Full version: Skatjakt av Rovfågel
Motti
I tisdags stog barnbarnet och jag ute och gjorde mosskransar när det plötsligt blev ett himmla liv i luften här,när jag tittade upp såg jag en stor Rovfågel jaga skatorna ,tyvär han jag inte se vilken sorts rovfågel det var men man kan ju misstänka att det var en Duvhök men den var väldigt brun kanske en ungfågel ?,ganska stor var den större än en Kråka eller var det en Kärrhök men de brukar väl inte jaga fågel så stora som skator ?Synd man inte hade kameran redo slap.gif
KURT
Det kan har varit en sparvhökshona också.
Motti
Sparvhöken är ju ganska ljus på brösten, den här fågeln var ganska mörk och stor.Kanske jag får se den igen och kan titta nogare då.
Gossen Ruda
För något år sen såg jag en hök jaga en nötskrika. Huruvida det var en sparvhökshona eller en duvhök uppfattade jag inte. Dumt nog flög nötskrikan ut över sjön och där hade den inte en chans. Både angripare och byte ramlade dock ner i sjön där nötskrikan snabbt blev dödad. Sen började problemet för höken. Den lättade enkelt från vattenytan men inte med nötskrikan, det blev för tungt. Sen försökte den snappa upp bytet från ytan men det gick inte heller så efter några försök gav den sig iväg.
KRT
När jag var liten så stod jag och min syster och tittade på hur koltrastarna åt äpple (detta var mitt i vintern och en av vintrarna i början av 90-talet när det VAR vinter m snö smile.gif). Innan vi hann begripa vad som hänt hade sparvhöken farit ner och tagit en koltrast precis framför fönstret vi stod i. Kommer aldrig glömma synen av de närmast självlysande guloranga ögonen när han tittade på oss genom fönstret. Koltrasten tog han snabbt död på, men att flyta iväg med den var verkligen inte lätt. Det tog många försök innan han kom upp i luften, och då fick han ta det i etapper. Från marken till en gren, från grenen till taket och sedan vidare. Såg ganska komiskt ut, för koltrasten var nästan lika stor som honom själv smile.gif

Samma(?) sparvhökshane försökte något år senare ta en skata, men se den var alldeles för stor och fick väl några rivmärken men flög iväg själv och höken satt och såg besvärad ut laugh.gif
Motti
Ja visst är det en häfftig upplevelse att se en Rovfågel på nära håll rolleyes.gif .En tidig sommarmorgon (där vi bodde innan )vaknade vi av dödskrik och tittade ut då hade höken slagit en skata mitt utanför vårt sovrumsfönster.Jag tror att den Rofågeln jag såg här med mitt barnbarn var en Duvhök ,jag tittade i fågelboken och den stämde bäst in på storlek och färg.Vissa dagar kan man se dom glida runt på vindarna över skogen här men det är inte så ofta man får se dom på så nära håll som mitt barnbarn och jag gjorde ,den jagade skatorna över huvudet på oss och strök taket på huset.Man borde bära med sig kameran gämt och ständigt confused.gif för när man inte har den med så dyker det alltid upp speciella situatiner mitt framför näsan på en unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon