Full version: Sköldlöss - citrus
Dan i Nacka
Så har då sköldlössen satt sina tänder(?) i mina citrusar. Normalt skulle jag stoppat ner provadopinnar i jorden men vågar man göra det nu när citrusarna står svalt (10-13 °C) för vintervilan.

Tacksam för råd

Dan
kerstin z5-6
Jag har pinnar i -samma temp som du -det funkade smile.gif hade otäckingar på Flamboyant tree blink.gif
Ina
Provadosprej kanske kan vara ett alternativ om man inte vill chansa på pinnar så här års. Man får visserligen vara lite flitigare - sprejen bör användas en gång i veckan ställt mot pinnarna som skall ploppas i jorden var sjätte vecka - men det kan det kanske vara värt! rolleyes.gif
ec02clmy
provad "skräpet" har jag själv och det innehåller IMIDAKLOPRID som inte bör användas på växter som ger ätbar frukt (om frukten ska ätas).
prova istället att ha växten ner mot tio grader och tvätta bladen med såpa.
mvh claes...
Dan i Nacka
Tack för råden!

Jag har också kontaktat tillverkaren av Provado och fick då också bekräftat att medlet inte är godkänt annat än för prydnadsväxter. (Se nedan)

[I]"- Hej Dan

- Du kan tyvärr inte använda Provado pinnar eller spray, då produkterna
endast är registerade för användning på prydnadsväxter. Ej ätliga växter eller växtdelar."

[B]
Vänliga hälsningar

Dan
Åsa, mälardalen zon 2
Japp provado är inte godkänt i sverige att användas på ätliga växter men i många andra länder är det tillåtet att använda på grönsaker och frukter. Det är ett ganska vanligt medel i citrusodlingar. Säk på +Imidacloprid +citrus så hittar man en hel del info om detta.

(tekniskt sett så använder även vi det på ätliga grödor det finns några medel registrerade i sverige som får användas på sockerbetor och vid betning av potatis)

Vanlig Grummesåpa är tekniskt sett inte heller tillåtet ifall man ska vara noga, medlet ska vara registrerat hos kemikalieinspektionen som godkänt för att spruta på ätliga växter och grummesåpa är inte registrerat hos kemikalieinspektionen som bekämpningsmedel mot skadedjur i ätliga växter. Fast det är ju inte något speciellt farligt medel fast jag föreslår att du tillsätter lite sprit då får det bättre effekt mot sköldlöss. Försök pilla bort alla synliga sköldar innan behandling och behandla ca 1 gång i veckan (duscha HELA växten) och håll andra växter borta från citronerna sköldlöss brukar kunna sprida sig bra, så kan du nog hålla lössen under kontroll.
Ingrid på Västkusten
Sköldlöss på citrus sprider sig med en rasande fart och även ifrån citrusarna till andra växter så det är bara att bita i den sura citrusen och dra fram provadon. Sure, inte på ätliga växter, men citrus kan man ju även odla för sitt ornamentala värde. Iakktag karensdagarna :-) så kan Du äta frukten med - i resten av EU ( mestadelen) är imidaclopriden tillåten på ätligt. Och som Åsa säger, även yrkesodlare i Sverige använder det på ätligt.
Och har man en gång haft en enorm citrusinfestation av sköldlöss så vet jag vad man tar till i alla fall. Goda vänner hadepå citrusen i växthuset och det spred sig till vinrankan ( en stor en) och så till kameliorna och sedan......näe! Tyvärr spider den sig bra i plus 10 med.

Hälsar Ingrid
Dan i Nacka
Tack för detta Åsa och Ingrid!

Jag hade ju redan pillat ner Provado-pinnar i krukorna och att försöka hitta dem igen var ju hopplöst så jag gav upp.
Det lär heller inte bli så mycket frukt att skörda än på ett bra tag så då skall väl det värsta ha hunnit försvinna hoppas jag.

Vänliga hälsningar

Dan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon