MetaN
När jag krattade under våra gamla bollpilar såg jag att båda träden hade fullt med små, kådfärgade svampar på grenarna. Tidigare i somras hade såg jag att båda pilarna "spruckit" i stammen från där grenarna utgår och neråt men de har sett fina ut hela sommaren men är det någon som vet vad det är för svamp och om det finns något att göra?

Tacksam för tips,
Meta

Har provat lägga in en bild som heter svamp hoppas det funkar. Svamparna är någon cm stora väldigt mjuka och geleaktigta, tänker på maneter när jag petade på dem.

[attachment=44558:Svamp.jpg]
Piccante
En bild på svamparna hade underlättat om du har möjlighet att ta en?
Huggorm
Såna där svampar har jag på en rönn. Jag tror knappast att det är hälsosamt för träden, och det är nog inte mycket att göra åt tyvärr sad.gif
Piccante
Är förmodligen någon gelésvamp. Vissa gelésvampar är parasiter på andra svampars hyfer som lever i veden. så gelésvampen i sig är ingen fara däremot kan dess värd vara en rötsvamp.

Rödkrös Craterocólla cérasi går på Salixarter men jag har svårt att skilja arter åt bara från bilden i min svampbok. skulle även kunna vara vanlig brunkrös Tremella foliacea som växer på döda eller döende grenar.
MetaN
OK, vi får se hur de klarar vintern och nästa sommar om de blir kvar eller om vi måste ta ner dem. Det ser ju inte så roligt ut men när de är lövade så syns ju inte svampen men är det röta i träden vilket inte är otroligt så kommer de ju ändå att behöva tas ned inom något år.

Bassam
Hej
Du kan borta dom med vanliga borsta o spreja på mjölken .
H: Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 21-11-2009, 19:49) *
Hej
Du kan borta dom med vanliga borsta o spreja på mjölken .

Föga sannolikt att det skulle hjälpa. Det är bara svampkroppen man ser utanpå, resten finns inuti veden
Bassam
Hej
Det är hjälpen.
KURT
CITAT (Bassam @ 22-11-2009, 01:51) *
Hej
Det är hjälpen.

Ja för att kortsiktigt slippa se dem! Man kan sopa skiten under mattan också - ett tag!
Bassam
Hej

Det är viktigt att ger dom miljö som de tycker inte.

Obs jag tycker mycket att jobba med bra miljö, det finns många kemi material i butiken som hjälpa dig men jag tycker inte att använder dom.

KURT
Men du kan ju inte påverka miljön inne i grenarna! Om nu detta är en parasitsvamp, så växer det ju redan en annan svamp där, och det kan man inte påverka på något sätt!
Gossen Ruda
Alla svampar lever på att bryta ner andra organismer, levande eller döda. En svamp som växer på ett träd lever alltså på att bryta ner detta, direkt eller indirekt. Chans till tillfrisknande är liten.
Gunilla T
Gäller detta enbart svampar med synliga fruktkroppar?

Massor av växter lever ju i symbios med mykorrhiza, dvs svamptrådar i jorden. T.ex. orkidéer kan inte ens gro om de inte har tillgång till en viss sorts mykorrhiza.
Piccante
CITAT (Gunilla T @ 23-11-2009, 11:12) *
Gäller detta enbart svampar med synliga fruktkroppar?

Massor av växter lever ju i symbios med mykorrhiza, dvs svamptrådar i jorden. T.ex. orkidéer kan inte ens gro om de inte har tillgång till en viss sorts mykorrhiza.

Det gäller alla svampar. Svampar saknar klorofyll och kan inte själva bilda sockerarter. De som bildar mykorrhiza har utbyte med växternas rötter och kan byta näringsämnen med dom men som energikälla lever de som nedbrytare kanske på rötter eller annat organiskt material i marken.
Gossen Ruda
Även om svamparna ställer till med en del förtret eftersom dom ger sig på allt trä inklusive hela eller delar av våra hus och växter så är dom ändå till jättestor nytta i naturen. Utan dom skulle naturen drälla av fallna träd som låg där kanske i tusentals år utan att försvinna. Svamparna är en stor del av dom organismer som kan bryta ner cellulosa så att den kan återgå till kretsloppet. Vet inte riktigt vilka mer som klarar det, men inga högre organismer gör det. Termiter lever visserligen av att äta trä men dom har flagellater i tarmen som bryter ner cellulosan.
KURT
En del bakterier kan bryta ned cellulosa och hemicellulosa (det är hemicellulosan som är allra svårast att bryta ned), men svamparna är mycket effektivare än bakterierna eftersom svamparna kan sprida sig med sina hyftrådar. När man nu vill tillverka etanol från skogsavfall så försökte man till att bara med stoppa in en massa gener i vanliga jästsvampar, men det var ju inte speciellt effektivt, nu har man insett att det nog är bättre att använda sig av svampar som naturligt kan bryta ned cellulosa/hemicellulosa, och sedan jäsa det nedbrutna kolhydraterna med jäst i ett andra steg.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/...rticle39137.ece
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 23-11-2009, 12:49) *
Även om svamparna ställer till med en del förtret eftersom dom ger sig på allt trä inklusive hela eller delar av våra hus och växter så är dom ändå till jättestor nytta i naturen. Utan dom skulle naturen drälla av fallna träd som låg där kanske i tusentals år utan att försvinna. Svamparna är en stor del av dom organismer som kan bryta ner cellulosa så att den kan återgå till kretsloppet. Vet inte riktigt vilka mer som klarar det, men inga högre organismer gör det. Termiter lever visserligen av att äta trä men dom har flagellater i tarmen som bryter ner cellulosan.

Ja, utan svampar skulle vi drunkna i avfall.

Både växter och träd är oerhört beroende av mykorrhiza, utan den skulle flertalet förmodligen inte överleva.

Orkidéer som växer i naturen kan inte föröka sig om det inte finns mykorrhiza i jorden. Fröet har inte tillräckligt näring i sig själv för att överleva men får sin näring genom mykorrhiza i marken. Finns säkert andra växtslag också som är beroende av detta för att gro.
Bassam
Hej
Det finns många Svampar som är farliga och finns några som är bra som äter farliga svampen, Så man börjer använda biologi bekämpning för att behålla balans levande
i marken.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon