Full version: Lebkuchen
LasseB
Någon som har koll på om/var jag kan hitta dess läckerbitar i Stockholm?
zissi
Vad är nu detta?? unsure.gif Lebkuchen??
LasseB
Lebkuchen är en tysk variant på pepparkaka lite åt skånska pepparkaka men med lite olika tillbehör som chokladglasyr eller citronglasyr. Finns alla möjliga varianter.
Tänkte att någon kanske vet eller har ett recept fast baka tänker jag nog inte göra, då gör jag hellre ett försök att baka en stolle
Myosotis
Klart du ska baka själv! Har tidigare skrivit receptet här. Det är inte alls svårt och jättejätteroligt.
LasseB
OK Jag litar på dig i detta fall liksom i trädgårdsämnena Slutar ju nu så jag går hem och gör ett försök du lär få min kommentar här i morgon bitti börjar 5:00
clivia
CITAT (LasseB @ 20-11-2009, 11:49) *
Lebkuchen är en tysk variant på pepparkaka lite åt skånska pepparkaka men med lite olika tillbehör som chokladglasyr eller citronglasyr. Finns alla möjliga varianter.
Tänkte att någon kanske vet eller har ett recept fast baka tänker jag nog inte göra, då gör jag hellre ett försök att baka en stolle

Under namnet Gingerbread finns dessa kakor att köpa i Lidl. De har andra mindre varianter också.

[attachment=44525:lebkuchen.jpg]

MVH/clivia
Pote2illa
CITAT (Myosotis @ 20-11-2009, 12:05) *
Klart du ska baka själv! Har tidigare skrivit receptet här. Det är inte alls svårt och jättejätteroligt.

Tack för receptet. thanks.gif Hade tänkt göra glögg efter ett recept från någons farfar. Man skulle använda aromatisk tinktur från apoteket man den var slutsåld. Bättre med kakbak och kanske köp av glögg på "glasbanken"
Receptet på farfars glögg sa förresten att den blir bättre efter fem års lagring.

Var rädda om varandra!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon