Golskrutt
Hejsan!

Jag har fått någonting otäckt i mitt växthus!
Märkte för ett tag sedan att löven på min vinranka var vita på ovansidan och lite "knöliga" trodde detta hade med det otroliga fuktiga väderleken vi har haft och tänkte inte så mycket mer på det. När jag skulle skörda vindruvorna så såg det ut som att det var "frön" emellan druvorna så jag tog in dom och skulle skölja då jag ser att "fröerna" rör sig! Alltså var det kusar.....Har ingen aning om vad för slags kusar, ungefär lika stor som bladlöss men dom var svart/bruna och var bara emellan druvorna. Hur mycket som helst!
Fick kasta allt.

Skulle nu ut och beskära rankan idag då jag upptäcker att det är som mögel på vinrankan! På vindruvor som är kvar, på sidoskott och ja...egentligen överallt! Får panik, har nu tagit bort alla löv och allt som jag har sett haft detta på sig. Jag har ingen aning om vad det kan vara! Men ser ut som mögel.
Jag är helt ny på det här med trädgård (har köpt huset i höstas) och behöver verkligen tips och råd på vad detta kan vara och hur jag ska få bukt med det! Jag vill ju inte att detta ska vara kvar till våren!

Sen skulle jag behöva lite tips på beskäring av vinrankan. Hur pass mycket törs man ta bort? Vinrankan är ca 10 år gammal så den är bra rotad och bra stor. Ska man göra en stor rensning nu när det har blivit så här på den?

SNÄLLA hjälp mig!
Är det någon som varit med om samma sak eller vet vad detta är!?

MYCKET tacksam för svar!!!

Mvh Milla
Åsa, mälardalen zon 2
Det luddiga är gråmögel en helt naturlig svamp som finns överallt i luften det är inget du kan städa bort, dess jobb är att bryta ner organiskt material. I växthus kan man få problem med denna svamp ifall man har det för fuktigt och inte vädrar. På hösten i ett hobbyväxthus får man alltid gråmögel, det är helt naturligt. Gråmögel har som vetenskapligt namn Botrytis vilket du kanske har hört talas om när det gäller vintillverkning, det tillverkas ju speciella viner av vindruvor som har Botrytis på sig ofta kallar man svampen ädelröta i dessa sammanhang istället för gråmögel.

Och kusarna kan ha varit bladlöss de kommer i många olika färger eller så var de någon helt ofarlig insekt allt som rör sig på växterna är inte skadedjur. För att kunna säga vad de är skulle man behöva se bild på dem.
Bassam
Hej

Den här Svampen kommer med låg gradar och hög fuktighet,men de sover på skad delar som ägg under vinter tiden, så alla bladen som skadad och ramlar ner här Svamp ägg , när regnar eller kommer vatten på dom kommer bebisar och gör nya skada ,så för att bekämpa dom:
i - ska samla och bränna alla skada blad.
2- ska preja Svamp medicen före att kommer bebisar.
3- använda sorter som Svampen kan inte attackera dom.

men bladlöss det är lätt att bekämpa dom med Tex högtryckvatten .
H:Bassam
Golskrutt
Hej igen!

Tack för era svar! smiley_small_hug.gif
Ok men då är det nog gråmögel som jag har.

Är det ingenting som jag ska göra så att det inte kommer tillbaka till våren?
Tänkte ta och skura väggarna, ska jag skura dom med något speciellt?

Har en fråga till också om såpa....har ju sett att många bekämpar olika saker med såpa, men vad för slags såpa ska man ha? Det finns ju en uppsjö med olika såpor, gulsåpa- grönsåpa- rapssåpa mm. Om man använder såpa på en växt och det går ned i jorden, blir det fel pH-värde i jorden då`??

Men TUSEN TACK igen! Känner mig betydligt lugnare nu. Alla utsatta löv och druvor är borttagna, alltså inget mer jag kan göra?

Mvh Milla

Jo en sak till...
Det är nog sant som du säger Åsa, att det var nog kanske ingen skadeinsekt för dom hade ju inte förstört vindruvorna men ville inte äta dom ändå för det var ju så många kusar och jag hade ju lagt druvorna i en skål och det hade ramlat av några kusar i skålen som var nästan helt omöjlig att få bort, körde skålen i diskmaskin 2 gånger och fick handtvätta det sista och då först var alla borta. Dom satt nästan fast.

Inga roliga små saker....
Åsa, mälardalen zon 2
Gråmögel finns som sagt överallt i luften, på våren brukar det sällan bli problem med gråmögel man kan dock få gråmögelangrepp på tomatplantor och liknande redan under sommaren ifall man vattnar för mycket, vattnar på bladen, vattnar på kvällen + vädrar dåligt. Gråmöglet trivs då det blir fuktigt och gärna svalare + dålig cirkulation i luften, vilket det ofta blir på hösten då kylan gör att man börjar stänga till dörrar och vädringsluckor, då blir det stillastående luft + kondens som gråmöglet gillar.

Gråmögel har inga vilkroppar och liknande den har ingen känd sexuell förökning så det är med konidier den sprider sig, kan liknas vid sticklingsförökning men konidierna är så små att de kan föras runt av luften.

Gulsåpa och grönsåpa är samma sak numera man har bara hällt grön färg i den gröna såpan.

Allt kan man inte bekämpa med såpa, såpan funkar så att den täpper till andningshålen som insekten har på kroppen = den kvävs. Detta innebär att man måste träffa insekten med såpan och man måste spruta ofta. Såpa har dock dålig effekt på insekter som har skydd och liknande + det funkar inte så bra på larver, spinnkvalster och liknande och det är inget som har större effekt på svampar.

Det spelar inte så stor roll vilken såpa du använder, dosering ca 1/3dl-1/2dl till en liter vatten, man kan tillsätta någon msk sprit för att öka effekten av såpan.

Det är alltid bra att tvätta växthuset, jag brukar göra det men i år har jag inte hunnit och jag har just inte haft några problem med ohyror och liknande så det kan nog gå bra att skippa något år ibland. Jag brukar använda miljövänligt diskmedel + varmt vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon