Full version: Yerba Mate
Christa
Har ni druckit Yerba Mate? I så fall skulle det vara intressant att höra vilken effekt det hade.
takstigen
Nej jag är helnykterist
Anma
Aldrig hört talas om.
Meriona
Mate är väl nån sorts tedryck väl från sydamerika?
Farbror Blå
Jag känner inte till drycken.
och förlåt, men jag som inte visste vad det var, tänkte genast på nåt slags leksak..

Powermate, Playmate.. Yerba Mate..

Mu skulle jag ju inte bara tramsa sönder den här tråden, bifogar också information om detta, som jag tidigare inte visste något om

Yerba mate
Sussie F-Flower
-Har ingen aning om vad DET är... confused.gif
Vad ÄR det...?
Rosmarin
Det är en sorts te från Sydamerika. Jag har druckit det. Tyckte att det var gott. Och uppiggande.
officinalis
Yerba maté är svagt uppiggande och brukar rekommenderas för de som är känsliga mot koffein och alltså som ett alternativ till kaffe. Det finns på de flesta välsorterade tébutiker och även i livsmedelsbutiker ibland.
Tycker inte att det är uppiggande nog för att kunna ersätta kaffe som livgörande dryck på mornarna och finns betydligt godare ört-téer ifall man är ute efter smaken.
Det traditionella sättet att dricka det är lite festligt dock.

Källa: Wikipedia

Jag tror att själva kärlet brukar göras av kalebass eller liknande, "pipan" man dricker ur har en tesil i slutet där teét är.

Myosotis
Mate brukar jag dricka (fast jag drack det mer förr). "Yerba" har jag aldrig hört talas om, vad står det för??
officinalis
Det är nog samma. Maté är väl vad själva drycken kallas och Yerba maté är väl busken kallas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon