Full version: " Fjärilsbuske "
zaaritha
Hur lång tid tar det att få en buske från frö??
Nå´n som provat?
Och; är den härdig i zon 3-4?
M-B
kerstin z5-6
Sår du Buddleja davidii -fjärilsbuske , (fast det fins även en annan Buddleja )i februari är den 1 meter hög och vid ,och blommar i juli -augusti samma år -med lite god omvårdnad .
Eftersom Buddleja davidii blommar på årsskotten kan den frysa ner helt och ändå hinna blomma igen .
Den fryser ofta ner i även z 2 .Jag betraktar den som en örtartad perenn hos mej .dvs den får börja om varje år men det är helt ok tycker jag
smile.gif
ps den var lätt att få att gro tongue.gif
Ewa L
Kerstin!
Jag har en plats som jag "sparat" och gjort så att klimatet just där är ca zon 1,5 (?). Annars 3--4.
Har ännu inte bestämt vad jag skall ha på denna godbit, men Magnolia och Buddleja fanns bland alternativen.

Nu skriver du att du har B. i din karga zon och har den som örtartad perenn! Den fryser alltså tillbaka helt (det överjordiska biggrin.gif ) och kommer på nytt varje år??

Fråga: Hur stor blir den på en säsong?
kerstin z5-6
Beror på sommaren ,i år 1 meter och fina blå kolvar i augusti tongue.gif
Jag lägger en skottkärra torra löv + plast över detta enligt Berts -rupestris recept smile.gif
idag regnar det här -få se hur detta går nu -snön brukar skydda mitt vedartade ..
Ewa L
Ja, det är klart, dina växter får ju ett gosigt "duntäcke". Jag har mer åt barfrost-hållet.

Tror ändå att jag chansar på en Buddleja till våren, utan att "offra" min bästa plats.

Får en känsla av att jag kommer att snåla och snåla på den platsen, och plantera runt, runt. När jag är död och borta kommer mina efterlevande fundera över vad som var tanken med den öppna plätten mitt i alltihop. biggrin.gif laugh.gif
Lars
Ewa L!

Sätt en Magnolia x soulangiana 'Lennei Alba' på din bästa plats, och gör det nu i vår! Den magnolian är helt kritvit, med stora skålformade blommor, den är fullkomligt underbar! Plantera nu (i vår alltså) så får du njuta av blommorna tidigare än om du väntar ett par år. Om du mot förmodan skulle ångra dej så får du väl flytta på magnolian och sätta den någon annanstans.

Hälsar Lars
Ewa L
Du skriver: Om du mot förmodan skulle ångra dej så får du väl flytta på magnolian och sätta den någon annanstans.

Problemet är att jag har ju ingen annanstans att sätta den. Bor i zon 3--4, och det är bara denna skyddade plats i närhet av södervägg som den har en chans. I dagsläget har jag 4 spaljerade päronträd mot söderväggen och kommer ev. att satsa på ett till fruktträd (aprikos, persika eller fikon).

Kollade bland arkiven efter just denna och det stod:

Den så underbara praktmagnolian, M. x soulangeana, är tyvärr reserverad till de varmaste zonerna av vårt land, zon 1-2. Då den blommar ganska tidigt, nu i slutet av april - början av maj, är den extra känslig för nattfrost och får lätt bruna skador i de underbara blommorna.

Drömmer om Magnolia (hade ett underbart träd på vår tomt i Tyskland), men vågar nog inte satsa på det som är svårast, även om jag håller med dig om att det är underbart!! wub.gif
kerstin z5-6
Det tycker jag var fegisaktigt smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Klart du ska ha Magnolia -den föreslagna är underbar -själv har jag en Magnolia Norman Gould- år tre för den nu -inte en millimeter frös den förra vintern smile.gif smile.gif smile.gif
Förresten har min kompis i värmland en uppsjö av olika Magnolia -han har z 4 minst
Ewa L
Hmm, jag börjar känna mig utmanad. biggrin.gif laugh.gif
Inser att jag faktiskt är feg när det gäller tänkandet i min trädgård: "Pioner, javisst är de fina, men tänk om det regnar just när de blommar? Jag satsar på något hederligt som står sig länge, typ." rolleyes.gif biggrin.gif smile.gif

Har ju några månader på mig innan jag skall bestämma mig. Hjälp, nu fick jag nästan ont i magen... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon