|
Hej allihopa! Där jag bor nu har jag inte möjlighet att plantera träd, men vi planerar att inom några få år flytta till en villa med lite större trädgård, och åååååh vad jag längtar! Drömmer just nu om att plantera träd med mycket färg och mycket blommor, och undrar om ni har lust att tipsa om era favoriter??? Lägg gärna upp bilder...
Vi har huggit ner stora delar av träden i trädgården när vi flyttade in; Tre stora tallar, 4 stora granar och två prydnadskrösbär. Barrträden höggs ner för att de var för stora och tog en massa ljus, och körsbärsträden för att de hade fått någon mystisk sjukdom och var halvdöda.... Så nu försöker jag fundera ut vad vi ska ha för nya träd.... För träd måste man ju ha  . Jag har massor med tid nu, men jag vet att om ett år är det fullt upp med dagis, jobb osv så jag vill ha en så lättskött trädgård som möjligt, inte en massa rabatter att luka eller trädgårdsland att gallra. Har iaf bestämt att göra om ett gammalt potatisland till perennrabatt och där i mitten ska det stå en Ginkgo. Jag bara älskar formen och färgen på deras blad! Dessutom växer de inte så fort och blir inte så stora här, så det kommer inte bli några storlektsproblem inom de närmaste 20-30 åren  . Bilder på ginkgo här; http://images.google.se/images?sourceid=na...ved=0CCkQsAQwAw I ett hörn där det tidigare stod två tallar och tre granar ska vi bygga ett trädhus till barnen (har lämnat 3 st 3 m höga granstammar att bygga mellan, och bakom den har jag bestämt att det ska vara syrener! Både mörklila, ljuslila och vita. Tycker syrener är unerbara och visst måste man beskära dem, men det är inte så mycket jobb. Den andra hörnan, där det tidigare stod en jättetall och en gran är det som är knivigast just nu. Jag vill nämligen ha en "asien" inspirerad hörna, med bambu, gräs och några små träd. OCh det är dessa träd som jag funderar över just nu. Vill gärna ha en eller två små japansk lönnar, men kan inte bestämma mig för om det ska vara rödbladiga eller grönsbladiga. Har precis också kommit på att jag ska göra en liten "stig" som slutar i en "bänk" (en skiva på en gammal stubbe som är för stor att grävas bort), och då behöver jag något som blir lite högre, men ändå inte för högt. Och det är dessa träd jag funderar på nu.... Japakst körsbär är en fundering, en blodbok en annan. Vill ha något som inte "bara" är grönt, det ska helst ha någon annan fördel också (färg, blomning, form? Och det måste passa in i det asiatiska temat..... Har dessutom en liten valnöt i kruka (uppdragen från nöt så den är inte mer än 30 cm högt) och en hästkastanj som också är uppdragen från frö. Var jag ska sätta dessa träd vet jag inte riktigt, men de är så små just nu att jag inte behöver bekymra mig så mycket på några år. Har också funderingar på att sätta ett körsbärsträd (bigarråer), eftersom jag älskar körsbär  Men det får inte bli för stort och högt, så jag läser på om stammar och sorter just nu  ...
Ezereht
20-11-2009, 17:23
Hmm Lönn är jättefina, svartkörsbär är jättefina, katsura är fina. Silverpil förståss
Tulpanträd (Liriodendron tulipifiera) är dekorativa bara med sina säregna blad, sen bjuder de ju på en underbar blomning också. Nästa träd är näsduksträdet (Davidia involucrata). Vackert växtsätt och fantastisk blomning. Glanslindens (Tilia europaea) limegröna klibbfria blad, är också en favorit. Självklart plockar jag in katsuran (Cercidiphyllum japonicum) också fast den egentligen mer är en buske. TEmpelträdet (Gingko biloba) är ett måste! liksom vattenlärken (Metasequoia glyptostroboides) och vanliga lärkträd (Larix decidua, Larix kaempferi, Larix sibirica) Sen är ju Magnolior magnifika! både i växtsätt och blomning, både från de småväxta till de större.
Alexander-VG-zon3
20-11-2009, 17:48
jag har många favoriter (förutom dom som redan skrivits) så finns det mängder med vackra och intressanta ekar och så Ormhassel och Trollhassel och andra vinterblommande Buskträd som Körsbärskornell. Rönnsumak är en favorit växer vackert och vackra blad. nackdel är rosskot och att det är ett ''svagt träd''. Havtorn kan bli vackra buskträd men även den får rotskott. inte att glömma Catalpa med sina vackra blommor. ett vackert men vinter känsligt träd är kejsarträd. och så alla olika valnöts arter och äkta kastanj. Ask är jag förtjust i speciellt på hösten kan dom få en lime gul/grön ton. även Pilar är vackra och många av dom behåller bladen länge och är nästan vintergröna. Platan med barken och dom stora lönnliknade bladen och häftiga frukterna. Parkaralia med den taggiga stammen och stora vita blomklasar. en likande är Kalopanax som är väldigt vackert. en sista av mina favoriter får bli Liquidambar styraciflua - Ambraträd vackra blad och kan få en intensiv höstfärg. CITAT (MariaS @ 20-11-2009, 17:32)  Självklart plockar jag in katsuran (Cercidiphyllum japonicum) också fast den egentligen mer är en buske. denna Katsuran som är fotad detta år där jag bor är en väldigt vackert träd, och en favorit hos mig. tyvärr kan den va känslig för vår och höstfrost. E-plantan härdig till zon 5-6 har jag för mig. finns både buskform och hängform och trädform och en yttligare form med större blad. http://www.pixbox.se/pic_show_id29606734.html
Monica B
20-11-2009, 18:54
Jösses, vad många förslag du fick. Jag späder på med
Snödroppsträd (Halesia monticola, Halesia carolina) Snöflocksträd (Chionanthus virginicus, Chionanthus retsus) Maackia amurense tycker jag är ett jättefint träd som odlas lite för lite här. Så härligt bladutspring och fantastiska blommor. Kinesträd (Koelreuteria paniculata) har en fantastisk höstfärg!
ååh vilka härliga förslag, de jag hunnit spana in på nätet är ju hur fina som helst! Vad jag tänker lite på är ju förstås att zonen måste passa, misstänker att vi blir kvar i mälardalen så zon 3 typ...
Jag måste hålla med Fny - vilken massa träd det finns om man börjar titta efter.... Blev riktigt sugen på flera av dem nu, fast jag antar att det ibland kan vara lite problem att hitta en del av arterna i plantskolan. Helst vill man ju ha ett lite större träd också, så man inte behöver vänta så många år innan man ser resultat  En vidare utmaning i samma tema (om jag får "låna" tråden en stund)? Jag skulle behöva trädtips nämligen  Som jag skrev ovan ska jag göra en liten "asiatisk" hörna i trädgården, har redan bestämt mig för en del bambusroter (som jag hoppas ska bli iaf 2-3 m höga), men jag skulle behöva något träd också. Gärna något som passar in i en asiatisk stil, och är dekorativt hela tiden (alltså ine bara en månad när det blommar eller en månad på hösten  ). Eftersom ytan inte är jättestor får det inte vara ett träd som blir väldigt stort fort (går bra om det blir stort med tiden, bara det inte växer ur trädgården på 5 eller 10 år...). Läget är en lätt norrsluttning i söderläge, sol mer eller mindre hela dagen (undantaget några timmar mitt på dagen under vintern och så länge trädet är litet). Marken är ursprungligen lerjord, men jag håller på att blanda i löv och annat för att luckra upp den och göra den mindre kompakt. Just markytan skuggas ganska bra, och eftersom vi bor nästan längste ner på en sluttning tenderar vatten att långsamt rinna ner i vår trädgård. Området är det är det fuktigaste hörnet av trädgården, men det är absolut ingen sumpmark..... Zonen är 1, och läget är relativt vindskyddat (insåg jag under senaste stormen, då trädgården klarade sig riktigt bra )
CITAT (KRT @ 21-11-2009, 10:15)  Jag måste hålla med Fny - vilken massa träd det finns om man börjar titta efter.... Blev riktigt sugen på flera av dem nu, fast jag antar att det ibland kan vara lite problem att hitta en del av arterna i plantskolan. Helst vill man ju ha ett lite större träd också, så man inte behöver vänta så många år innan man ser resultat  En vidare utmaning i samma tema (om jag får "låna" tråden en stund)? Jag skulle behöva trädtips nämligen  Som jag skrev ovan ska jag göra en liten "asiatisk" hörna i trädgården, har redan bestämt mig för en del bambusroter (som jag hoppas ska bli iaf 2-3 m höga), men jag skulle behöva något träd också. Gärna något som passar in i en asiatisk stil, och är dekorativt hela tiden (alltså ine bara en månad när det blommar eller en månad på hösten  ). Eftersom ytan inte är jättestor får det inte vara ett träd som blir väldigt stort fort (går bra om det blir stort med tiden, bara det inte växer ur trädgården på 5 eller 10 år...). Läget är en lätt norrsluttning i söderläge, sol mer eller mindre hela dagen (undantaget några timmar mitt på dagen under vintern och så länge trädet är litet). Marken är ursprungligen lerjord, men jag håller på att blanda i löv och annat för att luckra upp den och göra den mindre kompakt. Just markytan skuggas ganska bra, och eftersom vi bor nästan längste ner på en sluttning tenderar vatten att långsamt rinna ner i vår trädgård. Området är det är det fuktigaste hörnet av trädgården, men det är absolut ingen sumpmark..... Zonen är 1, och läget är relativt vindskyddat (insåg jag under senaste stormen, då trädgården klarade sig riktigt bra ) Tempelträdet (Gingko biloba) är ju ett asiatiskt träd. Sen har du ju pagodträdet (Sophora japonica) som lämpar sig väl att göra Bonsai på. Ormhasseln (Corylus avelana 'Contorta') är heller ingen växt som växer så där jättefort och den rödbladiga varianten är ännu långsammare.
CITAT (MariaS @ 21-11-2009, 10:22)  Tempelträdet (Gingko biloba) är ju ett asiatiskt träd. Sen har du ju pagodträdet (Sophora japonica) som lämpar sig väl att göra Bonsai på. Ormhasseln (Corylus avelana 'Contorta') är heller ingen växt som växer så där jättefort och den rödbladiga varianten är ännu långsammare. En ginkgo SKA jag ha, men på annat ställe i trädgården Pagodträd ser himla intressant ut, undrar om det var sådan som var planterade runt templet vi besökte i Thailand.... Ser ungefär likadant ut iaf. Fördelen med ett träd som tåler att tuktas är ju att man kan hålla det lagom stort för trädgården.... Ormhassel gillar jag, men de plantor jag har sett har bara varit buskar, och ganska taniga sådana. Tack för förslagen!
Huggorm
21-11-2009, 14:44
CITAT (KRT @ 21-11-2009, 10:15)  Jag måste hålla med Fny - vilken massa träd det finns om man börjar titta efter.... Blev riktigt sugen på flera av dem nu, fast jag antar att det ibland kan vara lite problem att hitta en del av arterna i plantskolan. Helst vill man ju ha ett lite större träd också, så man inte behöver vänta så många år innan man ser resultat  En vidare utmaning i samma tema (om jag får "låna" tråden en stund)? Jag skulle behöva trädtips nämligen  Som jag skrev ovan ska jag göra en liten "asiatisk" hörna i trädgården, har redan bestämt mig för en del bambusroter (som jag hoppas ska bli iaf 2-3 m höga), men jag skulle behöva något träd också. Gärna något som passar in i en asiatisk stil, och är dekorativt hela tiden (alltså ine bara en månad när det blommar eller en månad på hösten  ). Eftersom ytan inte är jättestor får det inte vara ett träd som blir väldigt stort fort (går bra om det blir stort med tiden, bara det inte växer ur trädgården på 5 eller 10 år...). Läget är en lätt norrsluttning i söderläge, sol mer eller mindre hela dagen (undantaget några timmar mitt på dagen under vintern och så länge trädet är litet). Marken är ursprungligen lerjord, men jag håller på att blanda i löv och annat för att luckra upp den och göra den mindre kompakt. Just markytan skuggas ganska bra, och eftersom vi bor nästan längste ner på en sluttning tenderar vatten att långsamt rinna ner i vår trädgård. Området är det är det fuktigaste hörnet av trädgården, men det är absolut ingen sumpmark..... Zonen är 1, och läget är relativt vindskyddat (insåg jag under senaste stormen, då trädgården klarade sig riktigt bra ) Det finns ju även japanska lönnar i alla olika storlekar. Hade du haft mer plats hade jag föreslagit japansk zelkova, eller keaki som den heter på japanska. Väldigt ovanlig i Sverige, men dekorativ utan att se "syntetisk" ut som vissa av de mera extrema sorterna av prydnadslönn som avlats fram. Eftersom det är fuktigt kan även Katsuran som nämndes tidigare i tråden passa, den är en prydnad för vilken asiatisk hörna som helst. Och alla dessa träd funkar även i Mälardalen, zon 3
Alexander-VG-zon3
21-11-2009, 14:58
CITAT (KRT @ 21-11-2009, 10:15)  En vidare utmaning i samma tema (om jag får "låna" tråden en stund)? Jag skulle behöva trädtips nämligen  Som jag skrev ovan ska jag göra en liten "asiatisk" hörna i trädgården, har redan bestämt mig för en del bambusroter (som jag hoppas ska bli iaf 2-3 m höga), men jag skulle behöva något träd också. Gärna något som passar in i en asiatisk stil, och är dekorativt hela tiden (alltså ine bara en månad när det blommar eller en månad på hösten  ). Eftersom ytan inte är jättestor får det inte vara ett träd som blir väldigt stort fort (går bra om det blir stort med tiden, bara det inte växer ur trädgården på 5 eller 10 år...). varför inte en Cornus kousa eller en Cornus kousa var. chinensis ? får ett väldigt vackert växtsätt och ser väldigt asiatiskt ut. vackra blommor (finns mängder med namnsorter med olika färger på blommorna). växer sakta men kan bli en 4-6m höjd. blommar under våren-försommaren kan få en vacker höstfärg och under vintern vackra ''skulpturer''. http://www.salomonsensplanteskole.dk/sv/catalog/cornushttp://www.blomsterodlingensvanner.org/Cpghbot9.htmhttp://ensammatradetsplantskola.blogg.se/2...-chinensis.htmlengelska länkar http://en.wikipedia.org/wiki/Kousa_Dogwoodhttp://www.cnr.vt.edu/dendro/dendrology/sy...heet.cfm?ID=133http://www.pfaf.org/database/plants.php?Cornus+kousahttp://davesgarden.com/guides/pf/go/31679/
Monica B
21-11-2009, 17:23
Det finns ju t ex många riktigt snygga rödbladiga japanska lönnar som inte blir stora. När vi ändå är inne på lönnar så finns det ju Strimlönn också. Jag har en hemma som jag fått som har gröna blad, röda bladstjälkar och grön/vitstrimmig stam. Lägger in ett par bilder på bladutspringet på våren. Jag kommer dessvärre inte ihåg just nu vad det är för en sort men det kan jag ta reda på (det måste jag ändå göra eftersom varje gång jag har frågat så har jag tänkt att "det kommer jag ihåg tills jag kan skriva upp det osv osv, hmmm - inte har jag gjort det).
[attachment=44581:Striml_nn2.jpg]
[attachment=44582:Striml_nn3.jpg]
[attachment=44583:Striml_nn1.jpg]
Huggorm
21-11-2009, 17:59
Det finns ett helt gäng med olika strimlönnar som alla liknar varandra men har lite små egenheter. Mest känd är väll "moosewood" Acer pensylvanicum, den amerikanska strimlönnen, men det finns även ett flertal asiatiska. Acer tegmentosum är bland de mest härdiga och klarar skyddade lägen i zon 5
Edit: Acer tschonoskii är ännu mera härdig, den klarar normala lägen i zon 5. Något för pebblelakes samling i Umeå kanske?
Jag rekomenderar starkt Skenkamelia(Stewartia psuedocamelia) den har allt lång blommning,vacker bark (ser ut som kamoflagefärg med åren) och vackra höstfärger. Jag rekomenderar också att man köper ett stort ex. för det tar några år innan det blommar, den trivs i jord med lågt ph. En annan växt jag också tycker är ett bra alternativ är blomsterkornell (Cornus Kuosa) köp stort ex. även här tar den några år på sig att blomma trivs i samma jord som Skenkamelian. Kan även rekomendera följande: Parkaralia(Aralia elata) finns även en varigata som är super, men är dyr och svår att få tag i, Rönnsumak(Rhus thypina) finns också många sorter (Dissecta, Bailtiger m,m.). listan kan göras lång. Har alla dessa sorter själv därför kan jag varmt rekomendera dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|