Har i omgångar köpt utelampor med solceller. Skitbra tyckte jag ingen kärn/kolkraft till min trädgård.
Nu ser jag att dom inte lyser så jag tar in dom laddar upp bateriena och ställer ut dom. Natt två lös dom inte för klent dagsljus m.a.o.
Vad har ni andra för erfarenhet av den här typen av lampor? Har jag råkat på dålig kvallite eller vad?
Ska ju anlägga grusgång till våren kanske lika bra att gräva ner 12V då också.
Tar tacksamt emot allas erfarenheter
Idén är bra, men de allra flesta är dåligt gjorda. Solcellspanelerna är alltför små, och de håller inte för utomhusbruk. Man skulle säker kunna lösa det genom att använda en riktig solcellpanel för utomhusbruk, sådan som används vid sommarstugor utan el. Men då får man ju ändå hålla på och dra sladdar, och har inte vunnit mycket.
kentbra
22-11-2009, 12:01
Jag tar in mina varje höst, innan snön kommer.
Tar bort batterier och tvättar av dom.
Lagrar dem utan batterier till våren, då jag sätter i nya fullladdade batterier.
Mina har hållt i 4 år nu.
Kent
salikons
23-11-2009, 15:41
mina slutar fungera på hösten, då är dagarna för korta för att se ska lysa, så de brukar vara lika bra att ta in dem då och plocka ut dem till våren igen. Det är himla trist för det är ju på vintern man vill ha lite ljus. Jag eldar oljelampor och marshaller i stället. Det är mysigt och sladdlöst :-)
octachoron
17-12-2009, 15:39
De fungerar inte bra på skuggiga platser under sommaren heller. För lite direkt solljus under dagen för att de ska laddas upp ordentligt.
CITAT (octachoron @ 17-12-2009, 15:39)

De fungerar inte bra på skuggiga platser under sommaren heller. För lite direkt solljus under dagen för att de ska laddas upp ordentligt.
Shit, det är ju där de passar bäst.
Fick solcellslampor i julklapp som jag tänket ha på mitt skuggiga "berg".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.