|
Tar ni backup på er dator, på era bilder framför allt? Jag har varit dålig med det av olika skäl och fick en dator kraschad för ca 1 år sedan. Först nu i dagarna har jag lyckats återskapa det mesta med hjälp av en god vän. Det tog tid och var lite pyssligt. Jag hade backup på delar av mina bilder, men inte alla. Nu har jag köpt en extern hårddisk från HP. Den är ca 12 ggr 8 ggr 1,5 cm stor, dvs ungefär som en fickkalender. Den rymmer 500 GB och kostade mig ca 1000 kr. Visst tog det tid o föra över alla data, men nu har jag det mesta sparat och kommer att ta backuper regelbundet.
Jag gör det aldrig, men min man gör det jämt på sin dator, där alla foton bland annat finns. Det jag saknar från min dator är mina favoriter, hade massor med sidor jag besökte regelbundet men minns bara en bråkdel av dem. Så när jag samlat på mig sidor ska jag göra en backup på favoriterna.
Det retliga är att de var sparade på en extern hårddisk efter att vi ominstallerade min dator för ett par månader sedan. Sen frågade min man om jag ville spara dem där eller om han skulle slänga och jag sa släng...
Piccante
22-11-2009, 16:28
Numera tar jag backup ja. Har haft samma erfarenhet som du av kraschade datorer. Om man har små mängder data som behöver backup så kan man skaffa gratis konto på mozy.com så tar de backup regelbundet på datorn. vill man ha mer utrymme får man betala lite för det.
Jag har en Maxtor 500 GB............ca A3 X 16 CM. Jag kör back up ungefär 1 ggr / vecka beroende lite på hur mycket nytt jag lagt in.
Mina foton lägger jag dessutom på små USB bara för att det är så enkelt att ha dem så. Lätt att ta fram tex "Sommaren 2009" och även enkelt om jag vill visa bilder på den bärbara datorn.
Jag har under många år aldrig gjort backup men när digitalkameran kom in i bilden började jag. Jag har läst så många förtvivlade frågor på forum från de som haft krascher och ropar på hjälp att återställa bla foton.
herkules
22-11-2009, 16:43
alla foton, musik och viktiga dokument läggs på externa hårddiskar med jämna mellanrum här.
Aqvakul
22-11-2009, 16:45
ja, jag lägger på extern hårddisk...
Det är viktigt att påpeka att det är just backup man skall göra. Att bara spara på extern hårddisk eller USB-minne hjälper inte. Externa hårddiskar går också sönder, och USB-minnen tappar information efter hand, så bästa rådet är att ha kopior på flera olika media.
Nu hänger jag inte med ........vad menar du då med Back Up ? Det är ju back up flera av oss gör till en extern hårddisk.
CITAT (KURT @ 22-11-2009, 16:49)  Det är viktigt att påpeka att det är just backup man skall göra. Att bara spara på extern hårddisk eller USB-minne hjälper inte. Externa hårddiskar går också sönder, och USB-minnen tappar information efter hand, så bästa rådet är att ha kopior på flera olika media. Nej precis som negativ förstörs av tiden går ju datorutvecklingen vidare. Idag vet nog inte dagens ungar vad en diskett är för något längre o kommer med med en 10-tumsdiskett (var det den storleken) så får man nog leta rätt på nån speicallfirma. Om 10 år finns det kanske nog nåt annat än USB-uttag på datorerna.... o då står vi där med våra grejer.... o långa näsor.
Alla mina foton ligger på en extern hårddisk, och de från det senaste året ligger dessutom här på datorn och på USB-sticka. På externa hårddisken ligger också viktiga dokument. Fotona bränner jag över på DVD-skivor så jag har dubbel säkerhet. Mycket finns dessutom sparat på nätet så jag kan komma åt det från vilken dator som helst. Jag har alltså både hängslor och livrem...
Allmän backup av datorn och dess inställningar gör jag däremot ganska sällan. Skulle den krascha blir jag egentligen inte av med någonting förutom inställningarna, och det kan jag leva med....
Jag gör backup på DVD och CD, med ojämna mellanrum - men jag passar ofta på att göra backup efter att ha tömt kameran efter en resa exv. Gör dessutom backuper på hårddiskar (har 3 i min dator), men dessa räknar jag inte som "riktiga" backuper eftersom de förmodligen förstörs efter ett blixtnedslag eller vad som nu kan tänkas hända. Men de skyddar ju en smula om en av hårddiskarna kraschar. Backuper bör förvaras mörkt och inte på skrivbordet bredvid datorn - om hemmet brinner vill man ju ha backuper på andra ställen. Så jag sprider ut skivorna på 2-3 ställen. Både OSX och Windows kommer ju numera med bra backuplösningar om jag fattat rätt, men jag föredrar att själv kopiera över mina filer mha Nero eller annat bränningsprogram.
CITAT (Markus_H @ 22-11-2009, 16:28)  ...mozy.com... Sweet  skaffade konto där efter jag läst ditt inlägg. Men kommer köpa två st diskar på 1Tb, av bra kvalitet. Men egentligen enbart till mina bilder, en som huvuddisk och en som backup. EDIT: menade 1Tb, säljs det ens 1Gb usb-minnen nu för tiden
CITAT (Tobb @ 22-11-2009, 22:01)  Sweet  skaffade konto där efter jag läst ditt inlägg. Men kommer köpa två st diskar på 1Gb, av bra kvalitet. Men egentligen enbart till mina bilder, en som huvuddisk och en som backup. 1Gb?? det är ca 500 bilder bara?
CITAT (Ralf @ 22-11-2009, 22:02)  1Gb?? det är ca 500 bilder bara? Well, redigerade min text lite
Back-up tas varje månad på en hårddisk i datorn som enbart använd till det. Vatje halvår clonar jag orginaldisken till en extern hårddisk. Att ha en kopia på C-partitionen med operativsystemet gör att jag aldrig har stått strandsatt om datorn har strulat, vilket den gör några gånger om året. Har haft fel o krascher o blixtnedslag i datorn men inte förlorat något under dom tio år jag haft dator. Back-uper är den bästa huvudkudden, och man slipper felsöka tills man blir gråhårig.
grycken
23-11-2009, 08:11
Jag kopierar över e-post (zippar ihop alla mapparna i Outlook Express), en mapp som jag kallar Sparas samt alla bilder varje söndag kväll till en mobil hårddisk. Sen kopierar jag även till en annan dator. Alla foton har jag även i min jobbdator.
Jag har även en mapp som jag namnger efter den aktuella månaden (t.ex. Nov-09). Där sparar jag dokument och annat under veckan och kopierar över till den mobila hårddisken varje dag.
Kurt! Var lägger du din backup? Hur återställer du om hårddisken kraschar? Vad säger att du kan återställa den om t.ex. fem år när du har annan dator och annat operativssystem? Du måste ju i alla fall förvara din backup på annat medium än datorn.
Jag har nog ett kompatibelt Linux system även om både 5 och 50 år! Man skall bara vara medveten om att det knappast finns något medium där man kan spara saker under lång tid. CD, DVD och flashminnen håller inte speciellt länge ens om de bara ligger orörda i en låda. Att spara på nätet kan vara ett bra alternativ, då får företaget som erbjuder den tjänsten ta ansvar för uppdateringar av hårddiskar etc.
anki/ronninge
23-11-2009, 10:09
jag gör alltid det!!
har även en extern hårddisk plus flertalet usb minnen
spar även alltid originalbilden när jag gör om dom.. att spara på nätet, ett utmärkt alternativ..
att skicka bilder till vänner tar bara för lång tid ibland så jag skickar en länk till bilden sedan får mottagaren bestämma om de vill spara den!!
Eva 33c
23-11-2009, 13:22
CITAT (gnon49 @ 22-11-2009, 22:38)  Vatje halvår clonar jag orginaldisken till en extern hårddisk. Hur gör man en sån där cloning? Är det samma sak som en "spegling"? Jag tittade en gång på det men sen belv det aldrig av. Man behöver ett särskilt program för detta eller? För det går ju inte att bara "dra över" allt till en hårddisk som man gör med de vanliga filerna? Tacksam för lite handledning..  .
CITAT (Eva 33c @ 23-11-2009, 13:22)  Hur gör man en sån där cloning? Är det samma sak som en "spegling"? Jag tittade en gång på det men sen belv det aldrig av. Man behöver ett särskilt program för detta eller? För det går ju inte att bara "dra över" allt till en hårddisk som man gör med de vanliga filerna? Tacksam för lite handledning..  . Jag använder programmet Paragon drive backup. Finns säkert andra alternativ men jag är helnöjd med detta program. Relativt lätt att förstå. Spegla hårddisken är nog samma som clona. Det viktigaste är att man har en räddnings-cd som gör att du komer åt dina back-uper om datorns operativsystem kraschar. Att återsälla kanske tar en halvtimme drygt och det enda som förloras är allt gjort efter sista back-upen. En extern hårddisk och ett bra back-up program gör att man aldrig behöver förlora något. Det är guld värt. Och ett bra virusskydd förstås. Gå in på http://www.download.com/ . Där kan du se vad andra tycker om dom olika back-up programmen.
Jag funderar aldrig över backup. Det dyker upp en liten popup då och då som säger till när det är dags. Tror det är en gång i månaden (räcker bra för mig). Backup:en sker till en extern hårddisk. Funkar bekymmersfritt. Men skulle olyckan ändå vara framme får jag nöja mig med det minne jag har i det egna huvudet
skogstroll
23-11-2009, 15:40
jag gör det nog mest för att få lite utrymme på datorn
Foto lägger jag på dvd skivor och alla mina skoljobb och viktiga skrivna dokument mailar jag till mig själv till min mailadress så vet jag att jag alltid har tillgång till dem vilken dator jag än använder bara den är kopplad till nätet...
CITAT (skogstroll @ 23-11-2009, 16:40)  jag gör det nog mest för att få lite utrymme på datorn  Hur får du mera utrymme genom att göra backup? Om backup är en kopia, så flyttas ju inget, det bara kopieras och fördubblas!
skogstroll
23-11-2009, 16:08
jaja om man ska vara noga med orden.... jag RENSAR UT. det är ju svårt att få mer utrymme på datorn om man kopierar
Lägger alla bilder på en extern hårddisk. Där även dokument + en massa annat finns. Gör backup varje söndag och rensar och kör defrag lika ofta.
Eva 33c
24-11-2009, 08:54
CITAT (gnon49 @ 23-11-2009, 14:53)  Jag använder programmet Paragon drive backup. Finns säkert andra alternativ men jag är helnöjd med detta program. Relativt lätt att förstå. Spegla hårddisken är nog samma som clona. Det viktigaste är att man har en räddnings-cd som gör att du komer åt dina back-uper om datorns operativsystem kraschar. Att återsälla kanske tar en halvtimme drygt och det enda som förloras är allt gjort efter sista back-upen. En extern hårddisk och ett bra back-up program gör att man aldrig behöver förlora något. Det är guld värt. Och ett bra virusskydd förstås. Gå in på http://www.download.com/ . Där kan du se vad andra tycker om dom olika back-up programmen. Tack för länken och svaret. Ett "vanligt" backup system har jag redan, det går till en extern hårddisk. Det var just den där andra biten med operativsystemet osv. Jag har haft blixtnedslag två gånger i datorn, det är modemet som är den svaga länken här med luftledningar, och då har just operativsystemet pajat, men mina filer funnits kvar. Då skulle en egen räddnings-cd suttit fint. Ska läsa på lite...
skånepåg
09-12-2009, 10:53
Fick tips om http://www.storegate.se/ för ett tag sen, gratis och ser enkelt och bra ut att lagra lite på ^^ Själv har man 5st 500gigs och 2st 250gig i min dator och kör raid på 4st så det mesta sköter sej själv, nu kan man ju få 1000gig för under tusenlappen så får bli några sånna oxå sen när man har mer pengar ^^
PeterDeleter
09-12-2009, 11:16
Jösses va duktiga ni är!
Trots jag förespråkar och sätter upp backup för kunder gör jag ingen själv... Uselt, ja....
skånepåg
09-12-2009, 11:25
CITAT (PeterDeleter @ 09-12-2009, 11:16)  Jösses va duktiga ni är!
Trots jag förespråkar och sätter upp backup för kunder gör jag ingen själv... Uselt, ja.... Hehe usch, jag skulle bli galen om jag förlora mina över 2000gig  Har tagit ett tag att hitta 400gig musik och några tusen filmer, men har lite över 2000 filmer utbrännda ^^
PeterDeleter
09-12-2009, 11:32
Jösses skånepåg.....
Du låter som mina kids med nedladdning. Hinner du se/höra allt?
När den här tråden blev aktuell har jag börjat titta närmare på min backup med Maxtor One Touch 4. Jag trodde ju att den även tog backup av operativa systemet och av Microsofts applicatione men det gör den inte. Jag har kollat med Maxtor.
Jag har tänkt använda mig av det jag läst på Microsofts hemsida ....så här
(Windows XP) För att starta Windows Backup, klicka Start, klicka på Alla Program, klicka på Tillbehör, klicka på Systemverktyg, klicka sedan på Backup. Klicka Nästa för att bekräfta startsidan, sedan på Backup Files and Settings, sedan på Nästa.
Därefter lägger jag allt på en extern hårddisk.
Det borde väl räcka så eller...........?
Allt det övriga forstätter jag med backup till Maxtor.
skånepåg
09-12-2009, 12:10
CITAT (PeterDeleter @ 09-12-2009, 11:32)  Jösses skånepåg.....
Du låter som mina kids med nedladdning. Hinner du se/höra allt? Hehe nja, jag ser runt 50 filmer och serier i månaden och lyssnar alltid på musik när jag sitter vid datorn, men mycket gammalt som sen jag fick min första cdspelare på 90talet så har jag samlat på mej över 300cd skivor sen dess  Jag har säkert över tusen filmer jag inte sett än, men jag drar ner det mesta och ser för det mesta det nya eller vad som verkar bra  Sen bränner jag till 3st oxå så det blir mycket samlande  Är lite av ett samlarfreak kan aldrig slänga nåt ^^
badabing
09-12-2009, 15:36
Bilder och viktiga dokument ser jag till o spara. Så att de inte ska försvinna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|