hakelm
Vi har flera taniga, spretiga rönnar som vi vill skall växa till sig. De har tidigare stått i skuggan av stora träd som nu är borta. 

Skall jag nu på höstkanten klipp ned dom och i så fall hur långt?

Är det kanske bättre att låta dom vara?

Håkan

KRT
Varför inte avvakta och se vad som händer under nästa sommar?
Har ingen aning om när rönnar ska besköras, eller hur man gör det, men det skadar ju inte att se vad som händer under en sommar och om det itne är bra då kanske man kan fundera på sekatören/sågen till nästa år?
Fågelvägen
Om du skär ner dem helt, ända till marken, så blir det småningom ett flerstammigt träd - eller ett kanske 4-5 meter högt buskage. Vill du att rönnarna ska utvecklas till träd kan du ev. behöva stamma upp dem, dvs. ta bort några av de nedersta grenarna. Utan att skada grenkragen! Det skulle jag göra på våren.

Unga rönnar ser ofta lite skrangliga och klena ut, men också små rönnar blommar och får bär. De är inte särskilt snabbvuxna, men jag skulle i ditt ställe ge dem tid att växa till träd.
Huggorm
Jag håller med de andra, låt dom vara tills vidare och se hur det utvecklar sig. Annars kan man alltid kapa en rönn vid marken, så skjuter den nya skott från stubben. Då kan man välja ut ett eller ett par av de kraftigaste skotten och klippa bort de övriga så slipper man få en buske. Men det kan fortsätta komma skott från stubben under trädets hela levnadstid då. Rönnar är extremt livskraftiga träd som tål den mesta misshandeln, beskära kan man göra när man vill på året.
Bengt i Särö
CITAT (hakelm @ 21-11-2009, 11:19) *
Vi har flera taniga, spretiga rönnar som vi vill skall växa till sig. De har tidigare stått i skuggan av stora träd som nu är borta. 

Håkan

Är det inte bättre att du tar ett kort på rönnarna,så man ser hur de ser ut.
Boxer
Jag håller på att ympa in ullungrönn på min flerstammiga buske - kanske kan vara ett tips wink.gif
Bassam
Hej
Det är bästta tid till beskärning J A S ( Juli Agusti September ) m, på den här tiden minska chansen för insekter och sjukdom till attackera växter.

H: Bassam
HelenJ
CITAT (hakelm @ 21-11-2009, 11:19) *

Håkan

Rönnar är pionjärväxter, dvs de vill ha mycket sol för att trivas. Har de stått i skuggan är det säkert därför de är taniga, och de kommer nog att växa på bra om de får sol. Vill du att de ska fortsätta vara träd ska du nog inte beskära dem, det är risk för att du får flerstammiga buskar istället då. Håll ut!

Skulle du trots allt vilja beskära dem är JAS-perioden bäst, men de är inte så känsliga så när som helst under året utom under tillväxten i april-juni funkar. Men som sagt - vänta lite.
Malus
Jag tycker också att du skall avvakta någon sommar och låta dem ta in energi från solen vilket gör att de förhoppningsvis "tuffar till sig".

En bild hade ju varit trevligt för att kunna ge vettiga tips.

Beskärning av rönn tycker jag att man skall göra på vårvintern - speciellt i fall som detta när man vill stimulera tillväxten och inte dämpa den.
Zetter
Hej jag tycker att du ska låta dem vara för dom har stått i skugga till du tog ner dom andra träden. För dom har ju haft kockernas om ljus och vattnet i märken. Du kan ju låta det vara jord runt träden om du inte redan har det så sliper dom kockernas av gräset
Cilla
Det framgår inte i din beskrivning om rönnarna är 2 eller 20 år eller ännu äldre, så hur stor roll skuggning kan ha spelat kan man inte veta. Rönnar växer glest och lite spretigt en bra tid och om jorden är mager, torr eller grund så forsätter de så hela livet. Det är sällan, knappt aldrig, man får större tillväxt om man skär ned dem om de från början inte haft de växtförhållanden som velat göra dem starkväxande och så småningom täta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon