|
Har blivit tradition där jag jag bor att vid den här tiden på året är det en temporär blomsteraffär med drösar av blommor, svinbilligt. (Prisex: Stoooor Ormbunke: 20,-) Jag skulle bara gå in och titta lite.  Herre min je vad habegäret satte in!! Jag som redan har fullt. Bl.a. köpte jag de av så många förhatliga Julstjärnorna, men vinröda respektive vita minisar. En grupp av dem tillsammans på bordet i sällskap av mini-novemberkaktusar skäms inte för sig. (Har nämligen vinrött och gammelrosa i vardagsrummet.) Dessutom köpte jag alltså 2 Amaryllisar, ifall inte mina blir färdiga till jul!  Och så köpte jag ... Panik, jag hade ju fullt i fönstren redan före förra helgen, när jag tvättade ur och gjorde plats för adventsstakarna. Nu vet jag inte hur jag skall få plats med dem.
Hej! Då är vi två om detta "problem"!  /Ann-Louise
Haha... Precis. Fullt överallt, men ändå lyckas en liten blomma alltid följa med hem när man är någonstans. Det är nästan en drog.
Hannele
28-11-2003, 16:24
Jag gick i trädgården och plockade några järnek-kvistar, helt gratis!
CITAT (Hannele @ 28-11-2003, 16:24) Jag gick i trädgården och plockade några järnek-kvistar, helt gratis!  Enligt Den virituella floran: " en ofta odlad art som mycket sällsynt förekommer i södra Sverige. Den kräver ett oceaniskt klimat med hög nederbörd och milda vintrar." Vilken tur du har som bor där du bor... Här skulle man inte kunna ta en sväng i trädgården och plocka några såna exotiska kvistar...- helt gratis... Tur det finns gardencenters, blomsterhandlare, handelsträdgårdar m.m. för oss övriga - i högre växtzoner...
Hannele
28-11-2003, 21:21
Ilex x meserveae hybriderna klarar zon 4... Ilex meserveae 'Blue Maid', zon 5. Jag har alltid drömt om egen järnek till jul!
Kanske skulle man kunna fixa till nåt gynnsamt/skyddat hörn här i zon 6 så det blir zon 4-5...
Eva i Skåne
28-11-2003, 21:56
CITAT (Ewa L @ 28-11-2003, 13:22) Bl.a. köpte jag de av så många förhatliga Julstjärnorna, men vinröda Jag är inte så förtjust i julstjärnor, men kunde inte heller låta bli ett par mörk/vinröda. Läcker färg. Har den funnits förr? Nu trängs de i köksfönstren med alla andra växter + ljusstakarna. Vi är många med samma problem
Hannele
24-09-2004, 23:17
 Nu har jag handlat amaryllis, den ena har knoppar, två stycken. In i mörker i garaget.
Vilka vackra amaryllisar Hannele! Själv ska jag försöka få tag på ett exemplar av en av årets amaryllisnyheter, 'Papillio Improved'.
Smekajsa
25-09-2004, 07:01
CITAT (Smekajsa @ 25-09-2004, 08:01) men sen såg jag ju datumen :lol: :lol: :lol: :lol: Jag gjorde precis som dig Smekajsa och tänkte REDAN, så här tidigt? Skönt att det inte handlade om NU.
Hannele
25-09-2004, 09:07
CITAT (lotta_ @ 25-09-2004, 08:08) Skönt att det inte handlade om NU.  Ska du ha egna julblommor, är det hög tid att sätta lökarna i jorden nu.
CITAT (Smekajsa @ 25-09-2004, 08:01) Jaa! Just likadant, jag såg inte datumet först och började misstänka att nga har fått ett för tidigt släng av julhysteria redan...!! 'Papilio Improved' är inte nyhet egentligen, bara hos den leverantören. Den hade jag redan förra året och den ÄR dööläcker, helt klart!
CITAT (Hannele @ 25-09-2004, 10:07) Ska du ha egna julblommor, är det hög tid att sätta lökarna i jorden nu. Jag brukar ha sparsamt med julblommor, någon amaryllis och ett par julenar därför köper jag dem färdiga och klara. Kan inte ha julstjärnor och hyacinter (tyvärr) pga allergiska barn.
CITAT (Sylvia @ 25-09-2004, 10:15) CITAT (Smekajsa @ 25-09-2004, 08:01) Jag började läsa den här tråden ifrån första inlägget och neråt
och började tro att ni fått fnatt.......
julstjärnor,adventsljusstakar :blink: :blink: :blink:
men sen såg jag ju datumen :lol: :lol: :lol: :lol:
Visst är den dööläcker "Papillio Improved" :) Jaa! Just likadant, jag såg inte datumet först och började misstänka att nga har fått ett för tidigt släng av julhysteria redan...!! 'Papilio Improved' är inte nyhet egentligen, bara hos den leverantören. Den hade jag redan förra året och den ÄR dööläcker, helt klart! Jag lät mig luras jag med,nej,tänkte jag inte börja de med julpussel redan.Julstjärnor är ett hatobjekt hos mej,men amaryllis är fina,den nya är jag sugen att köper,mina egnar står i växthuset ska ge dem ny jord och tar in i gararet,där är mörkt.
Hannele Jag tror vi shoppat på samma ställe, Coop Forum, har också köpt Aphrodite amaryllis och där hittade jag Rembrandt tulpaner så snygga.
Hannele
25-09-2004, 16:38
CITAT (Kajsa @ 25-09-2004, 17:12) Hannele Jag tror vi shoppat på samma ställe, Coop Ja, visst kan jag alltid lita på min hovleverantör!  Om man är snabb, innan det roliga hinner försvinna.
Hannele
04-10-2005, 20:00
Hög tid att börja fundera på julens blommor, jag tog in mina lökar idag.
*Felix matte*
04-10-2005, 20:15
Mina 13 finns på lilltoa och de flesta blad har vissnat ner... nyss blommade en och jag ska "väcka" några till så att de blommar innan jul.
Hannele
11-10-2005, 19:14
CITAT (Felix matte @ 04-10-2005, 21:15) ag ska "väcka" några till så att de blommar innan jul.  Lyckas du? Jag har lyckats bara med hyacinter. Amaryllis blommar naturligt i februari.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|