Tjaa
Hej, Trivs gullrankan med att ha rötterna i en vattenreservoar under krukan?
Trivs gullrankan att stå i blöt jord 24/7?

Vill om möjligt använda nån form av självvattnande kruka typ denna då jag lätt glömmer av att vattna.
Rötterna sticker ut genom ett hål i korken, vattnas på jorden.

Mvh Tjaa
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan du ha självvattnande kruka MEN det är aldrig meningen att rötterna ska vara i reservoaren. Man ska vattna så att rötterna finns i jorden och vattnet ska komma upp i jorden via kapillärkraften från reservoaren. I början ska man vattna som normalt på jorden och vattenreservoaren ska gärna vara tom medans plantorna rotar sig i jorden sedan vattnar man både på jorden och i reservoaren.
Gudrun i Göteborg
Gullranka? Jag tycker det ser ut som en ampellilja.

I övrigt instämmer jag med Åsa. Och ampelliljorna är dessutom mycket tåliga mot glömma-bort-att-vattna.
Tjaa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-11-2009, 09:48) *
Visst kan du ha självvattnande kruka MEN det är aldrig meningen att rötterna ska vara i reservoaren.
Varför ska röterna aldrig va i reservoaren?
CITAT
Man ska vattna så att rötterna finns i jorden och vattnet ska komma upp i jorden via kapillärkraften från reservoaren.
Har experimenterat lite med det("krukan på bilden var så till en början) men jorden blir alltid genomvåt och inte fuktig.
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 22-11-2009, 14:45) *

Gullranka? Jag tycker det ser ut som en ampellilja.
Är ett exempel på hur jag tänker, plantan sätts i jord och sen kan rötterna leta sig ned till vattenreservoaren.
Ampelliljan har växt mycket bättre sen rötterna blev långa nog att nå vattnet.
Åsa, mälardalen zon 2
Dels kan man förstöra vattenreservoaren ifall man köper en kruka med vattenreservoare och för det andra så är det för syrefattigt + näringsfattigt i en vattenreservoar för växternas rötter, för att de ska må bra under längre tid.

Det finns en del odlingssystem då man odlar i rent vatten men då har man ofta någon form av syresättning + speciella näringspreparat för just den typen av odlingssystem.
Gudrun i Göteborg
CITAT (Tjaa @ 22-11-2009, 15:58) *
Är ett exempel på hur jag tänker, plantan sätts i jord och sen kan rötterna leta sig ned till vattenreservoaren. Ampelliljan har växt mycket bättre sen rötterna blev långa nog att nå vattnet.
Hur du tänker? Jaha du.

Åsa är en kunnig person. Läs och lär flirting.gif
Tjaa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 22-11-2009, 17:45) *
+ näringsfattigt i en vattenreservoar för växternas rötter, för att de ska må bra under längre tid
Tror inte vattnet är så näringsfattigt då jag tar vatten från akvariet som göds 4ggr i veckan med både mikro och makronäring.
Bassam
Hej

jag planterade självvattna krukor , det var största problem som haft att rötter och vatten ruttna..

H:Bassam
Tjaa
CITAT (Bassam @ 23-11-2009, 00:08) *
det var största problem som haft att rötter och vatten ruttna..
Var rötterna i vatten hela tiden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon