Full version: chili
sqrulan
g.gif Åker snart iväg på jobbet men jag kastar in en snabb fråga först.

Jag har aldrig odlat chili och tänkte eventuellt testa det till våren så jag undrar vad ni rekommenderar att jag ska börja med? Helst inte allt för stark.
Jag kan även tänka mej att köpa frö om ni har en favorit som ni rekommenderar.
Jag tänker bara ha max tre plantor nu som nybörjare.
Var köper ni era fröer?
Åsa, mälardalen zon 2
Här är några tips på sorter som är lite snabbare + inte så heta.

Aji crystal blanco
Hungarian yellow hot wax
Anaheim

Jag shoppar mina grönsaksfröer hos Runåbergs deras sorter brukar funka i svenskt klimat och många av dem är snabbare = man får frukter tidigare.

Chilifrö håller i flera år så man måste inte så hela påsen varje år.

Ofta har chilifrö bra grobarhet men det kan ändå vara bra att så några extra plantor.
Nauti
Hungarian yellow hot wax är lätt att odla och har god smak, men det är ingen som helst styrka i dem. Jag kommer att odla den för smakens skull och för att den är rolig att odla nästa år men jag vill ha en starkare sort som smakar mycket och är ganska lättodlad. Jag skulle också vilja ha några tips på sorter tills nästa år smile.gif
sqrulan
tummenupp.gif Tack för era svar, då ska jag titta in hos Runåbergs fröer.
Några fler tips tar jag gärna emot!
sqrulan
Ho,hooo inga flera tips? Någon som har frö till salu kanske? rolleyes.gif
Nauti
Jag bestämde mig för att köra på 'Hungarian Yellow Hot Wax', 'Jamaican Bell' och 'Cayenne Long Slim' i år.
Mattsson
Jamaican Bell är snygga som tusan, men rätt så smaklösa enligt mig. Förra året odlade jag den och en annan (som jag naturligtvis glömt namnet på) som gav många frukter, men dom var rätt så menlösa dom med....

I år satsar jag på Hot Lemon och Tabasco. Den förstnämnda ska ha citrussmak och vara stark och den senare ska ha små frukter med mycket drag i!

Ska också prova två Jalapeno-sorter: Hercules och Summer Heat. Siktar på att kunna lägga in själv och konservera till nästa vinter!

Jag har faktiskt precis sått mina så nu ska det bli spännande, äntligen är så-säsongen här!! yahoo.gif

Har odlat chili i två säsonger och är verkligen ingen expert men jag tycker dom är lättodlade. Man får börja tidigt eftersom dom behöver mycket tid på sig. Jamaican Bell blev klara i höstas i mitt fönster, det gick alldeles utmärkt. Jag brukar ta in plantorna och låta dom frukter som finns kvar att mogna i ett söderfönster.
Piccante
Sen beror det lite på vad man vill ha sin chili till? Inläggning, torkning, äta direkt, mexikansk matlagning, asiatisk? det finns chili med olika styrka och egenskaper som passar till olika saker. Jag har haft early jalapeno och czekoslovakian black vilka båda funkar bra i grytor, hackad i sallad, tacos etc de är inte så jättestarka.

Jamaican bell håller jag med om att den är snygg men ganska smaklös. den passar nog inte för kokning för då försvinner all smak.
Anja Danmark
En fantastisk velsmagende chili er Trinidad Perfume - der er dog ikke meget styrke i den, men den smager vildt godt i salater.

Jeg har endnu ikke fundet den helt perfekte middelstærke chili, så jeg håber, at der dukker nogle gode forslag op her!

Men jeg har sået rigtig mange forskellige til drivhuset i år, så mon ikke der vil dukke et par gode op? Jeg har i hvert fald sået 15 forskellige, som alle er spiret frem nu, så det bliver spændende at smage dem...
Nauti
Jag läste att 'Jamaican Bell' skulle vara mild men smakrik, ingen idé att odla den då :/ Det är smakrika chilis jag är ute efter, som styrka tänkte jag att 'Cayenne Long Slim' skulle vara okej.
Smarterchild
Jag sådde Jamaican bell's förra våren, men jag fick inga frukter! Vet inte vad jag gjort för fel... Var nära på att slänga plantan men har efter konstens alla regler lyckats hålla den i liv... Ska plantera om några veckor och ge den en ny chans i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon