Hejsan!
Jag har fått någonting otäckt i mitt växthus!
Märkte för ett tag sedan att löven på min vinranka var vita på ovansidan och lite "knöliga" trodde detta hade med det otroliga fuktiga väderleken vi har haft och tänkte inte så mycket mer på det. När jag skulle skörda vindruvorna så såg det ut som att det var "frön" emellan druvorna så jag tog in dom och skulle skölja då jag ser att "fröerna" rör sig! Alltså var det kusar.....Har ingen aning om vad för slags kusar, ungefär lika stor som bladlöss men dom var svart/bruna och var bara emellan druvorna. Hur mycket som helst!
Fick kasta allt.
Skulle nu ut och beskära rankan idag då jag upptäcker att det är som mögel på vinrankan! På vindruvor som är kvar, på sidoskott och ja...egentligen överallt! Får panik, har nu tagit bort alla löv och allt som jag har sett haft detta på sig. Jag har ingen aning om vad det kan vara! Men ser ut som mögel.
Jag är helt ny på det här med trädgård (har köpt huset i höstas) och behöver verkligen tips och råd på vad detta kan vara och hur jag ska få bukt med det! Jag vill ju inte att detta ska vara kvar till våren!
Sen skulle jag behöva lite tips på beskäring av vinrankan. Hur pass mycket törs man ta bort? Vinrankan är ca 10 år gammal så den är bra rotad och bra stor. Ska man göra en stor rensning nu när det har blivit så här på den?
SNÄLLA hjälp mig!
Är det någon som varit med om samma sak eller vet vad detta är!?
MYCKET tacksam för svar!!!
Mvh Milla