Full version: Dagens Pimpinell
svennis
Maigold en kraftfull ros

M.JPG

Kajsa
Ja det är en frisk pärla med en massa växtkraft, blev ca 3 m här i sommar.
Kan blomma om i augusti med enstaka blommor, annars ett flor, stark doft, zon 4, stora taggar.

Rosen är flyttad från Pimpinell- Gruppen i nya LÅG upplagan - 08 / Maigold ska visst vara i
Moderna Buskros - Gruppen nu. Kordes ros från 1953 kan det vara därför svennis ?
svennis
[quote name='Kajsa' date='21-11-2009, 12:39' post='1123114']
Ja det är en frisk pärla med en massa växtkraft, blev ca 3 m här i sommar.
Kan blomma om i augusti med enstaka blommor, annars ett flor, stark doft, zon 4, stora taggar.

Rosen är flyttad från Pimpinell- Gruppen i nya LÅG upplagan - 08 / Maigold ska visst vara i
Moderna Buskros - Gruppen nu. Kordes ros från 1953 kan det vara därför svennis ?

Skall nu hela Fryhlings serien höra till buskrosor confused.gif sick.gif De blommar ju tidigt.. yaay.gif
Kajsa
Nej, dom ligger i Pimpinell gruppen, men jag tänkte fel ser att alla Frühlingsrosorna är från Kordes - 40 tal
I förordet till nya upplagan står att " studier av rosornas DNA sista 15 åren har gjort att en del rosor fått byta grupp " lite förenklat skrivet
RitRat
En praktisk forumfråga först;
Vore det inte smidigare att alla "Dagens pimpinell" sattes i samma tråd som fick bli hur lång som helst?

Sen min rosfråga:
Tillhör "Finlands vita ros" Pimpinellsläktet?
Här ett par bilder från min stora buske:
susehn
[attachment=44607:IMG_0609.jpg]

Denna blev en av mina favoriter senaste sommar! Den slängde sig plötsligt 2m upp i vår nybyggda pergola och blommade helt fantastiskt i SEPTEMBER!!! Tyvärr gjorde höststormarna att rosen blev lie rostfärgad av armeringsjärnet, men den lyste ändå upp hösten för både oss och grannen.

tummenupp.gif
Kajsa
Då får vi en sån där jättelång tråd, bättre så här tycker jag.
Finlands vita ros ligger i gruppen Vildrosor i LÅG ( rosen har uppstått och utvecklats i naturen )
RitRat
CITAT (Kajsa @ 22-11-2009, 11:47) *
Finlands vita ros ligger i gruppen Vildrosor i LÅG ( rosen har uppstått och utvecklats i naturen )

Tack Kajsa för informationen!
Vad betyder LÅG som du skrev?
Ursäkta, jag är novis på rosor!
svennis
[quote name='RitRat' date='22-11-2009, 12:18' post='1123663']
Tack Kajsa för informationen!
Vad betyder LÅG som du skrev?
Ursäkta, jag är novis på rosor!

LÅG Lars-Åke Gustavsson... Du kan försöka GOGLA
RitRat
CITAT (svennis @ 22-11-2009, 12:21) *
LÅG Lars-Åke Gustavsson... Du kan försöka GOGLA

Ja, där ser man! Alla rosenfantaster vet då säkert vad LÅG är i ros-sammanhang! Men det är ju bara där det.
Lars-Åke Gustavsson verkar vara en guru utan dess like!
Att googla på LÅG hjälper tyvärr inte alls, då kommer man bara till låg utbildning, låg ränta, kvinna låg blödande, låg bro och sånt.

Så tack för hjälpen!!
Kajsa
Det är rosböcker som vi förkortar LÅG, alla 3 böckerna av Lars - Åke Gustavsson som svennis skrev
Böckerna heter " Rosor för nordiska trädgårdar " ny upplaga - 08
Del 1 Buskrosor
Del 2 Rabatt och Klätterrosor
Del 3 Skötselbok, praktisk
Kajsa

Maigold, en pärla, fryser aldrig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon