Full version: Solrosfrön
Daniel83
Någon annan som prövat granngårdens skalade solrosfrön?
Testade på skoj rent ovetenskapligt ge en matare med skalade och en med blandat oskalat och se vad som hände. Fåglarna verka tycka att det skalade var en riktig hitt, och det var helt klart fler som gick til denna, men det är klart då behöver de ju jobba mindre för käket. Men det var gott om fågel kring den matare som hade oskalat också.

Själv vet jag inte riktigt, man slipper ju bära en massa onödigt skal från affären och det blev mindre skräpigt under mataren utan skal men frågan är om det är värt den extra kostnaden.. Rolig ide dock.
KURT
Ofta innehåller skal till fröer gott om mineraler, men när det gäller solrosfrön så äter väl knappast fåglarna så mycket av skalen?
Myosotis
Min tanke är att hållbarheten nog försämras om fröna är skalade, de borde härskna lättare då. Klart att fåglarna väljer de skalade så slipper de jobba. Fåglarna som äter av de oskalade ändå är nog såna som är låga i rang, de dominanta tar all plats på den andra mataren och då är det bättre med oskalade frön än att sitta och vänta eller riskera stryk. Nötskrikor äter solrosfrön med skal men mineralerna vet jag inget om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon