Full version: Språkfråga
LasseB
Är så imponerad av öyvinds växthus för egen del ligger ett växthus en bit fram i tiden.
Nu till min fråga/undran När vi har växter i växthus kallar vi dom för just växthus.
När vi har stolar/bord/vänner i växthuset kallar vi det för växthus.
Visst kan man säga att själen växer där inne i stillheten men ska vi inte ha ett annat ord för just växthus för sällskaps skull?
KRT
CITAT (LasseB @ 22-11-2009, 09:46) *
Är så imponerad av öyvinds växthus för egen del ligger ett växthus en bit fram i tiden.
Nu till min fråga/undran När vi har växter i växthus kallar vi dom för just växthus.
När vi har stolar/bord/vänner i växthuset kallar vi det för växthus.
Visst kan man säga att själen växer där inne i stillheten men ska vi inte ha ett annat ord för just växthus för sällskaps skull?

Lusthus? Uterum?
LasseB
Jo men lusthus kan ju vara ett 12 kantigt med mycket glas och inte ett konverterat växthus
Och uterum kan vara lite vad som.
KURT
Lusthus:

1) hus l. byggnad som är uppfört (uppförd) i trädgård l. på landet för mera tillfällig vistelse, i sht för rekrea­tion o. d.; förr äv. liktydigt med: lustslott, villa o.d.; numera bl. om mindre trädgårdspaviljong; i södra. Sv. äv., oog., om berså; i fråga om ä. förh. äv. om pergola, galleri för promenader o. d.
OPETRI MenSkap. 14 (c. 1540). Swartesöö .. (skall) ey heller kunne mistas ifrån Stockholm, såsom dedh endeste Lusthws därunder. HSH (29:) 282 (1634). Hr Pastoren med sin hustru gingo uthi sitt lust­huus som wvar i dheras Trägård. VDAkt. (1720), nr 148.
Hela Italien fullt af lust-hus var egente­ligen ej annat, än Roms trägård. DALIN Montes­quieu 148 (1755).
(Gårdens) lilla grönmålade lust­hus, i hvars fönster skimrade brokigt färgade rutor. BÅÅTH-HOLMBERG Morf. 1: 12 (1910).
Böö K ResSv. 220 (1924).
[1.slutet] särsk. (numera föga br.) bildl. Vthi Gudz Lustehws och himmelska Pallatz. PHRYGIUS HimLif. 136 (1615).
TEGNÉR (WB) 2: 212 (1816).
[2]
Peztis
Kanske vi fr o m nu ska kalla alla dessa "hus" för livshus!
Ett hus där både kropp och själ får liv, där även växter och prydnader lever och får liv.

Oj, så poetisk jag blev!!! Måste vara vinglaset jag tog... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon