Full version: Blomstereka
Anderssons träbåtar
Hej!

Jag jobbar som båtbyggare och efter en förfrågan från en anhörig så undrar jag hur intresset är bland alla er trädgårdfantaster!
Det är som så att jag bygger båtar och jag undrar hur intresset ser ut för en blomster eka i eran trädgård, ekorna är från ca. 2 meter och upp(mindre kan fås) flatbottnade med en bredare stäv som ger möjlighet till att sätta kruka eller plantera även långt fram på båten!

Bästa gröna hälsningar: Runar

Peztis
Hej,

Tyvärr får du nog inte göra reklam på detta sättet här på Odla...

Men jag kan berätta att jag själv funderade på att ta en gammal båt och göra till sandlåda till sonen. Men någon sa att det är nog inte så bra för de är så behandlade att det kan bli farligt för sonen.
Så då byggde jag mig en egen "båt" (endast sargen, ingen botten) och den dag han inte är intresserad av att leka i sandlådan längre så tänker jag fylla den med blommor!

[attachment=44512:Bild029.jpg]

Edit:
Hade jag gjort "båten" idag hade jag gjort den något bredare. Den är kanske i smalaste laget.
I "fören" har jag även satt några plankor som bord och det används flitigt. I "aktern" är det en lucka där sandleksakerna kan förvaras.
Anderssons träbåtar
Peztis:
Nej det har du rätt i, var lite för mycket reklamutfört mitt första inlägg, och det ska inte ses som reklam utan bara en marknadsundersökning för att se hur intresset är!

// Runar
Gunilla T
Som alltid är det en fråga om tycke och smak men eftersom du frågade så...jag skulle aldrig sätta en båt i min trädgård med blommor i - alldeles för konstlat för min smak men det är jag det....
Peztis
Nere vid ån som flyter genom Upplands Väsby strax norr om Stockholm har de satt en gammal båt med blommor i, jättefint tycker jag.

Allt beror ju på läge osv... Om man kan ha en gammal järnsäng som klägtterstöd så kan man ju allt ha en båt och fylla med blommor.

Fats jag vet ju att smaken är olika - jag tycker det är fint när man gör det på rätt sätt!

När jag snickrade sandlådan ovan så ville jag ha en som var lite större än dem man köper och samtidigt personlig.

Men som svar på din ursprungliga fråga Runar, så hade jag ju kunnat vara en kund! Om det nu inte vore för det då att jag tycker det är så skoj att göra saker själv. Fast många kan inte, vill inte eller har inte tid så... Varför inte?
Bassam
Hej
Man kan visa sin kompisar , vad han gör fina saker spela ingen roll om båtar med blommar eller annan sak.

H:Bassam
Anderssons träbåtar
Jag får tacka för svaren, det jag tydligt märkt är att en del giller det inte alls, och en del gillar det och en liten del gör det själv! Men som sagt tråden är fortfarande öppen så skriv, VAD tycker just DU?
Fågelvägen
Hej Runar! En båt med blommor i är inget jag drömmer om. Men gott hantverk sätter jag stort värde på.
Om du är ute efter produktidéer: Kvadratiska blomlådor, riktigt välbyggda i kraftigt virke (helst ek) skulle jag kunna tänka mig i vår trädgård. Storleken ska i så fall vara minst 50x50 cm, gärna större. Det finns ju vackra planteringstunnor i ek, som kostar skjortan. Lådor är väl rimligtvis enklare att bygga.
Bassam
Hej
Det kan man köpa gammal båt från ( Internet blocket ) och plantera i. det ska bli fantastik.

H: Bassam
Anderssons träbåtar
CITAT (Fågelvägen @ 05-12-2009, 19:31) *
Hej Runar! En båt med blommor i är inget jag drömmer om. Men gott hantverk sätter jag stort värde på.
Om du är ute efter produktidéer: Kvadratiska blomlådor, riktigt välbyggda i kraftigt virke (helst ek) skulle jag kunna tänka mig i vår trädgård. Storleken ska i så fall vara minst 50x50 cm, gärna större. Det finns ju vackra planteringstunnor i ek, som kostar skjortan. Lådor är väl rimligtvis enklare att bygga.

Vad för höjd pratar vi om då?
Ja, kvadratiska eller avlånga, det blir så mycket mindre arbete och mindre pris då, men som du säger i ek som är igentligen ett ypperligt material som är röt tåligt!
Tyvärr är det så att ek kostar på bra mycket!
Bekant köpte 2"X4" tryckimpregnerat tror jag det var, satte vinkeljärn i hörnen och liggandes på högkant, fungera jättebra att odla i! Ska själv nog göra sådana när jag kommer igång och plöja upp en del av marken!

// Runar
Fågelvägen
Lite fler synpunkter för din "marknadsundersökning":
Lådans höjd ska nog vara minst 50-60 cm. Kanske små knubbiga ben underst, så träet inte ligger direkt mot marken? Och dräneringshål i botten. Visst, ek är ett dyrt virke, men eftersom det håller länge så tror jag många tycker kostnaden är motiverad.
Ett alternativ är förstås senvuxen gran eller furu.
Tryckimpregnerat och vinkeljärn skulle jag INTE välja - ofta snabbvuxet skräpvirke som åldras fult! Många här i forumet tvekar också att odla ätbara växter i tryckimpregnerat.

En annan trä-idé för trädgården: Rosenbågar, stora, kraftiga, välbyggda, av bra virke och utan krusiduller. Det är de snygga fogarna som kräver skicklighet.

Om du vill ha en hyfsad inkomst av trädgårdsprylar tror jag att spåren av gott hantverk och virkets kvalitet är dina bästa säljargument. Lycka till! tummenupp.gif
Anderssons träbåtar
CITAT (Fågelvägen @ 07-12-2009, 12:24) *
Lite fler synpunkter för din "marknadsundersökning":
Lådans höjd ska nog vara minst 50-60 cm. Kanske små knubbiga ben underst, så träet inte ligger direkt mot marken? Och dräneringshål i botten. Visst, ek är ett dyrt virke, men eftersom det håller länge så tror jag många tycker kostnaden är motiverad.
Ett alternativ är förstås senvuxen gran eller furu.
Tryckimpregnerat och vinkeljärn skulle jag INTE välja - ofta snabbvuxet skräpvirke som åldras fult! Många här i forumet tvekar också att odla ätbara växter i tryckimpregnerat.

En annan trä-idé för trädgården: Rosenbågar, stora, kraftiga, välbyggda, av bra virke och utan krusiduller. Det är de snygga fogarna som kräver skicklighet.

Om du vill ha en hyfsad inkomst av trädgårdsprylar tror jag att spåren av gott hantverk och virkets kvalitet är dina bästa säljargument. Lycka till! tummenupp.gif

En sådan låda med höjd av 60 cm räkna jag nu att det går på c.a. 1 300:- i enbart virke!
Ja du har rätt om det tryckimpregnerade, det är rent skräpvirke som inte skulle duga att ens elda för kråkorna med tyvärr!
Man kan ju fråga sig hur nyttigt det är med medlet i trät, när man inte ens ska tänka tanken på att handskas med gamla telefon/elstolpar för de är så giftiga av rötbekämpande medel....
Jag får tacka för bra tips!
Bassam
Hej

om man lita på blocket eller loppis , det kan hitta bra saker som man kan plantera i dom och gör sin trädgård mycket fint.

H:Bassam
Fågelvägen
Hej Bassam! Runar som startade tråden är båtbyggare. Han ville veta om vi trädgårdsmänniskor är intresserade av att ha båtar med blommor i trädgården. Svaren han fått hittills: somliga gillar tanken, andra inte. Eftersom jag inte hör till dem som tycker om blomsterarrangemang i båtar, tipsade jag istället om annat som han eventuellt kunde bygga och som det kanske finns behov av.

Visst, du har rätt i att man kan hitta alla möjliga planteringsunderlag på Blocket eller loppis (badkar, slädar, oljecisterner, plåtdunkar, parabolantenner) men jag förstår inte vad Runar Båtbyggare skulle ha för glädje av det?
Anderssons träbåtar
Har några bilder på en sådan eka jag pratade om smile.gif
http://galleri.anderssons-trabatar.se/#home
Kika på Dekorativ Blomstereka!

För moderator etc. detta är ingen reklam utan ren marknads undersökning och nu med detta inlägg uppvisande av vad jag menar och hur intresset ligger bland gemene man!
skogstroll
lite väl uppenbart kanske med medlemsnamnet whistling.gif´. Marknadsundersökning kanske är lite smått genomskinligt, kanske inte Odla är ditt forum utan kanske skulle annonsera på blocket eller på Odlas reklamdel?
Anderssons träbåtar
Ja en annons senare framåt feburari här på odla vore inte dumt!

Marknadsundersökning om vad? Man vill ju gärna visa vad man undersöker om så folk vet vad man menar och sådeles ge en bra konstruktiv eller negativ kritik! smile.gif
Peztis
Oj, vilken fin båt! Den skulle jag knappt vilja förstöra med att hälla jord i!

Kom på att om du bygger den tätt så kan man även använda den som damm - den bakvända båten!

Gränsen mellan marknadsundersökning och annons är dock ganska hårfin...
Anderssons träbåtar
Tack för omdömmet! : )
Igentligen är det bara fantasin som kan sätta stopp för vad man kan göra med en sådan båt!
Jo, den gränsen är mycket fin, men sedan skyltar jag inte heller här med "köp nu, kostar xxx kr" etc samtidigt som länken visar bara bilder, finns ingen information alls! Varken om pris eller dylikt! Det enda jag kan säga med gott samvete här är att den ekan är 2 meter lång och c.a 40 com bred!

Som sagt, man måste ju kunna se vad man blir frågad om att ge kritik till .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon