Sidor: 1, 2
skogstroll
brukar inte ha så mkt amaryllisar men några brukar det bli ändå. Här är en Trentino som tycker det är jul nu smile.gif

[attachment=44579:PB210006.JPG]

[attachment=44580:PB210008.JPG]
Aqvakul
Jul eller inte jul - tjusig är den i alla fall! wub.gif
skogstroll
CITAT (Aqvakul @ 21-11-2009, 16:48) *
Jul eller inte jul - tjusig är den i alla fall! wub.gif

ja det är alltid så kul att se hur de blir när de slår ut smile.gif
Amaryllis
CITAT (skogstroll @ 21-11-2009, 16:16) *
brukar inte ha så mkt amaryllisar men några brukar det bli ändå. Här är en Trentino som tycker det är jul nu smile.gif

[attachment=44579:PB210006.JPG]

[attachment=44580:PB210008.JPG]

Men det där är ingen Trentino!!!!! Så här ser Trentino ut!
Min trentino är i djup dvala just nu.
Meriona
[attachment=44600:RAPIDO.jpg]

Rapido från Odla ser ut så här hemma hos mig nu... smiley_small_hug.gif DEN är jag helnöjd med, även den som mamma fick, den har 3 stänglar på gång, men Picotee är bara blad....

Tur Rapido gör mig glad ändå! yaay.gif
Myosotis
Oj vad fin den var! Många blommor på samma gång! Picotee blommar säkert senare, mina amaryllisar har fastnat ibland men till slut har det alltid kommit en blomma (dock utan stängel ibland).
Meriona
Ja visst är det helt galet? 3 stänglar blommar samtidigt? Jag sitter GÄRNA lite längre vid frukostbordet! wub.gif
Men kolla, jag har råkat spegelvända bilden.... wacko.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 00:57) *

laugh.gif Det såg jag inte. Jag såg att det stod god jul, men nu när du säger det ser bokstäverna lite konstiga ut.
Meriona
Fiskmåsarna på gardinerna då, de flyger ju åt fel håll också! unsure.gif
Myosotis
slap.gif Så ouppmärksamt av mig, det borde jag ha sett. Skyller på att det är sent och jag är trött. Inte alls bra för mitt rykte som fågelexpert. sos.gif
Meriona
CITAT (Myosotis @ 22-11-2009, 01:28) *
slap.gif Så ouppmärksamt av mig, det borde jag ha sett. Skyller på att det är sent och jag är trött. Inte alls bra för mitt rykte som fågelexpert. sos.gif

giggle.gif Jag ska inget berätta...

Det är dåligt med amaryllisbilder här, är ni duktigare på att pricka in jul juletid kanske? (Fast jag ville ju att mina skulle blomma före.)
RitRat
Tyvärr har jag inte beställt odla-amaryllaisar i år, så jag bifogar andra.

Här är två bilder av mina amaryllisar som jag har i Gambia. De är tagna dit från Sverige. Alla dessa har några år på nacken, de blommar alltså om. Ni ser att den rosa har även en liten bebis bredvid ;-) Blomstjälkarna bli mycket kortare då det är väldigt mycket dagsljus. Mellan de två ryllisarna i ena bilden står en slags Aloe, jag vet bara inte vilken det är.
Ålgryte
CITAT (Meriona @ 22-11-2009, 00:57) *

Det såg inte jag heller och tittade noggrannare på din bild... Var har du hittat stödet till blomman?
Bettis
CITAT (Ålgryte @ 22-11-2009, 12:33) *
Var har du hittat stödet till blomman?

Jag har också dessa stöd och köpte mina på Blomsterlandet.
Aqvakul
Jag fick mina amaryllisar från odla för knappt tre veckor sedan..

Min Rapido har växt jättesnabbt (kanske därav namnet) och har nu tre stänglar.

Min Picotee har äntligen visat en grön spets.
skogstroll
CITAT (Amaryllis @ 21-11-2009, 18:39) *
Men det där är ingen Trentino!!!!! Så här ser Trentino ut!
Min trentino är i djup dvala just nu.

fy sjutton... klantigt att de märkte fel. nåja fin är den i alla fall
Meriona
CITAT (Ålgryte @ 22-11-2009, 12:33) *
Det såg inte jag heller och tittade noggrannare på din bild... Var har du hittat stödet till blomman?

Precis som Bettis säger, på Blomsterlandet. Sen har jag köpt precis samma stöd hos en annan liten blomsterhandel, och han påstod att han gjort dem själv, men eftersom det är exakt samma mått och utförande, så kan man ju undra. Toppenbra är de iallafall.

CITAT (RitRat @ 22-11-2009, 12:31) *
Tyvärr har jag inte beställt odla-amaryllaisar i år, så jag bifogar andra.

Här är två bilder av mina amaryllisar som jag har i Gambia. De är tagna dit från Sverige. Alla dessa har några år på nacken, de blommar alltså om. Ni ser att den rosa har även en liten bebis bredvid ;-) Blomstjälkarna bli mycket kortare då det är väldigt mycket dagsljus. Mellan de två ryllisarna i ena bilden står en slags Aloe, jag vet bara inte vilken det är.

Vilka läckra bilder RitRat! coolgleam.gif Vem sköter om blommorna när ni är i Sverige?
Fny
Så här ser min piccolo u! Jag hade inte riktigt räknat med att den skulle blomma så snabbt, tanken var väl egentligen att den skulle blomma efter lucia nån gång, men jag är glad ändå!

och så en närbild...
skogstroll
CITAT (Fny @ 22-11-2009, 18:40) *
Så här ser min piccolo u! Jag hade inte riktigt räknat med att den skulle blomma så snabbt, tanken var väl egentligen att den skulle blomma efter lucia nån gång, men jag är glad ändå!

och så en närbild...

den ser ut precis som min så jag antar min skulle märkts 'Piccolo' istället
Alexander-VG-zon3
har ingen från detta år (alla är i vila)

men från förra året har jag en bild när den precis har börjat att blomma.
[attachment=44648:blomma_008.JPG]

och en annan
http://www.pixbox.se/pic_show_id26445067.html
Fny
åååh så vackra flaxss! wub.gif vad heter sorterna? Och Skogstroll, ja visst är dom lika, jag tänkte detsamma! Men är det samma storlek på blommorna? Piccolo har ju pyttesmå blommor, mina är kanske 6-7 cm!
skogstroll
CITAT (Fny @ 23-11-2009, 16:32) *
åååh så vackra flaxss! wub.gif vad heter sorterna? Och Skogstroll, ja visst är dom lika, jag tänkte detsamma! Men är det samma storlek på blommorna? Piccolo har ju pyttesmå blommor, mina är kanske 6-7 cm!

ja mina är också ganska små fast kanske mer 1 dm... inte vanliga stora storleken
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 23-11-2009, 16:32) *
åååh så vackra flaxss! wub.gif vad heter sorterna?

den rosa vet jag inte va det är för sort, har tappat bort lappen.

den andra som är vit/röd spräcklig är en frösådd som Markus_H har fått upp, så det är ju hans. även om jag delar lite på vården.
Fny
just den röd-vit-spräckliga var ju underbar, kul att han en egen frösådd lök kan bli så lyckad!
Amaryllis
CITAT (skogstroll @ 23-11-2009, 16:07) *
den ser ut precis som min så jag antar min skulle märkts 'Piccolo' istället

Ja jag tyckte också att det var en 'Piccolo' jag såg.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fny @ 23-11-2009, 17:46) *
just den röd-vit-spräckliga var ju underbar, kul att han en egen frösådd lök kan bli så lyckad!

hittade en bild på den i våras när den började få knoppar.

http://www.pixbox.se/pic_show_id25829977.html

och visst kan dom bli väldigt lyckade både som plantor och som blomfärger.

tyvärr käkade tröga sniglar upp samtliga av mina frösådda plantor + andra lökar sommaren 2007 tror jag det var.
dom får rätt väldigt mycket frön om man låter den bilda frön och man kan korsa och hålla på som man själv vill.
skogstroll
CITAT (Amaryllis @ 23-11-2009, 19:27) *
Ja jag tyckte också att det var en 'Piccolo' jag såg.

jag kanske ska gå o klaga så kanske jag får en ny whistling.gif
Har en Jewel också som snart slår ut. Blir nog inga som blommar till jul rolleyes.gif :
Fny
yahoo.gif Nu har min andra amaryllis slagit ut! Det är en san remo, jättesöt tycker jag!
blomkronan
CITAT (flaxss @ 23-11-2009, 23:54) *
dom får rätt väldigt mycket frön om man låter den bilda frön och man kan korsa och hålla på som man själv vill.

Intressant crazy.gif Hur gör man för att få frö... biggrin.gif

Edit: En fråga till... hur länge sedan satte Marcus fröna till den röd/vit spräkliga.
Eva i Höga
Har inte fått fart på mina amaryllisar än men om det lyckas ska jag försöka fröså denna gången. Läste nånstans - kanske här på Odla - om hur man skulle göra. Kan vara roligt om man får fram en egen liten amaryllis.
Peztis
Och här har en av tre stänglar på min hippeastrum "Arctic White" slagit ut, nr 2 är på gång nu men det syns inte på denna bild som är tagen för ett par dagar sedan:
[attachment=45090:IMG_3424.JPG]
Christina i Taxinge~
Här är min 'Limona' som har två blommande stänglar och en tredje på gång.
Lite undrande är jag om det verkligen är 'Limona'.......tycker att det är så mycket rosa i kronbladen?
Nån som vet?

[attachment=45092:DSCN5871__2_.JPG]

[attachment=45093:dscn5872.jpg]

[attachment=45094:DSCN5865__2_.JPG]

Christina i Taxinge~
CITAT (blomkronan @ 06-12-2009, 11:40) *
Intressant crazy.gif Hur gör man för att få frö... biggrin.gif

Edit: En fråga till... hur länge sedan satte Marcus fröna till den röd/vit spräkliga.

Det är jättelätt att få frön från amaryllisar och kul eftersom man kan korsa som man tycker!

När du har två olika amaryllisar som blommar, ta en liten pensel eller tops eller nåt och hämta ståndarmjöl på topsen från den ena blomman rill den andra amaryllisens blomma.
När kronbladen senare vissnar och faller av sväller fröhuset upp. Det sitter ganska länge....när det börjar spricka upp får man ta till vara alla fröerna inuti. De är m-å-n-g-a! Ser ut som bruna, tunna blad.
Jag sådde ett gäng i varje kruka och det dröjde inte länge förrän det började sticka upp "grässtrån"
Det blev massor av små "amaryllisar" i varje kruka. Jag skolade om & skolade om & skolade om......
Jag gav bort många också.
Sen tog katten hand om resten......*suck*
Jag fick aldrig se nån gå i blom dessvärre!
Det tar ett antal år innan det händer.

[attachment=45095:DSCN1853.JPG]

Fny
något att testa nån gång... om jag kan få två amaryllisar att blomma samtidigt!
Peztis
Så det måste vara från två olika då? Det räcker inte med olika stänglar?

Som Fny säger, om man kan få två att blomma samtidigt då... Lycka till med det!
blomkronan
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-12-2009, 19:51) *
[attachment=45095:DSCN1853.JPG]

Tack för svar smile.gif
kunde gissa!! att det skulle ta ett par år innan man får se dom blomma sad.gif Men det är nog värt smile.gif

Nu har jag bara en amaryllis i år, får ha koll på grannen... och gå till dom och hämta pollen naughty.gif
Fny
aaaah bra tänkt! Skulle ha tänkt på det när lilla piccolon fortfarande blommade, för den hade varit kul att föröka! Men en korsning av san remo och nåt annat kanske inte vore helt fel det heller... g.gif
blomkronan
g.gif när man tänker efter.... amaryllislökarna är ju på rea nu naughty.gif jag tar och köper en till som jag kan pollinera ifrån smile.gif
Myosotis
CITAT (Fny @ 06-12-2009, 20:26) *
något att testa nån gång... om jag kan få två amaryllisar att blomma samtidigt!

Det behövs väl inte, du kan ju spara pollen.
emmas matte
Köpte stora lökar, o de ser likadana ut som när jag fick hem dom, kanske blommar till påsk?????, får nog köpa en med blommstängel eller två crazy.gif santa.gif
Peztis
Myosotis: tänkte också på det!
Man borde kunna lägga några ståndare m frömjöl i en påse och vänta tills nästa blomma slagit ut! idea.gif

Så vad händer om man korsar en helvit med en helröd amaryllis? g.gif
Avkomman kommer att bli...
...skär
...vit med röda ränder
...röd med vita ränder
...varannan blomma röd, varannan vit
...en stängel med vita och en stängel med röda
...en stor överraskning! bravo.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Peztis @ 06-12-2009, 20:29) *
Så det måste vara från två olika då? Det räcker inte med olika stänglar?

Det vet jag inte....?
Det kanske räcker alldeles utmärkt att pollinera från samma lök men olika stänglar.
Men det roliga är ju att "skapa" en alldeles ny sort genom att korsa två olika!
Just nu blommar här hos mig:

'Rapido'
som just nu har tre stänglar varav den första blommar

[attachment=45201:DSCN5934.JPG]

[attachment=45202:DSCN5937.JPG]

.....och 'Exotica'
[attachment=45203:exotica.jpg]

Dessutom har stängel nr 2 på 'Limona' börjat blomma.
[attachment=45204:dscn5864.jpg]

Det är kul att få se dessa fantastiskt vackra blommor slå ut i all sin prakt!

anilin
Min vita med två stänglar, den ena är utslagen, den andra slår nog ut i morgon.
lewellyn
Min Exotica blommar också smile.gif

Jag beställde Limona också men den kom inte sad.gif Dock borde Charisma slå ut precis till jul.
Christina i Taxinge~
CITAT (lewellyn @ 11-12-2009, 19:26) *
Dock borde Charisma slå ut precis till jul.

Jag hade 'Charisma' förra året - den är helt underbar!!!!
Likaså 'Elvas' som jag också hade förra året.
Båda finns på bild på min hemsida.

Fny
ååå vad exotica var fin! wub.gif
Fny
ännu en bild på min san remo...
Christina i Taxinge~
Nu har 'Splash' öppnat sin första häftiga blomma! wub.gif

[attachment=45303:dscn5947.jpg]

anilin
Min vita nu när den är fullt utslagen.
4:an
Första gången jag har en amaryllis....får man mersmak, eller hur???[attachment=45311:amaryllis_09.JPG]

den heter Lemona...eller något sådant!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon