnar ut tempen lite mer

Edit: min holk sitter på en nordlig vägg Kanske därför somdet går bra med häckningarna
Rosmarin
Tack så mycket allihop! thanks.gif Så glad jag blir att ni tycker att den är fin.

Bottenhål är fixat nu! tummenupp.gif

Det där med pinnen har jag ju förstått att det inte var så lyckat. Nu är ju pinnhålen gjorda så jag tror att det får bli som Stintan skriver den här gången: (Till nästa omgång holkar kan jag ju avskaffa det.)

CITAT (*Stintan* @ 19-11-2009, 12:45) *
Tycker att du kan låta pinnhålet vara kvar så kan man välja själv. Man kan ju lätt plugga igen hålet om man vill med något.

Har gjort ett par stycken som är djupare än den jag visat faktiskt. Jag kommer att jag göra så att jag bränner holkarna som är gjorda. (Ugnen ska brännas på måndag.) Sedan får jag förklara för kunderna att detta är en "försöksholk" och be dem hålla lite koll på fåglarna som kanske flyttar in.

Jag hittade en liknande tabell för öppningens storlek Stintan, då jag skulle göra öppningshålen. Men tack så mycket i alla fall!
Rosmarin
CITAT (Farbror Blå @ 19-11-2009, 22:27) *
Urläckra=)

Ja se det får vi se till våren det... flirting.gif ...om lergöken kan gå med på att gala jämna timmar så kan detta vara en kombinerad fågelholk och gökur. giggle.gif
KRT
Rosmarin - ang pinnhålet, låt bara bli att sätta en pinne i det. Då fungerar det ju som en "ojämnhet" som förenklar för fåglar att både ta sig in och ut ur hålet......

Riktigt snygg hol får jag säga, jag tror inte att keramik (eller betong) är så dumt faktiskt, om man inte hänger holken i rakt söder läge (vilket man ändå inte ska). Tänker på betong, sten elelr tegelhus, de håller ju värmen när det är kallt och är svala när det är varmt.....
Myosotis
Som flera andra redan har skrivit brukar man rekommendera att inte ha pinne, jag har aldrig det på mina holkar. Å andra sidan finns det de som hävdar att det kvittar, ekorren tar sig in i alla fall. Hålet som blir om du inte sätter in en pinne kan ju bara få vara ett hål till air condition. Hål i botten är en mycket bra idé, jag ser alltid till att mina träholkar är lite otäta i botten. Håller också med att holken bör vara betydligt djupare och möjligen något större på andra hållet också. Är botten liten lägger åtminstone mesar mindre kullar. Jättebra att du har skrapat insidan!! Det är verkligen viktigt. Tycker nog att insidan bör vara oglaserad då en glaserad yta inte kan andas och det kanske kan bildas kondens.
Själva materialet tror jag är bra. Vi hade en gammal betongholk här som redan fanns och såg gammal ut när vi köpte stället för 27 år sedan. Den har alltid varit mycket populär, särkilt hos nötväckorna. Nu är den nertagen för att det fanns ett hål till som till slut blev lika stort som ingångshålet. Det finns inget som tyder på att den var sämre än en träholk.
Rosmarin
Tack igen för era svar!!!

CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:27) *
Rosmarin - ang pinnhålet, låt bara bli att sätta en pinne i det. Då fungerar det ju som en "ojämnhet" som förenklar för fåglar att både ta sig in och ut ur hålet......

tummenupp.gif

CITAT (KRT @ 20-11-2009, 09:27) *
Riktigt snygg hol får jag säga, jag tror inte att keramik (eller betong) är så dumt faktiskt, om man inte hänger holken i rakt söder läge (vilket man ändå inte ska). Tänker på betong, sten elelr tegelhus, de håller ju värmen när det är kallt och är svala när det är varmt.....

yes.gif Porösa material isolerar normalt sett bäst både mot värme och kyla.

CITAT (Myosotis @ 20-11-2009, 10:58) *
Är botten liten lägger åtminstone mesar mindre kullar.

Det var bra att få reda på. tummenupp.gif

CITAT (Myosotis @ 20-11-2009, 10:58) *
Själva materialet tror jag är bra. Vi hade en gammal betongholk här som redan fanns och såg gammal ut när vi köpte stället för 27 år sedan. Den har alltid varit mycket populär, särkilt hos nötväckorna. Nu är den nertagen för att det fanns ett hål till som till slut blev lika stort som ingångshålet. Det finns inget som tyder på att den var sämre än en träholk.

Detta med vilket material fåglarna föredrar är intressant. Jag har en kompis som också är keramiker. Han jobbar ofta med väldigt stora krukor. En del spricker i ugnen. En hel del av dessa spruckna krukor har han ställt på en mur i trädgården. Med åren har det blivit en del och somliga har blåst omkull och fått hål i sig på olika ställen. Fåglarna älskar dessa krukor och flera av dem är bebodda varje år. smile.gif
skogstroll
Urläckra=)

höhö crazy.gif
Motti
Jättevackra holkar !visste inte att det fanns i lera !men de borde nog vara mer långsmala kanske,här har vi mycket Ekorrar och de är väldigt viga och smarta på att ta sig in ,är då holken för grund är det ingen match varken för Ekorren eller kråkor att ta ägg och ungar.Jag undrar om de här holkarna har lättare för att hålla jämn tempratur än träholkar ?och hur är det med fukt ?ta inte leran upp fukt intensivare än trä ?
Wilmer
Undrar vad det kostar att skicka en lerholk för tomtenissen g.gif crazy.gif
Motti
Ja det vore kanske något att önska i julklapp Wilmer tummenupp.gif Vi har ett rikt fågeliv här ute vid sjön .Satte upp en Skrakholk i våras så nu ska det bli spännande att se om det flyttar in någon Skrake i vår rolleyes.gif Men det här med Keramik holk verkar verkligen spännande.Undrar om Tomten drejar g.gif eller om det är Tomtemor flirting.gif
Rosmarin
Nu är holkarna brända. Igår brände jag ugnen, och nu får vi vänta tills imorgon kväll innan jag kan öppna den. Så får vi se hur det blev. Jag lägger in några foton av resultatet.

CITAT (Motti @ 21-11-2009, 23:47) *
Jättevackra holkar !visste inte att det fanns i lera !men de borde nog vara mer långsmala kanske,här har vi mycket Ekorrar och de är väldigt viga och smarta på att ta sig in ,är då holken för grund är det ingen match varken för Ekorren eller kråkor att ta ägg och ungar.Jag undrar om de här holkarna har lättare för att hålla jämn tempratur än träholkar ?och hur är det med fukt ?ta inte leran upp fukt intensivare än trä ?

Som sagt, nästa omgång jag gör ska få en lite djupare utformning. Leran tar inte upp fukt i det här fallet då jag arbetar med stengods. Detta blir ett ickeporöst material efter bränningen.

CITAT (Wilmer @ 21-11-2009, 23:54) *
Undrar vad det kostar att skicka en lerholk för tomtenissen g.gif crazy.gif

giggle.gif ... ska se först imorgon hur de har blivit...

CITAT (Motti @ 22-11-2009, 00:01) *
...
Undrar om Tomten drejar g.gif eller om det är Tomtemor flirting.gif

Yrkeshemlighet. coolgleam.gif
giggle.gif
Solstorm
Jättefin holk! Kanske kan man använda pinnhålet till att fästa en vinklad pinne/ruggligt trä på insidan som klätterhjälp?
Chamomille
Urläckra=)

biggrin.gif
Tjusig holk iaf tummenupp.gif
Rosmarin
Tack igen för svar!

Oj vilken vecka jag har haft. Väääldigt mycket att göra, med en julförsäljning i Paris bl.a. shy.gif
Här kommer några bilder av resultatet:
[attachment=44913:Nichoire...xClaire2.jpg] [attachment=44914:Nichoire...xCeladon.jpg]
De små som jag visade i början av tråden.

[attachment=44916:Nichoire...eauBlanc.jpg][attachment=44915:Nichoire...uCeladon.
jpg]
Lite djupare

[attachment=44918:TroisMangeoirs.jpg]
Fröautomater

För er som vill veta mera går det bra att PMa till mig.
Jag skriver detta eftersom flera av er verkat intresserade tidigare i tråden. smile.gif
Myosotis
bravo.gif Den formen ser betydligt bättre ut för fåglarna! Snygga är de allihopa.
Rosmarin
CITAT (Myosotis @ 03-12-2009, 10:56) *
bravo.gif Den formen ser betydligt bättre ut för fåglarna! Snygga är de allihopa.

thanks.gif

Jag kommer definitivt att göra fler - det var jätteroligt att göra dem - med de goda råd som ni alla har gett mig i minnet!
gunnevi
Skriv och berätta när du börjar sälja!
Rosmarin
CITAT (gunnevi @ 03-12-2009, 15:40) *
Skriv och berätta när du börjar sälja!

...som sagt, PMa! smile.gif
ylvamarielouise
Hej!
Gör du fortfarande fågel holkar i keramik?
Intresserad isf rolleyes.gif
Bästa hälsningar Ylva

Hej!
Gör du fortfarande fågel holkar i keramik?
Intresserad isf smile.gif
Bästa hälsningar Ylva
Motti
En sak jag undrar över ? blir dom inte väldigt kalla tänker då på vintern för många fåglar sover ju i fågelholkarna just på vintern .
Huggorm
CITAT (Motti @ 26-11-2012, 23:42) *
En sak jag undrar över ? blir dom inte väldigt kalla tänker då på vintern för många fåglar sover ju i fågelholkarna just på vintern .

Nja, visserligen har du rätt i att keramik leder kyla bättre än trä, men det brukar ju alltid ligga bomaterial kvar som fågeln kan sitta på. Sedan är det i första hand vindskyddet som behövs, men i värsta fall flyger ju fågeln vidare om den inte är nöjd med temperaturen
Motti
Jo nog är det så att dom är kallare !men på sommaren kan de nog fungera bättre om man tex inte kan sätta dom där de borde vara ,alla har ju inte träd i alla väderriktningar .
Chili Linkan
Hur menar du Motti? Ett träd är runt och du kan på ett träd sätta en holk i vilket väderstreck du vill.

Jätte fina holkar, jag vill se en två-vånings keramik holk! Min far gjorde sådanna i trä och båda våningarna blev bebodda av olika arter ofta. Mycket trevligt! smile.gif
Motti
jo vad jag hört är att fågelholkar ska sitta i ett vist väderstrek !med morgon sol och med kvälls sol .Är det fel ?
Huggorm
Man brukade säga förr att man inte skall sätta holken åt söder, eftersom solen lyser på den då och det blir fruktansvärt varmt. Men nu har jag sett andra som hävdar att det inte gör någon större skillnad. Jag har i alla fall alltid försökt sätta mina mer eller mindre mot norr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon